I Tatra přispěla k potopení ruského křižníku Moskva. Je výdobytkem ukrajinské armády nejvyšší úrovně

před 2 měsíce 64

Legendární české nákladní automobily jsou v ukrajinské armádě z mnoha důvodů velice populární. A zdaleka se nejedná o politiku, místo si vydobyly svou kvalitou.

České nákladní automobily Tatra využívá nejenom česká armáda, ale i několik dalších po celém světě. Jsou velice populární, jelikož v sobě snoubí dobrou průchodnost terénem, spolehlivost, a lze je vybavit i pancéřovanými kabinami a zajistit tak ochranu osádky. Mezi jejich významné uživatele patří také Ukrajina, kde na ně armáda umísťuje některé vlastní nejmodernější zbraňové systémy, a na adresu českých vozidel odtud proudí pochvalná slova.

Vozidel Tatra Force je vícero variant

Společnost Tatra Trucks v současné době produkuje pro potřeby ozbrojených sil vozidla řady Tatra Force T-815-7. Na svých internetových stránkách uvádí, že jsou ve variantách 4×4, 6×6, 8×8 až 10×10 s řízením čtyř náprav. Vybaveny mohou být různými druhy motorů, automatickou převodovkou, pancéřovanou kabinou dle norem STANAG, ale i dalším vybavením. Na korbu lze přidělat různou techniku či zbraňové systémy a velikostně jsou vozidla postavena tak, aby je bylo možné převážet v transportních letounech Lockheed C-130 Hercules.

Ukrajina se rozhodla využívat vozidla Tatra až v roce 2020, kdy na podvozek 8×8 tamní podnik Ukroboronprom začal montovat odpalovací zařízení 9P140 pro rakety ráže 220 mm, uvádí MilIn. Jedná se o Ukrajinou modernizovaný sovětský těžký raketomet BM-27 Uragan, který původně býval umístěný na podvozku ZIL-135LM, dodává ArmyRecognition. Je na něm 16 odpalovacích tubusů, přičemž rakety mají max. dosah až 70 km. Vyloučit pak nelze, že stane na podvozku Tatra i moderní ukrajinský raketomet Vilcha ráže 300 mm.

Tatra přepravuje i rakety, co potopily Moskvu

Podvozek 8×8 použila Ukrajina také pro jednu ze svých nejmodernějších a nejznámějších zbraní, jíž je protilodní systém R-360 Neptune. Ten byl původně umístěn na podvozku KrAZ-7634НЕ, který ovšem nebyl tak spolehlivým, a tak se tamní armáda rozhodla pro lepší český.

🇺🇦🇺🇦🇺🇦 #Ucrania – La empresa ucraniana Shepetivka Repair Plant ha anunciado que producirá el MLRS Bureviya de 220 mm sobre chasis Tatra T-815-7 8×8.

➡️ Reemplazará al antiguo BM-27 Uragan de fabricación soviética.

➡️ El mismo anuncio se hizo hace algo más de un año. pic.twitter.com/4WqocwvqBB

— Revista Ejércitos (@REjercitos) December 28, 2021

V kombinaci s účinnými střelami tak vznikl velice silný systém, který dokáže raketami s podzvukovou rychlostí potopit i plavidla do střední velikosti. Stal se doslova bičem na ruské lodě a zničil v Černém moři dokonce i křižník Moskva, svého času nejvyspělejší plavidlo v ruském námořnictvu. I díky nim je ukrajinské pobřeží v bezpečí před různými útoky, a to dokonce i tehdy, kdy ukrajinské námořnictvo nemá žádná plavidla, případně jenom minimum.

Vedle toho je tatrovácký podvozek použitý třeba pro některé ukrajinské houfnice 2S22 Bohdana ráže 155 mm, a rovněž na něm stanul ukrajinský multifunkční radarový komplex Mineral-U sloužící k detekci cílů do vzdálenosti 500 až 600 kilometrů. Podvozek 10×10 je potom zvažován pro odpalování vyvíjených balistických raket Grіm-2, o nichž jsme na ArmádnímZpravodaji psali. Tatrovácké podvozky lze v ukrajinské armádě najít také u systémů RM-70 Vampire pořízených z Česka, ale také u houfnic ShKH vz. 77 DANA nebo CAESAR z Dánska.

Úspěch českých podvozků Tatra ve světě dokládá, že ani zdaleka nejde o v ČR protežovanou techniku. Naopak se dostala do vojenské služby mnoha armád pouze a jedině pro své schopnosti i vysokou kvalitu, a právem je považována za to nejlepší, co si mohou pořídit.

ShKH vz. 77 DANA na Ukrajině
Přečtěte celý článek