Byl to bláznivý nápad, říká dirigent Hrůša o nahrávce, za kterou dostal mezinárodní ocenění

5 měsíce starý 22

„Pro mě je to takové zadostiučinění,“ reaguje Hrůša na cenu ICMA. „Za prvé, že jsme strávili část doby covidu mimořádně smysluplně, a také, že ten bláznivý nápad, co jsem měl, se dočkal ocenění.“

Za bláznovství označuje nahrávku proto, že podobný projekt by za běžných okolností zabral symfonickému orchestru zřejmě několik let. Záznam je unikátní, protože obsahuje všechny verze 4. symfonie, kterou Bruckner postupně přepracovával.

Sdílení pochybností

„Chci dát posluchačům nahlédnout do svých uměleckých pochybností – v tom nejlepším slova smyslu. Která z těch verzí je ta opravdu nejlepší? To nejsem schopen při nejlepší vůli říct a chtěl jsem toto dilema posluchačům nabídnout a přinést jim radost z poznávání rozdílů, kterou jsem prožíval já společně s orchestrem,“ vysvětluje Hrůša.

Ceny ICMA se udělují v 16 kategoriích. Porota oceňuje u nominovaných nahrávek kromě výjimečného uměleckého přednesu i nápaditost ve výběru repertoáru. Šéfredaktoři světových hudebních časopisů a zástupci mezinárodních kulturních institucí ohodnotili výkon Hrůši a Bamberských symfoniků v silné konkurenci ostatních nominovaných. V nejužším finále se ocitl například s orchestrem Bavorské státní opery pod taktovkou Kirila Petrenka.

Potvrzení, kde jsem doma

„Je to krásné potvrzení, že jsem opravdu doma nejen v českém repertoáru, ale i v domovském repertoáru velké německé symfoniky, která je pro dirigenta jednou z nejprestižnějších oblastí. A z toho mám velkou radost, protože snad nějakou svou empatií, láskou k hudbě, jsem přiměl lidi i ze zemí, odkud ta hudba pochází, ocenit interpretaci,“ těší Hrůšu.

Šéfdirigentem předního německého orchestru Bamberských symfoniků je od sezony 2016/2017 a jeho působení by mělo trvat ještě čtyři roky. Hrůša zároveň řídí jako host i jiné orchestry, mimo jiné je hlavním hostujícím dirigentem České filharmonie.

Zaujali i další čeští umělci

Na cenu IMCA byli v aktuálním ročníku nominováni i další čeští umělci – klavírista Ivo Kahánek, Symfonický orchestr Českého rozhlasu pod taktovkou Tomáše Netopila, Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK pod vedením Tomáše Braunera a houslista Pavel Šporcl. Do nejužšího finále postoupil jako jediný Hrůša.

Brucknerova 4. symfonie v intepretaci Hrůši a Bamberských symfoniků získala také loni Cenu německé hudební kritiky. Uděluje se napříč německy mluvícími zeměmi.

Zdroj