Zákaz billboardů vstoupil v platnost již 1. září 2017. Počátkem tohoto roku byla přijata další legislativa, která měla usnadňovat jejich odstraňování. Přesto se koncem února na Pardubicku o nelegální billboard zabil motorkář. Kverulant.org je přesvědčen, že silnice a její okolí má řidičům jejich chyby odpouštět, a ne je za ně trestat smrtí. Proto bude dál bojovat proti nelegálním billboardům a proti ignorování zákona odpovědnými úřady. Prosíme, bojujte tento boj s námi finanční podporou naší práce.
O tragické nehodě informoval jako první Hasičský záchranný sbor pardubického kraje: „K tragické dopravní nehodě dne 25.2.2024 v 13:36 hod. vyjížděla profesionální jednotka z HS Králíky. Dopravní nehoda se stala na silnici II/312 u obce Lichkov. Hasiči provedli zajištění místa nehody a ihned zahájili resuscitaci řidiče motocyklu, ve které pokračovali i po příjezdu Zdravotnické záchranná služby. Na místo byl povolán vrtulník Letecké záchranné služby, který však přes všechno vynaložené úsilí odletěl zpět prázdný. Na místo byla povolána jednotka sboru dobrovolných hasičů Lichkov k řízení dopravy a zajištění místa nehody.“
O velmi tragických okolnostech nehody svědčí i to, že velitel zásahu na místo dokonce přivolal i intervenční tým, který až do večera poskytoval posttraumatickou psychickou podporu lidem zasaženým nehodou i samotným zasahujícím profesionálům.
Podrobnosti o nehodě zjišťoval Vojtěch Gaviněv ze Seznam Zpráv. Nehoda se odehrála na rovném úseku suché silnice. Řidič neměl „super sport“, ale postarší stroj Suzuki z kategorie chopper, tedy motocykl s kterým se obvykle jezdí spíše lehce pod hranicí povolené rychlosti. Podle lidí, kteří ho znali, nejezdil nebezpečnou rychlostí. Kdyby nenarazil do billboardu, mohl skončit potlučený na louce vedle cesty. Střet s železnou konstrukcí nelegálního billboardu ho ale stál život.
Jak ukazují fotky ze serverů Mapy.cz a Google Maps, železná konstrukce billboardu stojí u silnice nejméně od roku 2011. Přesto ji příslušný silniční správní úřad a ani vlastník pozemní komunikace z ochranného pásma silnice neodstranil.
Ignorování zákona už trvá dvanáct let
Přitom odstranění billboardů z ochranného pásma dálnic a silnic třídy nařídila novela zákona o pozemních komunikacích už v roce 2017. Zákon č. 13/1997 Sb. o jejíž přijetí se významně zasloužil Kverulant, definuje v § 30 tzv. silniční ochranné pásmo, které u silnic II. a III. třídy činí 15 metrů od silnice, u silnic I. třídy 50 metrů a u dálnic až 250 metrů. Nejzazší termín, do kdy měli provozovatelé svá propagační zařízení z ochranných pásem odstranit, uplynul 1. 9. 2017.
Billboardaři však tehdy svoji zákonnou povinnost ve velkém ignorovali a zaplavili silnice českou vlajkou ve snaze namluvit veřejnosti, že s tímto polepem to již nejsou billboardy. V dubnu 2018 se o jeden takový dokonce zabil člověk. Skutečné odstraňování celkem asi 4 200 nelegálních billboardů začalo vinou veřejné správy se značným zpožděním a teprve na jaře 2020 ŘSD uzavřelo smlouvu na odstraňování billboardů. I proto jich u silnic ještě dost zbylo. I proto zabíjejí dál.
Zákonem uložená povinnost odstraňovat billboardy
Od roku 2024 je v platnosti nová, ještě tvrdší legislativa. Podle novely č. 184/2023 Sb. se přenesla povinnost zaobírat se nezákonně umístěnými reklamními plochami z tzv. silničních správních úřadů na vlastníky pozemní komunikace, tedy podle charakteru dané komunikace buď na stát, kraj nebo obec. Z nového znění § 31 vyplývá, že v případě výskytu nelegálního reklamního zařízení u pozemní komunikace je její vlastník této pozemní komunikace bez dalšího povinen konat a nezákonně umístěnou reklamní plochu odstranit a uskladnit, to vše na náklady vlastníka reklamní plochy. Teprve následně dojde k jeho vyrozumění o možnosti si své reklamní zařízení do tří měsíců vyzvednout. Odst. 11 zároveň nově stanovoval, že vyzvednutí uskladněné reklamní plochy či jejího nosiče je možné až po uhrazení veškerých nákladů na jeho odstranění a uskladnění vlastníkem pozemní komunikace. Nedojde-li k vyzvednutí do tří měsíců od zveřejnění takovéto výzvy k vyzvednutí, je vlastník pozemní komunikace oprávněn, opět na náklady vlastníka, reklamní zařízení zlikvidovat. Stejná práva a povinnosti, jako pro vlastníky pozemních komunikací, platí i pro jejich případné provozovatele, jsou-li odlišní od osoby vlastníka.
Přesto příslušné úřady zákonem uloženou povinnost odstraňovat billboardy ignorují. Seznam Zprávy mají k dispozici informaci od Ředitelství silnici a dálnic (ŘSD), Technické správy komunikací hl. m. Prahy a jednotlivých krajských správ o tom, kolik nelegálních poutačů na základě nového zákona odstranily za první dva měsíce jeho účinnosti, tedy v lednu a v únoru 2024.
Za leden byly to pouhé dva kusy. Jeden billboard odstranilo ŘSD u Pražského okruhu a druhý Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje v Podolí u Brna. Ostatní krajské správy uvedly, že v lednu neodstranily žádný reklamní poutač. Pouze Středočeský kraj k tomu podotknul, že „připravuje odstranění první dávky reklamních zařízení‘.
Ani v únoru to nabylo lepší. ŘSD odstranilo v únoru pouze jedinou reklamu z mostu nad dálnicí D5. Krajské správy odstranily v únoru pouze dva reklamní poutače. Jeden v Plzeňském a druhý v Pardubickém kraji. Oba patří společnosti Eurobillboard.
Kverulantův bojkot Eurobillboardu
Pronajímání billboardů nikdy nebyl byznys pro hodné hochy. Hodně billboardů je postaveno na černo nebo jim již dávno vypršelo povolení a jsou nelegální. Dva z billboardářů se ovšem svými kriminálními praktikami vymykají poměrům běžným v české kotlině. Jsou jimi v Čechách naturalizovaný Slovák Anton Fischer, kterému soud uložil podmínku a zákaz podnikání a jeho syn Oliver, kteří vystupují pod značkou Eurobillboard. Kverulantovým cílem je parazity z Eurobillboardu zastavit, a proto už v prosinci 2022 vyhlásil bojkot na jejich billboardy a vyzval všechny případné inzerenty, aby se k tomuto bojkotu přidali. Výzvu k bojkotu Kverulant stále propaguje na Google a Seznamu placenou inzercí. Jen v roce 2023 za ni utratil téměř 20 tisíc korun a jeho výzvu neinzerovat u Eurobilboardu vidělo 13 tisíc uživatelů internetu. Bojkot a jeho placená propagace stále pokračuje.
Prosba o podporu
Kverulant je přesvědčen, že silnice a její okolí má řidičům jejich chyby odpouštět, a ne je za ně trestat smrtí. Kverulant je také přesvědčen, že stát má dodržovat svoje zákony. Zvláště když jejich porušování vede k fatálním nehodám. Proto bude Kverulant dál bojovat proti smrtelně nebezpečnému parazitování na veřejném prostoru i proti ignorování zákona odpovědnými úřady. Prosíme, bojujte ten boj s námi skrze finanční podporu naší práce.
Vojtěch Razima, ředitel a zakladatel Kverulant.org a celoživotní motorkář