Aerolinky se obávají sítě 5G. Problém prověřuje i český Úřad pro civilní letectví

5 měsíce starý 24

Spuštění sítě 5G vyvolal ve Spojených státech silný odpor amerických aerolinek. Ty totiž již delší dobu upozorňují, že pokud se spustí síť páté generace v pásmu C, tak dopravci nebudou moci využívat velkou část svých strojů. Podle aerolinek je totiž problémem uvedení do provozu sítě 5G v pásmu 3,7 až 3,8 GHz. V pásmu 4,2 až 4,4 GHz jsou využívány radiové výškoměry a tak může hrozit jejich rušení. Telekomunikační společnosti AT&T a Verizon zatím odkládají spuštění nové mobilní sítě. Na problematiku upozornil i český Úřad pro civilní letectví, který pro Echo24 uvedl, že sbírá data a analýzu dostupných informací. K ohrožení leteckého provozu v České republice by však nemělo dojít.

Aerolinky ve Spojených státech před spuštěním sítě 5G v pásmu 3,7 až 3,8 GHz varovaly už na konci minulého roku. Tehdy Federální úřad pro letectví (FAA) zakázal a omezil používání palubních radiových zařízení z důvodu obavy možného rušení pásma pro radiové výškoměry. Tehdy se spuštění odložilo na 5. ledna. Ve středu došlo k dalšímu odkladu a telekomunikační společnosti slibují, že budou s regulátory pokračovat na vyřešení celé záležitosti.

Podle Federálního úřadu pro letectví panuje obava, že možné rušení v pásmu 4,2 až 4,4 GHz by mohlo ovlivňovat výškoměry letadel. Ve Spojených státech je totiž využíváno frekvenční pásmo n77 s širším pásmem 3,3 až 4,2 GHz. Právě tento rozsah by mohl zasahovat do výškoměrů letadel. To by mělo za následek možné problémy přístrojového přiblížení nebo při automatickém přistání. Úřad proto zakázal využívání těchto přistávacích systémů během špatného počasí. V budoucnu by tak hrozilo, že do vzduchu se nedostane na čtyři procenta letů denně.

Problematice se věnují i evropské úřady pro letectví a také český Úřad pro civilní letectví. Ten již 20. prosince loňského roku vydal upozornění pro provozovatele letadel, které vyžaduje revizi letových příruček pro některé typy letadel a vrtulníků. Upozornění se týká „vztahu k rádiovýškoměrům v letovém prostoru Spojených států, jejichž správná funkce může být ovlivněna rušením komunikačními sítěmi 5G“.

Úřad také uvedl, že v současné chvíli nebude přijímat další provozní opatření vůči provozovatelům, nad kterými vykonává dozor. Mluvčí Úřadu pro civilní letectví Vítězslav Hezký pro Echo24 uvedl, že se problematice věnují a zahájili proto sběr dat a analýz. „Je předčasné hovořit o tom, zda by sítě 5G mohly ohrožovat letecký provoz v ČR nebo v rámci regionu EU, k tomu aktuálně nemáme dostatek informací. Nicméně i ve spolupráci s ostatními subjekty činnými v civilním letectví na posouzení této možnosti pracujeme,“ řekl pro Echo24 Hezký.

Telekomunikační společnosti AT&T a Verizon budou nyní na řešení problému spolupracovat s Federálním úřadem pro letectví. Aerolinky na obě společnosti tlačily, aby spuštění bezdrátové služby pozdržely. Zejména se mělo jednat o území okolo letišť, kde by se síť neměla budovat. Agentura Reuters uvedla, že podobnou zónu využívá i Francie.

Podle agentury Reuters by tak možný okruh mohl vypadat tak, že ve vzdálenosti zhruba 3,2 kilometru od letištních drah nebudou zaváděny sítě 5G. Konkrétně firma Boeing se obává o své stroje typu 777 a také u některých dopravních letounů. Ve středu také varovaly před spuštěním sítě i japonské aerolinky All Nippon Airways a Japan Airlines. Společnosti se rozhodly zrušit přes dvacítku letů.


Zdroj