Aplikace pro žádost o humanitární dávku měla problémy. Ministerstvo: Doladíme

2 měsíce starý 26

Elena je mladá Ukrajinka, jež utekla s dvěma dětmi do Prahy. Tak jako většina Ukrajinců žádala na pobočce Úřadu práce o humanitární dávku. Ta je určená pro cizince, kterým byla udělena na českém území dočasná ochrana a kteří nemají prostředky na úhradu základních životních potřeb. „Zkusila jsem několik pražských poboček, ale všude jsem dopadla stejně. Celý den jsem stála ve frontě a vůbec se na mě nedostala řada,“ vylíčila.

Napadlo ji proto vydat se do Kladna, že tam třeba pochodí lépe. Jenže i tady našla jen nekonečné fronty a čas běžel. O měsíční dávku totiž nelze žádat zpětně. Od známého se dozvěděla o méně frekventovaném Úřadu práce v Dobříši a tam teprve uspěla bez front.

V České republice pracuje již téměř osmdesát tisíc především Ukrajinek, které zde našly útočiště před válkou

Třetina ukrajinských uprchlíků už má práci. Plat? Neberou míň než Češi

Po tomto zážitku se rozhodla raději proniknout do možnosti získat pomoc elektronicky. Zřídila si elektronickou identitu občana v bance, u níž má účet, a příště již podala žádost bez nutnosti jít na úřad. „Znamenalo to pro mě velkou úlevu. Před tím jsem se bála, že si nestihnu včas zažádat a dávka mně propadne,“ dodala.

Video: Nová žádost o registraci humanitární pomoci

Zdroj: Youtube

Úřad práce ostatně doporučuje žadatelům, aby pokud možno preferovali elektronické podání žádosti, neboť se tak vyhnou dlouhému čekání ve frontách. Jak popsala Ukrajinka Svetlana, pro pomoc si zašla osobně jen v březnu a dubnu, pak už vše vyřídila on-line. „Peníze mi přišly zhruba za deset dnů, vše bylo v pohodě,“ uvedla.

Nová aplikace má problémy

Od prvního září ministerstvo práce a sociálních věcí přišlo s inovovanou aplikací pro počítače i mobily. „Úprava přinese jednodušší administraci žádostí i řadu výhod pro samotné uživatele. Ti budou mít detailní přehled o tom, zda je potřeba některé údaje doplnit, případně v jaké výši jim, bude dávka přiznána. Nebude tak nutné, aby lidé chodili na přepážky jen proto, aby si ověřovali stav svých žádostí. Vše lze vyřídit jednoduše bez toho, aby někdo musel do fronty na úřad,“ uvedl ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka (KDU-ČSL). Aplikace již neumožňuje odeslat žádost bez identity občana a s čárovým kódem navštívit Úřad práce, kde následně ověřili totožnost žadatele. Vše se buď vyřídí jen elektronicky, nebo pouze na úřadě.

Po spuštění nové verze na začátku září přišly problémy. „Nevím, ten systém neustále selhává. A ani zaměstnanci úřadu nepřijdou vždycky na to, kde je problém, takže musím osobně na přepážku,“ popsala své zkušenosti Marina. „Program mi neustále hlásí chybu, nevím, co s tím, asi budu muset stejně na úřad,“ přidala se Olha. Jak sdělil mluvčí ministerstva práce a sociálních věcí Jakub Augusta, potíže s přihlášením identitou občana mohly nastat kvůli snížené dostupnosti základních registrů. „Je také třeba dodat, že v tomto případě jde o problém na straně ministerstva vnitra, které spravuje elektronickou identitu,“ doplnil.

Přechod hranice z Ukrajiny na Slovensko přes hraniční přechod Ubla

PŘEHLEDNĚ: Jak lze pomoci uprchlíkům u vás doma i v Česku

Anně se sice podařilo přihlásit a žádost vyplnit, udělala v ní ale chybu. „Jenže aplikace nemá tlačítko pro editaci, takže už jsem to nemohla opravit a napsalo mi to, abych kontaktovala Úřad práce. Takže tam zase budu muset jít,“ popsala. Jak ale ministerstvo ujistilo, od 8. září se zpřístupní funkce doplnění i opravy v žádosti. „Pokud tedy pro zprocesování žádosti bude třeba potřeba dodat ještě další údaje, pak nikam žadatel nebude muset chodit a vše může vyřídit on-line,“ upřesnilo. Od 15. září budou žadatelé dostávat informace o stavu žádosti prostřednictvím SMS na telefon nebo na e-mailovou adresu, kterou uvedli v žádosti.

Dávku lze vyřídit i na pobočkách

Někteří Ukrajinci pochopili apel české vlády, aby vyřizovali humanitární dávku elektronicky tak, že se ruší možnost zařídit vše na pobočkách úřadu práce. „Bydlím v Kroměříži. Chodila jsem tu každý měsíc na úřad práce a neměla jsem žádné problémy s čekáním ani s vyplácením dávky. A když jsem měla nějaké dotazy, daly se řešit hned a na místě. Pracují tam velmi slušní a ochotní lidé,“ popsala Olesya.

Jak ubezpečil mluvčí ministerstva Jakub Augusta, stále lze podat žádost o humanitární dávku i osobně. „Elektronické vyřízení administrace ale preferujeme a i pro samotné žadatele je tato cesta nyní ještě přívětivější. Aplikaci průběžně vylepšujeme, a to i na základě zpětné vazby, kterou dostáváme. Platí, že další funkce budou v průběhu měsíce přibývat,“ dodal.

Jak na humanitární dávku?
Dotazy k vyplňování údajů do mobilní či webové aplikace nebo konzultace věcí vztahující se k humanitární dávce lze řešit i v ukrajinštině na telefonní lince +420 950 180 100 nebo emailem ua@uradprace.cz.

Zdroj