Důchodci si celý život platí na důchod a nyní jim vláda chce krátit valorizaci, na kterou mají nárok. A ještě navíc by se měl prodlužovat odchod do penze na astronomických 68 let. A přitom se snižují daně boháčům. Tahle mantra hýbe národem a ani tvrdá fakta její původce nijak zvlášť nezviklají. Přesto má cenu si na ta data posvítit. Začněme s předplácením penze. Náš důchodový systém je průběžný. To znamená, že to, co se vybere na důchodovém pojištění, se vzápětí rozdělí důchodcům a platícím vzniká právo, aby jim v důchodovém věku další generace platily odpovídající částku. Ale o to, zda je ta částka odpovídající, jde především.
Vezměme si hypotetický příklad zcela průměrného člověka, který bere celý život průměrnou mzdu. Ve skutečnosti bere na začátku mnohem méně a později mnohem více, ale dohromady je to za všechna léta průměrný příjem. Každoroční příspěvky se totiž při konečném výpočtu penze indexují, tedy přepočítávají podle inflace. Můžeme tak uvažovat o člověku, který odvádí pojištění z dnes průměrné mzdy kolem čtyřiceti tisíc korun. To činí 27 procent, takže takový člověk spolu se svým zaměstnavatelem odvede státu měsíčně necelých jedenáct tisíc. A doufá, že bude mít v budoucnu průměrný důchod, který v letošním roce bude podle odhadů činit skoro dvacet tisíc korun. A penzisté ho pobírají v průměru skoro 24 let.
Každému za tu dobu vyplatí částku, která odpovídá sumě 5,76 milionu. Aby takovou sumu člověk odvedl v pracovní kariéře do důchodového systému, musel by pracovat více než 43 let. Samozřejmě po odečtení náhradních dob na vzdělávání či mateřské a rodičovské. A to prakticky nikdo nezvládá. Takový člověk prostě neodvede za produktivní část života částku, jež odpovídá jeho penzi. Lidé s podprůměrnou mzdou jsou na tom pak ještě o poznání lépe v poměru toho, co odvedli a co dostanou. Je to možné jen díky tomu, že lidé s vysoce nadprůměrnými platy dostávají penze mnohem nižší, než by odpovídalo tomu, co během kariéry zaplatili. V civilizované zemi je sociální solidarita samozřejmá, ale vždy jde i o její míru.
Z(a)tracená čísla – Zadlužení státu:
Video se připravuje ...
Přiměřenost bývá ve vyspělých zemích ošetřena stropem na část příjmu, nad nějž se už neplatí důchodové pojištění. Obvykle se pohybují od 1,5 do 2,5násobku průměrné mzdy. Jen v Česku je to čtyřnásobek. Solidarita v penzijním systému je tak u nás opravdu mimořádně vysoká i ve srovnání s nejvíce sociálními zeměmi světa. Na to může zaznít protiargument, že ti bohatí zase platí ve srovnání s jinými státy, zejména v Evropě, nízké daně z příjmu, protože u nás nestoupá sazba daně dost progresivně. I to je sice pravda, ale jenom zčásti. Samotná daň z příjmu je v Česku skutečně hodně nízká, ale dostatečně progresivní. Skutečné platby průměrného singl zaměstnance dosahují pouhých 8,6 procenta z hrubé mzdy. Ve Francii je to 16,5 a v Německu 17,5. Jenže stačí mít děti a progrese prudce roste díky daňovým úlevám a bonusům.
Daňové zvýhodnění nízkopříjmových skupin je u nás tak velmi výrazné a zaručuje solidní progresi daňového systému. Celkové daně a odvody pak v Česku také nejsou nijak excesivně nízké. Podle OECD činily v roce 2021 33,8 procenta hrubého domácího produktu. Zdanění příjmů je pak jedním z důvodů, proč patříme dlouhodobě na čelo žebříčku nejrovnostářštějších zemí světa podle Giniho koeficientu. Proto by úvahy o nápravě rozpočtu zvyšováním daní měly být dost zdrženlivé, a to zejména v případě zdaňování vysoce příjmových skupin, které nyní jsou, už kvůli extrémním platbám pojištění, vysoce solidární.