Češi obstarali na Slovensku obchod roku. Koupili centrum za 11 miliard

1 měsíc starý 8

Bratislavský Aupark je s pronajímatelnou plochou téměř 60 tisíc metrů čtverečních třetí největší obchodní centrum na Slovensku. Ročně ho navštíví téměř 12 milionů lidí a z hlediska tržeb, které se v něm protočí, patří mezi absolutní slovenskou špičku. Teď mění majitele.

Po rok a půl trvajících „námluvách“ ho od francouzské realitní skupiny Unibail-Rodamco-Westfield, jedničky ve svém oboru, získala společnost Wood & Company. Čeká se jen na schválení regulátorem.

„Je to největší realitní transakce v historii Slovenska. Je to prvotřídní zavedené centrum ve vysoce kvalitní lokalitě. Je to výborná příležitost pro naše klienty a naše investory,“ řekl pro Seznam Zprávy Jiří Hrbáček, místopředseda představenstva realitního fondu Wood & Company.

„Je to transakce, která kdyby byly normální časy, by se možná ani nestala. Každá velká skupina má však své strategie a URW se teď rozhodli, že se chtějí koncentrovat na větší celky, a na Slovensku mají jen jedno aktivum,“ dodává Hrbáček.

60 procent teď, zbytek do tří let

Hodnota transakce činí 450 milionů eur, v přepočtu tedy více než 11 miliard korun. Wood & Company spolu se svým joint-venture partnerem Tatra Asset Management nejprve získá podíl ve výši 60 procent. Zbývajících 40 procent bude převedeno postupně v dohodnutých podílech v letech 2022, 2023 a 2024.

„Kupujeme to od světové jedničky a máme dohodu, že nám centrum pomůže až tři roky spravovat,“ dodává Hrbáček s tím, že právě kvůli dopadům pandemie covidu-19 poskytla Unibail-Rodamco-Westfield například tříletou záruku na nájemné.

„Jsme velmi potěšeni, že můžeme spolupracovat s Wood & Company na této důležité transakci, která představuje významný milník na slovenském trhu. Tato akvizice zároveň prokazuje odolnost prémiových nákupních center a dobrou likviditu této třídy aktiv, navzdory probíhající pandemii covidu-19. Transakce má jednoznačný smysl pro všechny zúčastněné strany a umožňuje společnosti URW urychlit posun v jejím hlavním strategickém cíli, kterým je snížení míry zadlužení,“ doplňuje Martin Makovec, ředitel investic a operací pro střední Evropu ve společnosti Unibail-Rodamco-Westfield.

Centrum už je otevřené

Obchodní centrum Aupark stojí v Bratislavě 20 let. Postavila ho skupina HB Reavis, od které ho v roce 2011 získala právě společnost Unibail-Rodamco. Ta má svá aktiva po celém světě. Například v Praze jí patří nákupní centrum Westfield Chodov.

Wood & Company věří, že investice do komerčních nemovitostí jsou i v době pandemie výnosné. „V případě Auparku počítáme vnitřní výnosové procento přes osm procent. Ten produkt by měl být dividendový,“ dodává Hrbáček s tím, že na rozdíl od Česka už Slovensko obchodní centra opět otevřelo. „Kupující se do nich vrátili,“ dodává Hrbáček.

Akvizicí Auparku se celková hodnota portfolia společnosti Wood & Company dostala přes miliardu eur. Kromě Auparku firma vlastní také pražská centra Galerie Harfa a Centrum Krakov.

Zdroj