Divadlo v Ostravě připravilo dvě inscenace, zatím bez premiér

2 měsíce starý 12

Divadla nesmějí hrát před diváky od 12. října, jde o součást protikoronavirových opatření nařízených vládou, proto se obě inscenace připravovaly za přísných bezpečnostních opatření a s omezeným počtem lidí. V obou případech jde o komorní inscenace s maximálně čtyřmi účinkujícími. „Nyní je proces zkoušek s ohledem na přísnější předpisy omezen na minimum - jde spíše jen o individuální korepetice. Minimalizována byla u zkoušek i přítomnost personálu divadla,“ uvedla mluvčí divadla Šárka Swiderová.

V divadlech se pohybuje minimum osob, u koho to jde, pracuje z domova. „Umělci v souborech i další zaměstnanci NDM se už od začátku ledna pravidelně testují a dodržujeme bezpečnostní pokyny a předpisy,“ uvedla mluvčí.

Režisér a šéf činohry NDM Vojtěch Štěpánek uvedl, že Diplomacie je výjimečné drama, které je sice umístěno do závěrečné fáze druhé světové války, ale velmi silně rezonuje i s tím, co svět aktuálně prožívá. Jde o dialog švédského diplomata a německého vojenského velitele okupované Paříže na konci srpna 1944.

„Jeden má rozkaz zcela zničit Paříž - výkladní skříň evropské civilizace, druhý má za úkol mu to vymluvit a zachránit město i pro budoucí pokolení takové, jaké je. I dnes se nacházíme v napínavém, skutečně zlomovém období, kdy bojujeme za svět, který známe, snažíme se udržet hodnoty věcí, které o ně rychle přicházejí,“ uvedl Štěpánek.

Komorní drama je umístěno na velké jeviště Divadla Antonína Dvořáka, protože se podle režiséra nyní hraje mimo jiné i o osud divadla, které je v těchto dnech pusté a v ohrožení. V hlavních rolích dramatu diváci uvidí Tomáše Jirmana a Františka Strnada. U Diplomacie se počítá jen s několika uvedeními.

Hra Laterna inspirovaná Jiráskovou Lucernou je připravena pro komorní Divadlo ‚12‘. „Přibližuje soudobé zkoušení Jiráskovy hry a různé výklady jejího významu, pohledy na její obsah a úvahy nad tím, co Lucernou vlastně Jirásek zamýšlel sdělit. Tvůrčí tým hledá společně s herci možnosti dnešní interpretace nejčastěji uváděné české hry,“ uvedl dramaturg Adam Gold. Jde podle něj o inscenaci především pro publikum, které v divadle hledá podněty k přemýšlení o sobě samých nebo o tématu češství.

Zdroj