Letos v létě budou nad některými lokomotivami v Česku létat speciální drony. Počítá s nimi ministerstvo dopravy, které chce i díky nim testovat spolehlivost evropského zabezpečovače vlaků ETCS. Evropský systém má nahradit současné technologie, které země používají. Zjednoduší dopravcům cesty mezi státy Unie, ale hlavně má zabránit srážkám vlaků způsobené lidským faktorem.
Praha 20:16 17. března 2024
Jelikož Česko počítá s výhradním provozem ETCS na vybraných tratích od ledna příštího roku, musí být vše plně funkční.
Méně nehod, mrtvých a zraněných. Česká železnice má za sebou klidnější rok, zlepšuje zabezpečení
Číst článek
Proto bylo naplánováno celkem sedm testů. Dva z nich už mají dopravci za sebou. Ve výhradním provozu už je vytížená trať Olomouc-Uničov. Jak ale na podzim 2023 informoval přímo Olomoucký kraj, testování systému tam neprobíhalo dobře. Kvůli novému systému ETCS měly vlaky například častěji zpoždění.
Aktuálně už je podle generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody chybovost na regionální trati nižší. „Nyní jsme zhruba na průměru spolehlivosti 99,5 procenta. V Německu na DB Digital stanovují hranici 99 procent, že zařízení je plně funkční a spolehlivé. Ale samozřejmě je to všechno o nastavení,“ vysvětluje.
ETCS se testoval i na jiných tratích, třeba mezi Berounem a Rokycany, tam žádnou chybu nezaznamenali. Dopravci si ale občas stěžují na slabý signál z antén umístěných na lokomotivách. A právě ten mají v létě otestovat speciální drony.
„To znamená, že nad tím vozidlem se vznese dron s příslušnými senzory a vytvoří jakýsi diagram, mapu toho, jak vypadá charakteristika té antény. Ukáže, jak se chová ne v laboratorních podmínkách, ale přímo na tom konkrétním vozidle,“ přibližuje ministr dopravy Martin Kupka (ODS) s tím, že dopravci se pak mohou na základě těchto testů anténu na svých lokomotivách upravit.
Bezpečnost na železnici
Zabezpečovacím systémem ETCS jsou pokryté nejvytíženější tratě, kde má od příštího roku fungovat výhradní provoz. „Konkrétní čísla se stále mění, ale zatím máme systémem ETCS vybaveno na 1100 kilometrů tratí a připravených máme už i 650 vozidel,“ říká ředitel technické sekce Drážního úřadu Radek Šafránek.
Mezi výhradní trať patří třeba i koridor z Prahy do Kolína a dál na Českou Třebovou nebo trať mezi Přerovem a Břeclaví. Další tratě budou postupně přibývat. Od prosince 2026 pak výhradní provoz plánuje Správa železnic zavést v úseku Praha – České Budějovice, v prosinci 2027 i z Berouna do Chebu.
A proč se vlastně tento nový systém zavádí? Důvodem je bezpečnost. ETCS sleduje jednotlivé vlaky a komunikuje s nimi. Zná přesnou pozici, směr jízdy i rychlost vlaků a vyhrazuje pro jejich jízdu volný, bezpečný koridor.
Nový železniční most přes Labe v Pardubicích už spojil oba říční břehy. Jezdit se po něm začne koncem roku
Číst článek
Do toho hlídá i samotného strojvůdce a brání lidským chybám. Konkrétně kontroluje, zda strojvedoucí dodržuje rychlost jízdy a zda reaguje správně na situaci na trati. Umí také sám zastavit vlak před návěstí „stůj“ pokud na něj strojvedoucí nezareaguje. Systém tak má předcházet i případným srážkám vlaků.
„Aktuálně leží ta zodpovědnost výhradně na bedrech strojvedoucího. Ale samozřejmě, když má něco kontrolovat jeden člověk, může velmi snadno dojít k selhání lidského faktoru a mimořádné události. A tyto zabezpečovací systémy by tomu měly zabránit,“ doplňuje prezident Federace strojvůdců Jaroslav Vondrovic.