Facebook slaví 20 let. Ošklivý web pro studenty se proměnil v globální fenomén lajků i virtuálních bitek

před 2 měsíce 97

4. února 2024 oslavilo největší komunitní impérium západního světa dvacet let své existence. Meta dnes zaměstnává více než 67 tisíc lidí a Facebook měsíčně navštíví 3 miliardy uživatelů – těžko říci, kolik za nich tvoří boti.

Lajkovat na něm můžete jen díky 21 datovým centrům mateřské Mety rozesetých po celém světě a o byznys založený především na reklamě se pak starají desítky poboček včetně kanceláře v Praze.

Doby, kdy všichni vysedávali na MySpace

Vše začalo na počátku února 2004 na koleji Harvardovy univerzity, kde studenti Mark Zuckerberg, Dustin Moskovitz, Chris Hughes a Eduardo Severin založili optikou dnešních měřítek vlastně docela primitivní web, který zase až tak nevybočoval z tehdejší dlouhé řady, kam patřilo jak americké MySpace, tak postupně tuzemští Lidé, Spolužáci, Líbímseti a další rodící se komunitní weby.

0197bf9b-681e-4556-af77-fc161e2d6149
Zuckerberg založil Facebook. Ještě netuší, že se stane jedním z nejbohatších Američanů

Zpočátku exkluzivní web pro studenty Harvardovy univerzity, kteří si zde mohli založit profil, se v následujících měsících rozšířil na Stanford, Columbii, Yale a v červnu se už maličká firma stěhovala do Pala Alta v Silicon Valley.

Po půl roce dostal Facebook zeď

Teprve až 1. září 2004 se však Facebook stal tím, čím je dodnes, získal totiž zeď, na kterou mohli členům ostatní psát zprávy. Na sklonku téhož roku oslavil Facebook první milion aktivních uživatelů. Dnes je na tom tedy 3 000× lépe.

1e505a54-0fb1-4f0d-bdec-390ee6e28dc4
Raná podoba Facebooku, která měla k dnešní definici hezkého webu opravdu daleko

V roce 2005 se Facebook rozprostřel na 800 vysokých škol, postupně přibírá i středoškoláky a z domény thefacebook.com přechází na současnou facebook.com. která vydržela dodnes.

Na podzim 2005 mohou členové nahrávat první fotografie z divokých školních večírků, Facebook se otevírá i zahraničním školám a v prosinci dosahuje 6 milionů aktivních uživatelů.

Facebook se otevřel všem až po dvou letech

V roce 2006 spouští studentská sociální síť první mobilní verzi, API pro vývojáře aplikací třetích stran a 26. září 2006 dochází k tomu nejdůležitějšímu kroku, který předznamenává globální úspěch: Facebook otevírá registrace všem zájemcům, nejen studentům. Teprve nyní se tedy stává univerzální webovou sociální sítí anglofonního světa.

9ffa632f-51b1-4235-b168-7cf1562d6a26
Vizualizace facebookové sítě v roce 2010

V roce 2007 spouští Facebook svůj reklamní systém, v roce 2008 přibude Chat a v roce 2009 tlačítko Like. Sociální síť začíná růst ohromným tempem. Zatímco v prosinci 2009 dosáhne 360 milionů aktivních uživatelů, o půlroku později překonává 500 milionů a na sklonku roku 2010 to je už 600 milionů.

Nákup Instagramu, WhatsApp a Oculusu

6. dubna 2012 Facebook kupuje Instagram, 18. května vstupuje na burzu, a 4. října se pochlubí, že překonal miliardu aktivních uživatelů. V roce 2014 Facebook opět ve velkém nakupuje. 19. února pohltí komunikátor WhatsApp a v březnu přidá ještě Oculus.

Snímek obrazovky 2017-05-16 v 16.05.30.pngSnímek obrazovky 2017-05-16 v 16.05.17.pnginstagram-face-filter.jpg
AndroidPIT-whatsapp-video-call-0043-3.jpg2x-en.png
Facebook kupuje Instagram a WhatsApp

V roce 2015 už Facebook používá miliarda lidí dokonce každý den a v roce 2016 původní tlačítko Like rozšíří několik dalších reakcí vyjadřujících různé emoce, které komunita brzy přijme za své a dnes už jsou nedílnou součástí facebookové netikety. Miliarda lidí používá každý den už i Messenger.

Aféry, fake news a sociální data mining

V roce 2017 překonává Facebook 2 miliardy měsíčních aktivních uživatelů, postupně se ale objevují i problémy. Sociální síť čelí žalobám, že příliš sleduje své uživatele.

O rok později na plno propukne aféra okolo společnosti Cambridge Analytica, která medializovala zcela novou a kontroverzní formu sociologických experimentů a jejich využívání i zneužívání třeba v předvolebních kampaních a informační válce.

Přichází Meta a vize virtuálního světa

Koncem října 2021 se společnost Facebook přejmenovává na Metu, což lépe reflektuje rozsáhlé portfolio jeho produktů a také další pokus o ovládnutí světa virtuální reality. A to nejen skrze hardware, ale také webovou platformu. Všechny sítě Mety dnes každý měsíc navštěvují bezmála čtyři miliardy duší – včetně těch robotických.

Mark Zuckerberg v následujících letech utopí ve VR miliardy dolarů, a byť se jeho brýle řady Meta Quest skutečně stanou cenově relativně dostupnou normou, představa, že se do VR přesune i Facebook samotný a budeme se setkávat v 3D prostředí po vzoru dystopického sci-fi Ready Player One, se zatím ukazuje jako lichá.

d68df384-e7cd-4cd2-8650-6ead67ee9216
Sociální aplikace pro VR od Mety

Technologie by tu sice možná i byla, otázkou ovšem je, jestli o ni stojí širší společnost. VR/AR tak i po letech nadále zůstávají doménou herního světa, early-adopterů a průmyslu, nicméně se z ní nestala stejná samozřejmost jako moderní dotykový telefon po nástupu iPhonu. 

Aby se z Facebooku nestala síť boomerů

Po dvaceti letech je dle některých Facebook příliš velký na to, aby sám určoval svá pravidla, a tak volají po jeho regulaci. Z Facebooku se stává globální a mnohdy velmi vyhraněná názorová platforma, pod rouškou anonymity totiž ztratí zábrany slušného vychování jak doktor práv, tak hrdý absolvent Vysoké školy života – další fenomén facebookové subkultury.

ec8f478a-0b05-4d7e-b6d0-43cab812ee83
Threads je nejnovějším přírůstkem Mety. Vyžaduje účet na Instagramu, takže je to vlastně jeho textová nadstavba

Facebook zároveň bojuje o to, aby se nestal sítí boomerů. Jeho návštěvníci totiž stárnou a nejmladší generace objevují alternativy v čele s TikTokem. Jistou obranou je rozvíjení Instagramu třeba skrze jeho faktickou nadstavbu Threads.

Ať už to ale nakonec dopadne jakkoliv, hodně zdraví do další dvacetiletky.

Přečtěte celý článek