Hymna každý den a desetkrát více reklamy. Takové změny v médiích připravila Ficova vláda

před 1 týden 28

Rozhlas a televize Slovenska (RTVS) se mají podle ve středu schváleného zákona změnit na Slovenskou televizi a rozhlas (STVR). A to není jediná změna, ke které ve slovenských veřejnoprávních médiích dojde. Povolená reklama v RTVS by se mohla až desetinásobně zvýšit, a navíc má v televizi zaznít každý den hymna.

Slovenská vláda ve středu schválila návrh nového zákona o Slovenské televizi a rozhlasu. Opozice za tím vidí záměr udělat z aktuální RTVS propagandistický nástroj vládní koalice. Ta naopak kritizuje dosavadní činnost veřejnoprávního rozhlasu a televize.

V souvislosti s účinností nového zákona by měl skončit nynější ředitel RTVS Ľuboš Machaj a celá Rada RTVS. Kdo je nahradí, zatím není jasné. Ředitele bude podle nového zákona volit nová devítičlenná rada se čtyřmi nominanty Ministerstva kultury SR a pěti od Národní rady Slovenska, která je vybere na základě návrhu Výboru Národní rady pro kulturu a média.

Mezi těmito pěti členy bude mít zastoupení odborník v oblasti televizního vysílání, rozhlasového vysílání, práva, ekonomie a nově i informačních technologií. Funkční období člena rady zůstává šestileté. Poradním orgánem rady bude devítičlenná etická komise, která bude mít za úkol sledovat dodržování statutu pracovníků a spolupracovníků STVR a jiných etických principů.

Degradace slovenského národa

Zásadní změnou je samotný název veřejnoprávního média, a to kvůli degradaci slovenského národa. „Současný společný název instituce pro slovenská veřejnoprávní média Rozhlas a televize Slovenska degraduje slovenský národ na region Slovensko, protože místo přívlastku ‚slovenský‘, ‚slovenská‘ (jaký) označující státotvorný národ je v názvu použito územní označení veřejnoprávních médií Slovenska,“ uvádí se v zákoně.

Desetkrát více reklamy

Podle nového zákona by ve vysílání měl být mnohem vyšší podíl reklam, konkrétně by se měl zvednout desetinásobně. Na množství dokonce upozornila Asociace televizních vysílatelů Slovenska s tím, že zásadně znevýhodní soukromé vysílatele a těm veřejnoprávním poskytne neférovou výhodu, přičemž bude znamenat další snahu o omezení působení soukromých televizí na trhu.

Předseda představenstva ATVS a generální ředitel skupiny Markíza Peter Gažík v souvislosti s tím připomněl, že při založení Audiovizuálního fondu (AVF) došlo ke kompromisu mezi soukromými vysílateli a státem ohledně povinnosti platit příspěvky do AVF a podílu reklamy v tehdejší STV, dnes RTVS. „Na základě uvedeného kompromisu v souladu se zákonem o AVF soukromí vysílatelé přispívají do AVF částku ve výši dvou procent jejich celkových příjmů z reklamy a telenákupu,“ uvedl Gažík s tím, že ve vazbě na tuto podporu audiovizuální tvorby ze soukromých zdrojů stát garantoval limitovaný rozsah reklamy, který bude moci vysílat veřejnoprávní médium, financované majoritně z veřejných zdrojů.

Hymna každý den

„Slovenská televize a rozhlas zařadí každý den do vysílání každé televizní programové služby a rozhlasové programové služby v době od 23:30 hodin do 00:30 hodin státní hymnu Slovenské republiky tak, aby hraní státní hymny Slovenské republiky bylo předělem mezi složkami programové služby a nebylo součástí mediální komerční komunikace a ani nenásledovalo bezprostředně před ní nebo po ní,“ píše se v zákonu.

Podle opozice si vláda premiéra Roberta Fica dělá svým zásahem do RTVS z veřejné instituce tiskové oddělení SNS a vládní koalice. „V postatě chce RTVS zprivatizovat a odvolat ty, kteří tomuto procesu překážejí – a to je současné vedení RTVS,“ řekl na tiskové konferenci poslanec za KDH a člen výboru pro kulturu a média Jozef Hajko.

Fico po loňském jmenování premiérem kromě kritiky RTVS přestal komunikovat se čtyřmi jinými médii, včetně nejsledovanější televize Markíza. Označil je za nepřátelská. Již čtyřnásobný ministerský předseda Fico na tiskových konferencích zpravidla neumožňuje novinářům klást otázky a s veřejností často komunikuje prostřednictvím Facebooku.

Přečtěte celý článek