Facebook nasadil těžký kalibr. Žádá o povolení sledovat uživatele, aby „mohl být stále zdarma“

1 měsíc starý 10

Sítě Facebook a Instagram jsou živé z reklamy. A co se stane, když v nich nebude reklama ideálně cílená? Nebude nikoho zajímat. Z toho důvodu se přestane za zobrazení reklamy platit, a tím přijdou obě sítě na buben. Je tak logické, že se to Facebooku nelíbí a že proti tomu bojuje. Na uživatele však možná vytáhl až příliš zavádějící argumenty. 

Za vše může iOS 14.5, který nově uživatelům umožní rozhodnout se, zda aplikacím a webu umožní své sledování, nebo ne. V prvním případě bude vše tak, jako dosud, v tom druhém nebude nikdo sledovat vaše chování a tím o vás nebude nic vědět. I když se vám pořád bude zobrazovat stejné množství reklamy, nebude cílená a tím se pro vás stane nerelevantní.

Operační systém vám okno s nabídkou zobrazí automaticky. Facebook se však nyní bude snažit v mateřské aplikaci a v dceřiném Instagramu ještě před tímto oknem zobrazit své vlastní, ve kterém vás chce informovat o tom, proč byste měli své sledování povolit. Uvádí v něm tři body:

  • Ukážeme vám lépe personalizovanou reklamu
  • Pomůžete udržet Facebook (popřípadě Instagram) zdarma
  • Podpoříte společnosti, které k oslovení zákazníků spoléhají na reklamy

Společnost Apple sice umožnila vývojářům poskytovat další kontext vysvětlující celou problematiku sledování, ale také výslovně zakázala omezení funkčnosti aplikace či jejího obsahu vzhledem k nesouhlasu. V tomto případě sice váš nesouhlas přímo nezpůsobí „zpoplatnění“ Facebooku, ale na první pohled by to tak jistě vypadat mohlo.

Nové okno na Facebooku a Instagramu by se mělo začít zobrazovat každému uživateli platformy iOS během následujících několika dní. Po stránce etiky je tato hláška mírně řečeno problematická, zatím ale mohou všichni uživatelé zůstat v klidu. Momentálně nic nenasvědčuje tomu, že by k jakémukoli zpoplatnění aplikací Facebooku mělo dojít.

Via MacRumors.com

Zdroj