Faltýnkův diář: „Krnáčová je neřízená střela. Paktuje se s Křetínským.“

1 týden starý 4

Dopravní podnik je s 11 tisíci zaměstnanci ekonomickým, ale také politickým uzlem pražské politiky, kterým ročně protékají miliardy korun. Kdo jej ovládá, drží v hlavním městě moc.

Hnutí ANO význam největší městské společnosti v republice pochopilo. A jak ukazují zápisky z „diáře“ Jaroslava Faltýnka, o nichž Seznam Zprávy už několik dní píší, pochopil to zejména Babišův klíčový spolupracovník.

Osobní poznámky Jaroslava Faltýnka o lobbingu, obchodech a vlivových akcích dokládají, že tehdejší 1. místopředseda hnutí ANO pražský dopravní podnik v éře primátorky Adriany Krnáčové de facto ovládal a měl zásadní vliv na to, kdo jej bude řídit.

A jeho zápisky řeší i policisté z Národní centrály proti organizovanému zločinu, jak informoval server iRozhlas.cz. „Náš útvar monitoruje zprávy v médiích a články jsou nám známé. Bližší informace k tomu náš útvar poskytovat nebude,“ řekl serveru uvedl mluvčí centrály Jaroslav Ibehej.

Celý článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

„Nebyl jsem jen předsedou poslaneckého klubu, ale také prvním místopředsedou hnutí, které vedlo pražský magistrát, a je pravda, že politické dění v Praze jsem sledoval. Pomáhal jsem při vyjednávání, když se na magistrátu rozpadla koalice a téměř rok nebylo vedení města schopné poskládat novou,“ připustil pro Seznam Zprávy Faltýnek. Zároveň přiznal, že jeho zásahy do pražských věcí se neomezily jenom na dobu zmíněné krize. „O dění v Praze jsem se samozřejmě zajímal i dál, protože jsem chtěl, aby tamní situace byla stabilní a koalice fungovala,“ sdělil redakci.

Ředitel? Ven!

Faltýnkovo „sledování Prahy“ se zdaleka netýkalo jen politiky, které by se z jeho pozice 1. místopředsedy ANO dalo brát za standardní. Zasahoval významně i do dění v městských společnostech a do toho v dopravním podniku zejména.

Záznamy, které o tom jsou v jeho „diáři“, spadají do první poloviny roku 2016, kdy společnost řídil Jaroslav Ďuriš, manažer dosazený do čela podniku v éře předchozího primátora Tomáše Hudečka z TOP 09.

Faltýnek, jak plyne z jeho vlastnoručních zápisků, měl zájem na tom, aby jako generální ředitel DPP skončil. „Ďuriš – ven. Odstupné?“ zapsal si například.

Na jiném místě si zase rozepsal problematiku vedení dopravního podniku podrobněji. Personální změny neplánoval jen v nejvyšším managementu, ale i v dozorčí radě, kterou obsazují politici.

Plán sepsal takto:

„Vyměnit Slabého v dozorčí radě (bývalý člen dozorčí rady dopravního podniku Martin Slabý, pozn. red.).

„Odvolání Ďuriše – zítra. Kdy jmenovat nového GŘ (generálního ředitele, pozn. red.)! Nebo výběrové řízení.“

„Adriana je neřízená střela. Paktuje se s Křetínským.“

„Gillar na generálního ředitele?? 30 lidí na výměnu – Ďurišovi lidé. Domluvit se s Hlínou na postupu.“

„AB (Andrej Babiš, pozn. red.) – odvolat Ďuriše hned?? Nebo červen?“

„Informovat Adrianu!“

A na konec přiznal i politický klíč: „Ďuriš – člen TOP 09.“

Dále se Jaroslav Faltýnek věnoval obsazení auditního orgánu dopravního podniku, kandidáty pak navrhoval poslat ke schválení do Rady hlavního města. V dozorčí radě dceřiné firmy DPP Pražská strojírna měl pokračovat tehdejší pražský radní za ANO Michal Hašek.

Foto: Seznam Zprávy

Faltýnek si v bodech sepsal plán, jak ovládnout pražský dopravní podnik.

Duo z Hané

Skutečnost, že ve vedení městských společností působí manažeři vybraní vládnoucí politickou garniturou, není žádnou novinkou. V případě šéfů dopravního podniku se jejich „generálové“ měnili vždy s příchodem nové koalice na magistrátu.

Citovaný několikabodový plán však naznačuje, že tou osobou, která by v letech 2014 až 2018 změnám udávala tempo a směr, nebyla právoplatně zvolená primátorka Krnáčová. Že to byl stranický boss Faltýnek. Není to sice úplně standardní, ale měl přece jen politickou funkci v ANO. Zároveň však zařídil, aby o dění a manažerech v dopravním podniku rozhodoval i jeho kamarád, souputník a advokát z Přerova Květoslav Hlína, kterého nikdo nevolil.

Jak plyne z „diáře“, situace byla taková, že teprve po Faltýnkovi a jeho příteli, měla dostat informace primátorka Krnáčová. Faltýnek si o tom zapsal dvě – už výše uvedené – poznámky:

„Adriana je neřízená střela. Paktuje se s Křetínským.“ A: „Informovat Adrianu!“

Foto: Seznam Zprávy

Faltýnkův „diář“ a jeho poznámka o zvolené primátorce.

Foto: Seznam Zprávy

Faltýnkův „diář“: Uděláme to a pak jí to řekneme.

Jaroslav Faltýnek a Květoslav Hlína se znají z dob společného působení v Agrofertu. Faltýnek působil ve vedení holdingových firem a Hlínova kancelář skupině poskytovala právní služby. Faltýnek i Hlína pocházejí z Hané, Faltýnek žije v Prostějově, Hlína v nedalekém Přerově.

Když tito spojenci v polovině května roku 2016 vyřídili v dopravním podniku Jaroslava Ďuriše, přišel na jeho místo manažer z tehdy polostátní společnosti ČD – Telematika Martin Gillar. Nešlo o náhodný výběr, neboť Gillar v minulosti pracoval jako koncipient v Hlínově advokátní kanceláři HSP & Partners.

Mimochodem: Že při tom Hlínův a Faltýnkův člověk neprošel do vrcholné funkce v hlavní městské firmě standardním výběrovým řízením, potvrdil někdejší náměstek primátora zodpovědný za dopravu Petr Dolínek (ČSSD).

„Výběrko neproběhlo, protože podle životopisu pan Gillar naplňoval podmínky, které by měl mít ředitel dopravního podniku. Přicházel z manažerských pozic v dopravě. V následujících měsících se ukázalo, že to byla poměrně šťastná volba, cíle podniku se dařilo plnit,“ řekl Seznam Zprávám Dolínek.

Ze zápisků v „diáři“ plyne, že už na jaře roku 2016 advokát Hlína do věcí v pražském dopravním podniku zasahoval, problém je, že není jasné, na základě čeho tak činil. Jeho kancelář sice později dopravnímu podniku začala poskytovat právní služby, první taková smlouva dle registru Hlídač státu však přišla až v říjnu 2016. Tedy zhruba o pět měsíců později, než se podle „diáře“ Faltýnek a Hlína radili, jak odvolat Ďuriše a přivést Gillara.

Jde o už také zmíněný zápis: „Gillar na generálního ředitele?? 30 lidí na výměnu – Ďurišovi lidé. Domluvit se s Hlínou na postupu.“

Foto: Seznam Zprávy

Faltýnkův „diář“: Napřed se domluvit s kamarádem Hlínou a pak si to nechat posvětit od bosse AB.

Seznam Zprávy získaly i zápis ze zasedání představenstva dopravního podniku ze srpna 2016, na němž vedení na žádost ředitele Martina Gillara schválilo, že se zasedání představenstva podniku bude pravidelně účastnit i zástupce Hlínovy kanceláře HSP & Partners. Konkrétně byl tomuto jednání představenstva přítomný Hlínův syn Jakub.

Zajímavá je i skutečnost, že odvolaný ředitel Ďuriš na konci května 2016 po svém vyhazovu řekl, že má podezření, že za jeho odchodem stál právě Hlína. Faltýnkův diář nyní ukazuje, že tehdy nebyl daleko od pravdy. Jak to cítí exmanažer Ďuriš nyní, nevíme, na dotazy redakce nereagoval.

Foto: Seznam Zprávy

Advokát Hlína musí být u toho. Faksimile usnesení, jímž dopravní podnik přizval Faltýnkova kamaráda na svá jednání.

Schůzky. No a co?

Jaroslav Faltýnek přiznal, že se s klíčovými aktéry pražské politiky setkával.

„Několikrát jsem se setkal ať už s panem Gillarem nebo tehdejší primátorkou Krnáčovou a dalšími. Bylo pro mě důležité, aby se dařilo posouvat klíčové projekty v Praze dopředu, protože to samozřejmě byla vizitka i celého hnutí, které mělo primátorku největšího českého města a já jsem byl v té době prvním místopředsedou hnutí ANO,“ sdělil písemně Seznam Zprávám.

Jeho spojenec a právník Květoslav Hlína se navzdory vyznění výše uvedených zápisků („Domluvit se s Hlínou na postupu.“) dušuje, že dopravnímu podniku poskytoval jen právní služby – neřešil personálie. Na otázku, zda si tedy šéf poslanců ANO v diáři vymýšlel, odpověděl: „Skutečnost je taková, že pan Faltýnek se mnou nikdy žádné personální otázky neřešil, tedy ani ohledně DPP! To je vše.“

Příliš pochopení pro Faltýnkovo míchání se do pražské politiky nemá šéf ANO Andrej Babiš, s nímž měl přitom Faltýnek dle svých výše citovaných slov z diáře řešit výměnu ředitele dopravního podniku.

„Nevím, o jakých zakázkách přesně mluvíte. Pan Faltýnek ode mě neměl žádný mandát k jednání ve věcech, které nastiňujete, nic o tom nevím, nikdy jsem o tom neslyšel a musí to vysvětlit. Pokud udělal nějakou věc, kterou nebude schopen vysvětlit, platí u něj jako u kohokoliv v hnutí princip padni komu padni,“ napsal Babiš v úterý Seznam Zprávám.

Známá firma

Podobně jako Jaroslav Ďuriš přišla o funkci i tehdejší náměstkyně ředitele dopravního podniku Magdalena Češková. Informace, že výběr nového vedení řešilo duo Faltýnek-Hlína, ji nyní nepřekvapuje.

„Co se týká mé osoby, tak mě nejspíš neřešili. Podmínkou bylo, že když odejde pan Ďuriš, půjdu i já. Byla to podmínka koaliční Trojkoalice a konkrétně politiků Zelených, paní Kolínská si postavila hlavu. Že pánové Faltýnek a Hlína řešili pana Gillara, to si myslím, že může být pravda. Jinak mě celá věc vůbec nepřekvapuje ani teď, ani tenkrát by mě nepřekvapila. Všichni věděli, že pan Hlína je člověk pana Faltýnka,“ řekla nyní Češková Seznam Zprávám.

Případy z Faltýnkova „diáře“

Seznam Zprávy zmapovaly byznysové vazby druhého muže hnutí ANO. Reportéři v minulých měsících promluvili s řadou svědků a Faltýnkových souputníků. Podařilo se jim tak získat i ztracený Faltýnkův „diář“, soubor obsahující jeho poznámky z řady obchodních jednání. Informace, dotýkající se věcí veřejného zájmu, následně redakce ověřovala u mnoha zdrojů a porovnávala s dostupnými daty. Vznikla tak série reportáží odkrývající odvrácenou tvář pravé ruky Andreje Babiše.

V sérii článků už jsme publikovali:

1. část: Skutečný svět vládního šéfposlance

2. část: Faltýnek zařizoval na školství 30 milionů pro souseda

3. část: Do boje o reklamu povolal Faltýnek Švachulu

4. část: „Pověřilo mě předsednictvo ANO,“ hájí své kroky Faltýnek

Zdroj