Označení Tourneo v portfoliu značky Ford nesou v současnosti hned tři modely – Custom, Connect a Courier. A zatímco ten první zmíněný je z nich drtivě největší a nejdražší, dva zbylé si teď jsou v mnohém až příliš podobné. Důvodem je platforma, dříve totiž nejmenší Courier stál na základech Fiesty, kdežto dnes využívá platformu Pumy. Connect se zase opírá o základnu MQB patřící německému koncernu Volkswagen, na které dnes sjíždí z linky například Golf, Fabia nebo třeba Kamiq. To všechno jsou auta odpovídající právě Fordu Puma.
K TÉMATU: Tichý jako elektromobil, úsporný jako nafťák. Podívejte se, co všechno nabízí Renault Rafale
Ve finále se tedy Courier mezigeneračně natáhl o 18 centimetrů, na šířku přibral 11 centimetrů a rozvor náprav byl prodloužen o více než 20 centimetrů a de facto se tak vyrovnal svému kdysi o poznání mohutnějšímu sourozenci. Rozhodování mezi těmito dvěma osobními dodávkami se proto Ford rozhodl usnadnit alespoň cenou, množstvím výbavy a také skladbou motorů.
Něco tu prostě chybí...
Ford Tourneo Courier jakožto nejmenší a nejlevnější z trojice rodinných modelů vyjíždí pouze na patnáctipalcových kolech, s halogenovými světly, bez pomoci rozjezdu do kopce a s celkově strohým exteriérem i interiérem. Už v základní výbavě Trend za 519 900 Kč má však dva velké displeje, manuální klimatizaci, automatické přepínání dálkových světel i celou řadu asistentů včetně tempomatu.
Ford Tourneo Connect je však ještě o poznání vybavenější, ve verzi Trend nabízí například 16palcová kola, ještě větší a modernější digitální přístroje, přední a zadní parkovací senzory, elektronickou parkovací brzdu či tempomat s inteligentním asistentem rychlosti. To vše ale za cenu od 729 630 Kč.
Nutno však podotknout, že Connect už v základu vyjíždí s benzinovou patnáctistovkou o výkonu 85 kW a vybírat můžete také mezi slabším nebo silnějším naftovým dvoulitrem (75 nebo 90 kW) a dokonce také plug-in hybridem s dojezdem na elektřinu až 119 kilometrů.
U Courieru jsou motory asi tím často rozhodujícím nedostatkem. K dispozici je totiž pouze benzinový litrový tříválec o výkonu 92 kW, u něhož akorát lze volit mezi šestistupňovým manuálem či sedmistupňovou automatickou převodovkou. Ani jedno z aut pak nenabízí pohon všech čtyř kol, což je škoda především u terénně vyhlížejících provedení Active, které jsem v případě Courieru testoval.
Pohon všech čtyř kol ale zdaleka není tím jediným, co nejmenší osobní dodávce v nejvyšší výbavě chybí. Ford Tourneo Courier Active za už rozhodně ne nízkou částku od 709 544 Kč totiž nedisponuje ani jinými než halogenovými světly, asistentem rozjezdu do kopce, takže při každém uvolnění brzdy ve svahu auto začne okamžitě popojíždět směrem dozadu a ani elektronickou ruční brzdou. Samozřejmě to nejsou životně důležité věci, ale dnes a navíc za takovou cenu už bych je tu přeci jen očekával.
Jako off-road jenom vypadá
Designově je však Courier ve variantě Active tou bezpochyby nejhezčí rodinnou dodávkou na trhu. Dvoubarevná karoserie alá Land Rover Defender vypadá spolu s velkými 17palcovými litými koly a robustními nárazníky fantasticky. Líbil se mi také interiér, který je sice poměrně plastový, ale kvalitně zpracovaný a až na pár detailů i intuitivní. Těmi pár detaily myslím hlavně ovládání klimatizace skrze malé ikonky na displeji nebo zdlouhavé vypínání otravných asistentů.
Dobře vypadají rovněž sedadla, která jsou příjemná. Především je ale kabina velmi prostorná, a to ve všech směrech včetně podélného prostoru ve druhé řadě. Vzhledem ke kategorii MPV je trochu zklamání, že Courier nemá posuvné zadní sedačky, které navíc ani nejdou z interiéru vyjmout. Posuvné dveře naopak ocení každý, kdo potřebuje každou chvíli usazovat děti do sedačky. Na odložení kočárku či zavazadel se pak hodí opravdu obří kufr. Pochlubit se může základním objemem 1 188 litrů, pravidelnými tvary a nízko položenou nakládací hranou.
Co se týče jízdních vlastností, tak byť Ford Tourneo Courier ve verzi Active vypadá podobně terénně jako ikonický Land Rover Defender, ve skutečnosti se nezpevněných cest spíše bojí. Naopak díky platformě z malého mrštného crossoveru umí být poměrně agilní a zábavný v zatáčkách. Jen se pochopitelně více naklání. Tužší nastavení podvozku je však cítit na nerovnostech, kde Courier častěji odskakuje a hůře tlumí větší díry. Rozhodně ale podvozek nijak nemlátí ani nerezonuje.
Jedinému dostupnému motoru i přes 125 koní stále chybí výkon. Zejména v prudkých kopcích nebo při předjíždění je potřeba často podřazovat. Do města je však dostačující. Manuální převodovka je přesná, jen si musíte zvyknout na fakt, že šestka je vyloženě dálniční. Je hodně dlouhá, zřejmě v zájmu spotřeby. Ta ale ani přesto není nijak zázračná. Ve výsledku se totiž do ní nejvíce odráží především velikost vozu, jeho hranaté tvary i celkem vysoká stavba karoserie. Na dálnicích a ve městě proto očekávejte čísla kolem devíti litrů.
Jde to i výrazně levněji
Tourneo Courier je sympatické a zajímavě vypadající MPV (obzvlášť ve výbavě Active), jenže kromě základní výbavy není úplně levné. Problémem pro Courier nakonec nebude ani větší Connect, jako spíše klasika v podobě Peugeotu Rifter, Citroënu Berlingo či Opelu Combo, která se konečně vrátila na trh se spalovacími motory v osobní variantě. Ve srovnání například s Opelem je sice nový malý Ford levnější, ale je celkově menší a Francouze dostanete za příplatek i s dieselem, který budete u osobního Courieru hledat marně.
V Combu také mohou být ve druhé řadě tři samostatná sedadla, naopak oproti Fordu si budete muset připlácet za druhé boční posuvné dveře. Courier je má vždy ve standardu. Cenově ještě zajímavější je pak Toyota Proace City Verso za 499 000 Kč. Jejich podrobné srovnání naleznete pod tímto odkazem.