HBO šetří a nechává mizet obsah, Netflix bude vysílat reklamy

2 měsíce starý 35

Streamovací platformy bojují o diváky, kteří se se stoupající inflací a nejistým ekonomickým výhledem pečlivěji rozhodují, za jaký obsah platit. Proč ale HBO nechává zmizet celé seriály? A co nabídne divákům Netflix?

To v podcastu Stopáž vysvětluje Tomáš Vyskočil, zakladatel služeb Flixpatrol a Filmtoro.

Proč zmizel Hejlík z HBO

HBO v březnu představila novou podobu své streamovací platformy HBO Max, ale teď to vypadá, že platformu čekají další změny – proč?

Jedním z důvodů je komplikovaná vlastnická struktura HBO. Naposledy byl jejím jediným majitelem americký telekomunikační obr AT&T – protože se mu ale v mediálním segmentu nedaří, jak by si přál, rozhodl se celou svou mediální část Warner Media, kam spadá i HBO a HBO Max, vyčlenit do nové struktury, ve které drží 70 %. Zbylých 30 % drží skupina Discovery. Ta si vzala na starosti i celou strategii a management.

Discovery v hollywoodském ruchu stojí trochu stranou, ale v televizním a streamingovém světě je to silný hráč. Kromě stejnojmenného televizního kanálu zaměřeného na dokumenty je také majitelem značky Eurosport, provozuje i řadu televizních stanic zaměřených na žánr reality show. S málem dokáže udělat hodně muziky.

Od dokončení transakce se spekuluje o tom, že se streamovací služby HBO Max a Discovery spojí v jednu, což před několika týdny vedení společnosti potvrdilo. Na americkém trhu k tomu dojde začátkem roku 2023. U nás by se mohla objevit o rok později – název zatím není jasný, takže bohužel musíme pořád komplikovaně mluvit o společné službě HBO Max a Discovery.

Pochytil jsem, že nový šéf konglomerátu Warner Bros Discovery David Zaslav dostal mimo jiné za úkol šetřit a být „nákladově efektivní“, jak se jen dá. Jak se to projevuje?

Investoři nové společnosti se zajímají hodně o finanční kondici firmy, takže nový šéf David Zaslav osekává, co jde. Jednou z oblastí, kde bylo možné šetřit prakticky okamžitě, bylo – z našeho pohledu diváků poněkud nelogicky – stažení některého původního obsahu HBO.

HBO a Warner Media totiž stále musí autorům a producentům platit provize za další uvádění. Seriály nezmizely z nabídky jen v Česku, ale po celém světě. Warner Media to nijak oficiálně nekomentují.

A je možné, že se například show Lukáše Hejlíka, která z HBO zmizela, objeví na jiné platformě?

I to je varianta, respektive uvidíme, jestli to se to bude týkat i HBO originálů, kam série „Spolu a hladoví“ spadá. Show Lukáše Hejlíka možná doplatila na to, že to není seriál, spíš reality show nebo dokument. Takže argument HBO byl možná ten, že tento žánr přece Discovery, takže HBO nemusí podporovat podobné formáty. Z HBO Max byla odstraněna i původní seriálová tvorba, v Česku zmizel třeba seriál Bez vědomí.

Roztočený seriál Jana Hřebejka si převzala Česká televize, která ale sama také bude škrtat, takže jsem zvědav na tu lavinu, která teda teď se spustí.

Netflix musí přehodnotit strategii

Kromě HBO začíná brutálně šetřit i Netflix, který poslední dobou propouští lidi a celkově si utahuje opasek. Co se v Netflixu aktuálně děje?

Netflix aktuálně dospěl do stavu, kdy se po dlouhých letech impozantního růstu nábor nových uživatelů zastavil a začal dokonce mírně klesat. Netflix zřejmě nenaráží jen na svůj strop, ale spíš strop streamovacích platforem obecně. Konkurence je čím dál silnější a Netflix bude muset postupovat víc strategicky v tvorbě obsahu, nebo v počtu lidí, které najímá.

Má i Netflix nějaký konkrétní plán na to, jak přilákat nové uživatele a zvýšit zisky?

Mimo jiné připravuje verzi s reklamními bloky, která bude vůbec nejlevnějším dostupným předplatným – spustí ji asi v listopadu. Spekuluje se také o tom, že v této reklamní verzi budou omezené některé funkce, například stahování do offlinu, nebo že nebude obsahovat některé exkluzivní trháky.

Disney nabírá tempo

Už se dá vyhodnotit, jaký start měla v Česku platforma Disney+?

Disney+ nepublikuje oficiální čísla o tom, jak se mu daří v jednotlivých zemích, pouze ve velkých regionech. Podle oficiálních čísel se mu v expanzi za poslední kvartál dařilo obzvláště v té evropské, tedy naší části. Je to nová služba, která diváky zajímá, a dnes ji vidíme jako největšího vyzyvatele Netflixu. Ve statistikách na našem webu Filmtoro je Netflix je pořád ještě hodně dopředu, ale ten skok Disney+ z nuly na druhé místo byl velmi rychlý a silnější, než udělalo spuštění HBO Max.

Disney v české verzi kombinuje obsah pro děti a dospělácký pro jejich rodiče, možná i prarodiče. Až na pár problémů se mu hned ze začátku podařilo lokalizovat většinu obsahu do češtiny a vyhnul se chybě, kterou udělal při vstupu na český trh Netflix nebo Amazon, kdy na převedení většiny obsahu do češtiny docela „kašlali“.

Poslechněte si celý podcast v přehrávači v úvodu článku.

Stopáž

Týdenní podcast o technologiích, společnosti a vším mezi tím. Uvádí Jan Kordovský (@korda).

Souhrn nejdůležitějšího dění, analýza s redaktory Seznam Zpráv, rozhovory s hosty, glosy. Každý pátek na Podcasty.cz, na Seznam Zprávách a ve všech podcastových aplikacích.

Archiv všech dílů Stopáže najdete tady, další podcasty Seznam Zpráv tady. Co máme zlepšit? Jaký díl vás bavil nejvíc? Své postřehy, podněty a tipy nám můžete posílat na audio@sz.cz.

Zdroj