Jak vítězný návrh pavilonu odkazuje na Česko?
Jeden z klíčových artiklů, kterým se Česko prezentuje v zahraničí, je bezpochyby sklo a křišťál. Já jsem velice rád, že mezinárodní odborná porota vybrala právě pavilon, který s českým sklem pracuje. Samozřejmě je poměrně komplikované a náročné udělat spirálu, která bude obložená sklem. Ale já věřím, že to zvládneme.
To sklo dovezete z České republiky?
Ano, dovezeme ho z Česka. Japonští organizátoři nám dali skvělé místo v centru veškerého dění. Takže určitě budeme patřit mezi největší atrakce celého Expa. Do začátku výstavy zbývá 744 dní, což je poměrně hrdelní termín. Ale věřím, že to zvládneme a budeme shopni představit v Japonsku Česko jak nejlépe umíme.
Jak vysoká bude investice do pavilonu?
Vláda schválila rozpočet celé účasti na Expu ve výši 290 milionů korun. Zároveň bude potřeba dofinancovat celý projekt z dalších zdrojů, včetně soukromých, a to na úrovni zhruba 200 milionů korun. Takže celý rozpočet se bude pohybovat kolem 490 milionů korun.
Kolik bude stát výstavba samotné budovy?
To finální číslo vyjde až z veřejné zakázky. Nicméně očekáváme, že to bude někde mezi 120 a 150 miliony korun.
Máte na to jen asi dva roky, v Česku by bylo téměř nemyslitelné získat za tak krátkou dobu všechna povolení. Jak je to v Japonsku?
To máte pravdu. V Japonsku má samozřejmě celé Expo speciální režim, takže i japonské úřady budou maximálně vycházet vstříc. I proto, že se vlastně jedná o dočasné stavby. V tom dvoufázovém řízení musíme nejprve získat takzvané povolení pro dočasnou stavbu, následně stavební povolení. Poté začnou architekti připravovat projektovou dokumentaci pro stavbu a následně vysoutěžíme realizátora, který stavbu dodá. Stejně jako v případě architektů, kde musí spolupracovat české studiu s japonským, tak i v případě stavby předpokládáme, že budou participovat české firmy s japonskými.
Expo je velká příležitost pro české firmy, jak k nim přistoupíte?
Chtěl bych připravit komplexní platformu, kde se budou firmy moci zapojit do české účasti v Japonsku. Určitě dostanou příležitost české startupy, ale i tradiční firmy. Chceme jim pomoci s rozvojem jejich byznysu nejen do Japonska, ale do celého regionu Asie a Pacifiku.
V čem může být Japonsko pro byznys atraktivní?
Japonsko je třetí největší ekonomika světa. Díky podepsané dohodě mezi Evropskou unií a Japonskem o volném obchodu se tam otevírá obrovská příležitost pro české exportéry a další firmy. Japonsko je zároveň druhým největším zahraničním investorem v Česku, takže věříme, že se nám díky Expu podaří získat nějaké investice do Čech.