CNN: Vrátí se největší letadlo světa zpátky do oblak? Roli může sehrát dvojník legendy

5 měsíce starý 31

„Sen nikdy nezemře,“ napsala společnost Antonov na Twitter krátce po zkáze jejich vlajkového letadla s odkazem na přezdívku stroje – Mrija – což v ukrajinštině znamená „sen“.

Zkáza největšího a nejtěžšího komerčního letadla světa byla šokem nejen pro konstrukční společnost, ale i pro celou Ukrajinu. Mrija byla legendou, která se proslavila po celém světě. I proto Ukrajinci odhodlaně hlásí, že obří Antonov znovu vzlétne k obloze. Tváří v tvář realitě se ale taková myšlenka mění jen na „pouhé“ snění. Rusové totiž stroj naprosto zdevastovali.

Jak moc je letadlo zničené?

Zničený symbol přímo v Hostomelu obhlédl i reportér CNN Vasco Cotovio, podle něj je většina klíčových systémů letadla neopravitelných. „Přední část letadla byla úplně zničena, zjevně dostala přímý dělostřelecký zásah,“ popsal Cotovio. „Výrazně jsou poškozená také křídla a některé motory. V zadní části je pár děr od střel nebo šrapnelů,“ dodal.

Právě zničená kabina a většina systémů jsou důvodem toho, že pouhá oprava Antonova už s největší pravděpodobností není možná. Spíše se proto nabízí stavba nového prototypu, který by využil co nejvíce dílů z válkou zničeného modelu.

„Obnova systémů bude nejtěžší. Většina elektrických systémů, čerpadel a filtrů, které AN-225 využíval, jsou z osmdesátých let minulého století,“ sdělil pro CNN kyjevský inženýr Andrej Sovenko, který v minulosti pro Antonov pracoval a legendárním strojem se proletěl. „Už se zkrátka nevyrábí, takže je nepravděpodobné, že by mohly být opraveny do původní podoby,“ obává se konstruktér.

„Vlastně se vůbec nemůžeme bavit o opravě nebo obnově tohoto letadla, můžeme pouze diskutovat o konstrukci nového letounu Mrija, který by kombinoval komponenty zachráněné z vraku a součástky, které měly být v osmdesátých letech použité ke stavbě druhého letadla,“ nabídl Sovenko řešení problému.

Odkazoval na dávný plán postavit hned dvě největší letadla světa. Druhý stroj se sice stavět začal, vývoj byl ale v devadesátých letech zastaven. Zato mnohé potřebné součástky zůstávají dodnes v bezpečí kyjevského skladu.

Sen za stovky milionů dolarů

V cestě za konstrukcí druhého „snu“ ale stojí finance. Vývoj by zřejmě vyšel na stovky milionů dolarů. Ukrajinská vláda by proto pravděpodobně musela najít pro nový stroj skutečné komerční využití, aby se vůbec vyplatil. Pouhý atribut pýchy už letadlo na ranvej nedostane.

Model AN-225 nikdy nebyl uzpůsobený k tomu, aby uspokojil potřeby komerčních letů. Sověti ho v minulosti chtěli využít k přepravě raketoplánů, později přepravoval nadměrné náklady. Jeho „život“ oficiálně vyprchal 27. února letošního roku.

Zdroj