Automobilky počítají, kolik aut kvůli čipům nevyrobí. A nebude lépe

1 měsíc starý 6

Globální nedostatek čipů může trvat další dva roky, uvedl Jim Whitehurst, šéf IBM, americké technologické firmy. Podle serveru CNBC se dlouhodobého výpadku hrozí i další odborníci z odvětví.

„Protože poptávka zůstane vysoká a dodávky omezené, očekává se, že nedostatek potrvá celý rok 2022 i v roce 2023,“ potvrdil slova šéfa IBM viceprezident pro výzkum poradenské společnosti Forrester Glenn O'Donnell.

Podobný odhad má také technologický ředitel společnosti Plurimi Investment Managers Patrick Armstrong. Ten čeká, že nedostatek čipů potrvá ještě 18 měsíců. „Nejsou to jen auta. Jsou to telefony, je to internet všeho. Je zde nyní tolik zboží, které má mnohem více čipů než v minulosti. Všechno má přístup k internetu,“ dodal.

Právě výroba čipů je jedním ze zásadních klíčů k produkci v mnoha závislých odvětví. Čipy se nacházejí nejen v automobilech a počítačích. Využívají je také operátoři, strojírenské firmy nebo provozovatelé e-shopů. Čip jednoduše patří i do těch nejobyčejnějších výrobků, jako jsou elektrický zubní kartáček, budík nebo například pračka.

Automobilky výpadek odnesou nejvíce

Šéf technologické IBM se však obává, že právě automobilový průmysl dopady nedostatku elektrických čipů odnese vůbec nejvíc. Čeká, že jen za letošní rok se tržby odvětví propadnou o 110 miliard dolarů.

Na odhadu se shoduje také s poradenskou společností AlixPartners, která zhoršila svůj dosavadní výhled. Dosud předpokládala, že problém způsobí automobilkám výpadek tržeb v objemu kolem 61 miliard dolarů. Nedostatek klíčové součástky se pak dotkne výroby asi 3,9 milionu aut. Teď jejich odhady škod na tržbách pro letošní rok vzrostly téměř na dvojnásobek.

Řada předních automobilek kvůli chybějícím čipům už před časem přikročila k omezování produkce, například General Motors, Ford, Toyota či Volkswagen.

Americká automobilka Ford v letošním květnu uvedla, že v reakci na celosvětový nedostatek polovodičů upravuje podobu automobilových součástek tak, aby v nich mohla používat dostupnější čipy. Automobilová skupina Stellantis se obdobně rozhodla, že bude do vozů Peugeot 308 místo digitálních tachometrů instalovat tachometry analogové.

A nutným změnám se nevyhnula ani česká automobilka Škoda Auto. Ta před časem informovala o tom, že musela přesunout výrobu svého modelu Karoq z Bratislavy do Česka.

„Stahujeme z Bratislavy model Karoq. V lednu ještě zůstane výroba na Slovensku, ale v únoru, březnu a asi i v dubnu budeme Karoqy dělat v České republice, abychom nahradili výpadek výroby Octavií,“ řekl před časem Právu Jaroslav Povšík, odborový předák automobilky.

Aktuálně se Škoda Auto snaží pracovat na minimalizaci účinků celosvětového nedostatku polovodičů na výrobu. „V současné době předpokládáme, že dostupnost čipů bude v následujících měsících nadále omezená,“ potvrdila Kamila Biddle z odboru komunikace společnosti.

Výrobci ve všech oblastech výroby, které vyžadují čipy, loni snížili jejich objednávky v obavě z velkého útlumu prodejů kvůli pandemii. Ty teď ale při nečekaně rychlém oživení trhu s auty začínají chybět.

Problémy má i světový výrobce elektroniky

Problém malé výrobní kapacity čipů začíná pociťovat i jihokorejský Samsung. Stejně jako u výrobců automobilů se společnost začíná obávat o svou produkci. Konkrétní problémy by mohly nastat s jejich vůbec neprodávanějšími modely smartphonů řady Galaxy A. Odborníci se shodují na tom, že právě nedostatek čipů je jedním z hlavních důvodů, proč Samsung letos nedostane na pulty prodejen svůj Galaxy Note 21.

Miliardová investice do nových továren

Na výpadek začínají reagovat hlavně světoví výrobci čipů. Jeden z největších světových výrobců firma Taiwan Semiconductor Manufacturing (TSMC) uvedla, že by měla být schopna dohnat poptávku z automobilového sektoru do června. Podle Armstronga je však takový plán příliš ambiciózní.

Americký výrobce čipů Intel v březnu oznámil, že plánuje investovat 20 miliard dolarů, v přepočtu přibližně 421 miliard Kč, do dvou nových továren na výrobu čipů v Arizoně. Uvedl také, že by mohl postavit závod v Evropě, pokud získá vládní pobídky.

Proč čipy chybí a co s tím?

Podle českého ekonoma Lukáše Kovandy komplikuje situaci nejen samotné omezení výroby čipů, ale i omezení v jejich celosvětové přepravě. Například kapacity přístavních překladišť či kontejnerových plavidel jsou stále přetíženy, opět v důsledku pandemie, souvisejících omezení a uzavírek.

Svět se zkrátka snaží dohnat zejména loňské první pololetí, kdy došlo k bezpříkladnému ochromení produkce i přepravy.

Podle generálního ředitele německé společnosti Infineon Technologies Reinharda Plosse je jasné, že výpadek ještě nějakou dobu potrvá, než se nabídka a poptávka na trhu s čipy srovnají. „Myslím, že dva roky jsou příliš dlouho, ale určitě se dočkáme, že se to protáhne do roku 2022,“ uvedl. „Myslím, že dodatečná kapacita přijde. Očekávám vyrovnanější situaci v příštím kalendářním roce,“ dodal šéf společnosti Infineon, která je zároveň významným výrobcem čipů.

„Mezi vývojem technologie, výstavbou továrny na výrobu a dobou, kdy čipy mohou jít konečně na trh, je obrovská časová prodleva. Jednoduše to bude trvat velmi dlouho, než se zásoby dorovnají stále rostoucí poptávce“ nesdílí německý optimismus šéf IBM Whitehurst britské BBC.

Doplnil zároveň, že globální průmysl bude možná muset zvážit určité změny ve způsobu, jakým jsou dnes mikročipy používány. „Budeme se muset podívat na možnosti opětovného použití, prodloužení životnosti určitých typů a také na zrychlení investic do výrobních závodů, abychom mohli co nejrychleji získat větší kapacitu,“ sdělil šéf IBM.

Zdroj