Digitalizace a udržitelnost jdou ruku v ruce, říká Jaroslav Kravčenko

před 1 měsíc 64

Můžete stručně popsat vývoj digitálního korporátního bankovnictví ve vaší bance za poslední rok?
V čerpání úvěrových produktů digitálním způsobem jsme ve skupině malých a středních firem skoro na stech procentech. V praxi to znamená, že náš poradce už nemusí vyplňovat papírové podklady, fyzicky je podepisovat, skenovat a posílat do banky. Zájemce si vše jednoduše vyplní sám a jednoduše odešle přes internetové bankovnictví. Podepisuje se RB klíčem, takže operace jsou možné kdykoliv a odkudkoliv. Podobně jsme na tom i u otevření dalšího účtu, jiné měnové složky nebo změny dispozičních práv.

Jakým způsobem zapojujete zákazníky do vývoje digitálních produktů?
Měsíčně jim dáváme možnost vyjádřit či nevyjádřit svoji spokojenost. Hodnotí známkami jako ve škole a uvádějí vlastní konkrétní nápady na zlepšení. Potom se interně díváme na to, co klienty nejvíce trápí, a zveme je ke tvorbě možného řešení. Využíváme Service Design, což je specifický přístup k navrhování služeb nebo produktů s důrazem na maximální uživatelskou spokojenost. I potom však zůstáváme v kontaktu a testujeme jednotlivé fáze produktu.

Ilustrační grafika

Jaký je nynější stav rozvoje API v Raiffeisenbank - roste počet klientů, kteří tyto služby využívají? A vidíte v této oblasti i další potenciál růstu?
Rozvoj Premium API je jedna z priorit našich služeb. Mezičasem už mnoho poskytovatelů účetních systémů naše služby API do svého řešení zahrnulo. Tím se staly pro zájemce snadno dosažitelné. Naše cílová skupina si čím dál více uvědomuje zvýšení efektivity práce a související úspory. Od ledna tohoto roku jsme počet aktivních propojovacích certifikátů v oblasti malých a středních firem zvýšili o šedesát procent. Máme za to, že se jedná o oblast s velkým potenciálem rozvoje.

S rostoucí digitalizací se zvyšuje význam kybernetické bezpečnosti. V čem spočívá váš přístup?
Oblast zabezpečení jsme naštěstí zvládli velmi dobře. Nicméně i tak se snažíme uživatele našich služeb vychovávat k zodpovědnému chování, včetně rozsáhlé osvěty – proč by neměli reagovat na krátké textové zprávy nebo e-maily s výzvami k zaplacení či s prosbou o pomoc a podobně. Je lepší takové zprávy ignorovat, případně si je alespoň ověřovat.

Které nové technologie, služby nebo inovace zavede Raiffeisenbank v digitálním korporátním bankovnictví v příštím roce?
U Premium API plánujeme rozšíření palety služeb, které budou na míru i velkým podnikům. Navázali jsme spolupráci s projektem Digitoo a firmám budeme dále pomáhat s digitalizací účetnictví. Přineseme návrhy na novou podobu internetového bankovnictví, aby bylo maximálně ergonomické. Je důležité, že od nápadu až po realizaci nás vždy doprovází klient, takže vše zdokonalujeme podle jeho přání.

Přečtěte celý článek