Do roku chceme být jedničkou na trhu. Konkurence je v Česku velmi tvrdá, říká šéf Woltu

před 6 měsíce 62

Jaké jsou priority společnosti pro letošní rok?
Určitě největší prioritou bude expanze do měst po celé republice. Týkalo by se to všech, které mají více než 10 tisíc obyvatel. Tento rok bychom to chtěli stihnout, protože se jedná o desítky měst. S tím souvisí i expanze do míst, ve kterých už působíme. Cítíme v nich totiž další potenciál. Druhou prioritou je pro nás maloobchod. Chceme rozvinout síť partnerů od potravin, lékáren až po obchody s elektronikou.

ČTĚTE TAKÉ: Hádka ve studiu kvůli Ukrajině. Já ve válce byl, tak mě nemistrujte, opřel se Kobza do Bendy

Zastavím se u první priority. Není příliš velká ambice jít do měst, která mají jen deset tisíc obyvatel? Je to dostatečně velký trh?
Z pohledu byznysu může být trh relativně malý. Když zkombinujeme všechna města dohromady, tak se už o malý byznys nejedná. Mohu to porovnat se Slovenskem. Tam máme okolo 70 měst, která jsou menší. Postupně, jak rosteme, tak se kumulativně jedná o velký byznys. Druhá věc je, že pokud budeme expandovat do dalších měst, tak se nám lépe povedou celostátní marketingové kampaně. Zásah je potom daleko efektivnější.

Kdy chcete do dalších měst vstoupit?
Nebude to v jeden stejný čas. Nejdříve přijede prodejce, který osloví všechny možné partnery. Poté se připravuje marketingová kampaň a také hledáme kurýry. To trvá přibližně měsíc. Expanze tedy bude trvat do konce roku.

Druhou prioritu jste zmínil rozšíření maloobchodní sítě. Není to velký risk, když na trhu působí značky jako Rohlík nebo Košík?
Je to služba, která má obrovský potenciál. Čím víc budeme mít partnerů, tím větší bude zájem zákazníků. Pokud budeme mít i velké partnery, tak budeme pro tyto firmy konkurencí.

Nebojíte se jejich konkurence?
Český trh je velmi specifický tím, že je zde velmi silná konkurence. Strach ale rozhodně nemáme. Mně se to naopak líbí. Naše pozice je velmi vděčná, protože jsme stoupajícím vyzývatelem. Zavedené společnosti jsou ty, které musí své pozice chránit. Koncept Woltu je povedený a funguje. Na Slovensku například funguje velmi dobře a jsme jedničkou na trhu. Víme tedy, že to jde. Je to jen otázka cesty.

Chceme být jedničkou na trhu, říká Beniak

V minulosti jste také uvedl, že chcete být v rozvozech jedničkou na trhu. Není to trochu přehnaný cíl? Nepletete si na sebe bič?
A proč?

Nejvyšší ambice se nemusí vždy vyplnit.
To ano. Ambice se nemusí vždy splnit. Klíčem k úspěchu je ale zdravý poměr ambice, která je založená na racionálním základu. A ten je velmi jednoduchý. Například v Praze jsme na pozici, o které se dá hovořit jako o jedničce. Z pohledu konkurenčního prostředí můžeme minimálně říct, že se nám v největších dvou městech extrémně dobře daří. Většinou je to předzvěst toho, jak se bude dál vyvíjet trh.

Oficiálně jste do Woltu nastoupil až v lednu. Už jste stačil nastavit nějaké své principy a postupy, které jste chtěl?
Provedli jsme velmi praktické byznysové změny. Můžu uvést příklad většího tlaku a důrazu na cenovou dostupnost v aplikaci pro zákazníky. Potom jsou změny koncepční či kulturní, kterých nejsem fanouškem. Většinou je tento typ změn podprahový a trvá delší čas. Samozřejmě to chci také, protože věřím, že jsou správné pro chod firmy. To ale může trvat i více než rok.

Přišel jste ze slovenské pobočky Woltu. Jak byste srovnal trh s českým prostředím?
Určitě je to mnohem více konkurenční prostředí. Na Slovensku sice fungují čtyři velké společnosti, které si nekonkurují na jiném trhu na světě. (WOLT, Just Eat, Delivery Hero/Foodora a Bolt, pozn. red.) Konkurenční prostředí je ale daleko tvrdší v Česku. Je to větší boj. Druhý rozdíl je v zákazníkovi. Český je totiž daleko náročnější. Má více zkušeností s dostupnými službami a od každé požaduje větší nároky. S tím se snažíme pracovat nejvíce.

Zajímavé je, jaké jsou objednávky na začátku roku. Například v Česku si lidé po náročném silvestru hromadně objednávají. Na Slovensku je z pohledu poptávky běžný den.

Můžeme tedy říct, že český zákazník si více stěžuje?
Nemám před sebou data, tak bych to ani takhle netvrdil. Neřekl bych, že si tady lidé stěžují více než na Slovensku. Je to jiný typ věcí, které lidi řeší. Perfektní servis je v ČR samozřejmostí a očekávaný. Češi online nákupy preferují, protože zde působí nejvíce e-shopů na obyvatele v Evropě.

Jednodušší je budovat firmu od začátku

Dá se také porovnat nákupní chování v obou zemích?
Z pohledu období začíná v České republice větší poptávka okolo října. Pak jsou různé speciální jednodenní akce. To je příklad Valentýna, který má historicky nejvyšší čísla. Lidé chtějí zůstat doma a objednat si jídlo. Tento rok jsme mohli vidět, že byla obrovská poptávka i po jiném druhu zboží. Například květiny, bonboniéry až po erotické pomůcky.

Zajímavé také je, jaké jsou objednávky na začátku roku. Například v Česku je 1. leden bomba. Lidé si po náročném silvestru hromadně objednávají. Na Slovensku je z pohledu poptávky běžný den. Nikdy jsme nedokázali pochopit, proč tomu tak je. Rozdíl je také v objednávkách jídla během dne. Slováci si ho nechávají dovézt zejména na oběd během práce. V Česku je poptávka silnější večer.

Na Slovensku jste z malé společnosti vybudoval jedničku. Nyní přicházíte do již zaběhlé firmy, která v nejvyšších patrech už bojuje. Není to nevýhoda? Není snadnější něco z mála vybudovat, než přebírat velkou firmu?
Popravdě můžu říct, že jednodušší je budovat firmu od začátku. Fér si je přiznat, že přebírat velkou společnost je složité. Nevím, proč by to ale mělo vadit. Jediným výsledkem stejně je, že to budu mít složitější. Je pouze na mně udělat se současnou situací nejlepší možný výsledek.

Jak jste se dostal k Woltu a vašemu působení ve vedení?
Já jsem Wolt na Slovensku používal pár měsíců poté, co přišel na trh. Společnost poté hledala ředitele a mně se to líbilo. Wolt se mi líbil jako značka a také služba. Zkusil jsem se přihlásit a už jsem tu tři roky. Při budování slovenského trhu se nám zdálo, že jdeme správným směrem. Následně se objevila nabídka působit na českém trhu.

Beniak: Ultimátním cílem je mít obchodní dům v kapse

Říkal jste priority na jeden rok. Kam byste ale chtěl Wolt dotáhnout do budoucna?
Máme velmi jasnou vizi. Říkáme tomu největší obchodní dům v kapse. Aby v aplikaci byl zákazníkům dostupný kdokoliv, na koho si vzpomene. To je ultimátní cíl. Je to sen, který budujeme. Jak dlouho ale potrvá? To zatím nejsme schopni říct. Řeknu to ještě jednoduše. Cíl je takový, aby si každý člověk v České republice mohl kdekoliv a kdykoliv objednat přes Wolt.

MOHLO VÁM UNIKNOUT: Vláda má totalitní myšlení, řekl Nacher. Váš předseda je stbák a chcete mě školit? smál se Lochman

Moc se o tom veřejně nehovoří, ale měli jste nějaké neúspěchy? Myslím tím slepé cesty, od kterých jste museli ustoupit?
Určitě. Musíme zkoušet a experimentovat. Většinou jsou to ale menší ztráty, kdy například do nějakého města přijdeme moc brzy bez potřebné přípravy. A nebo když uspěcháme výběr partnerů.

Objednáváte si jídlo přes Wolt?
Nechávám na něm nekřesťanské peníze. Objednávám si minimálně jednou denně vše od jídla, přes drogerii až po potraviny. Samozřejmě mě dál zajímá, jak všechno funguje, jací jsou kurýři a podobně.

Přečtěte celý článek