Apple má problém, neprodávají se mu iPhony. Největším výrobcem mobilů je znovu Samsung

před 2 týdny 31

Trh smartphonů se dočkal předpovídaného oživení. V prvním čtvrtletí 2024 se celosvětově dodalo do distribuce 289 milionů smartphonů, což znamená meziroční nárůst téměř o 8 %. Zároveň jde o třetí kvartál v řadě, kdy trh s chytrými telefony kontinuálně roste, což i přes menší přetrvávající, zejména ekonomické obtíže v některých regionech znamená pozvolné uzdravování celého trhu, uvádí ve své pravidelné čtvrtletní analýze výzkumná společnost IDC.

Zatímco rostoucí celkový výsledek je spíše očekávaný, větším překvapením jsou meziroční změny u jednotlivých výrobců z první pětice. Z vánočního kvartálu první Apple neudržel svoji vedoucí pozici a první místo přenechal největšímu rivalovi Samsungu, který distribuoval 60 milionů smartphonů. Apple zaostal o celých deset milionů kusů a jeho desetiprocentní meziroční pokles je největší od dob koronavirové pandemie, kdy na rozdíl od současné situace klesal celý trh.

5 největších výrobců smartphonů za 1Q 2024 podle počtu dodaných kusů:

Výrobce

1Q24 Objem distribuce
(mil. ks)

1Q24 Tržní podíl

1Q23 Objem distribuce
(mil. ks)

1Q23 Tržní podíl

Meziroční změna

1. Samsung

60.1

20.8%

60.5

22.5%

-0.7%

2. Apple

50.1

17.3%

55.4

20.7%

-9.6%

3. Xiaomi

40.8

14.1%

30.5

11.4%

33.8%

4. Transsion

28.5

9.9%

15.4

5.7%

84.9%

5. Oppo

25.2

8.7%

27.6

10.3%

-8.5%

Ostatní

84.7

29.3%

79.0

29.4%

7.2%

Celkem

289.4

100.0%

268.5

100.0%

7.8%

Zdroj: IDC Quarterly Mobile Phone Tracker, 15. dubna 2024

Nově znovu rostoucí trh smartphonů je ale přece jen trochu jiný než před pandemií. „Nadále zaznamenáváme růst hodnoty a průměrných prodejních cen (ASP), protože spotřebitelé volí dražší zařízení s vědomím, že si svá zařízení udrží déle. Mezi první pětkou výrobců dochází k přeskupení sil, což pravděpodobně bude pokračovat s tím, jak hráči na trhu upravují své strategie pro nové období a reagují na změny v zákaznickém chování,“ uvedla ředitelka výzkumu IDC Nabila Popalová.

Čínské značky mohou vyrůst

Zdá se, že nejvíce posíleny z období krize zatím vycházejí čínské značky – zejména Xiaomi, které s třetinovým meziročním růstem upevnilo svoji pozici světové mobilní trojky, a také čínský Transsion, kterému se podařilo vyrůst o bezprecedentních 85 % a obsadit se svými dceřinými značkami Tecno, iTel a Infinix mnoho nových trhů (poslední jmenovaný Infinix je například úspěšný i na českém trhu).

Klepněte pro větší obrázek

První Samsung má nyní na Apple vcelku pohodlný náskok 10 milionů kusů, ale je potřeba připomenout, že první kalendářní kvartál byl pro Samsung prodejní špičkou, protože uvedl novou řadu Galaxy S24, ale i některé nové modely z hojně prodávané řady Galaxy A, zatímco pro druhý Apple je první čtvrtletí spíše méně frekventované, protože v tomto období nepředstavuje žádné nové modely. Na výsledku Applu se nejvíc podepsaly klesající prodeje iPhonů v Číně.

Podle prognózy IDC se v nejbližším období pozice na prvních dvou místech měnit nebudou, podíly by se ale mohly zmenšovat s tím, jak se některým čínským firmám daří diverzifikovat portfolio a úspěšněji se prosazovat na domácím trhu. To platí například o pomalu se navracejícím Huawei, ale i dalších značkách, jako je Oppo a Vivo, které sází na mix domácích čínských prodejů i umírněné zahraniční expanze na trzích, které jim dávají ekonomický smysl.

Přečtěte celý článek