I v New Yorku už omezují auta. Chystají se zpoplatnit vjezd do širšího centra

5 měsíce starý 35

Město New York se chystá zpoplatnit vjezd automobilů do širšího centra. Chce tímto způsobem utlumit automobilovou dopravu a zároveň podpořit dopravu veřejnou. Město tím hodlá bojovat se znečištěním a věří, že se mu podaří snížit emise.

V rámci Spojených států se jedná o první projekt svého druhu a řada odborníků tvrdí, že plán je zásadní pro dlouhodobé zdraví regionu, píše deník NY Times.

Řidiči, kteří přesto do oblasti vjedou, pomohou prostřednictvím svých poplatků zaplatit zlepšení veřejné dopravy.

Zpoplatněná zóna by měla začínat na úrovni Šedesáté ulice (okraj Central Parku) a zahrnovat zbylou jižní část Manhattanu kromě dálnice West Side Highway, která kopíruje pobřeží. V oblasti se nachází většina manhattanských mrakodrapů a také turistické atrakce, jako je Times Square a Madison Square Garden.

Zákonodárci udělili Metropolitnímu dopravnímu úřadu (M.T.A.) povolení vyvinout a spustit program v dubnu roku 2019 a zdá se, že mýtné by mohlo být zavedeno již na konci roku 2023. 

Ojedinělé nařízení mělo být zavedeno již během minulého roku, kvůli rezignaci guvernéra Andrew M. Cuoma, jenž čelil obvinění ze sexuálního obtěžování, se však jeho projednání pozdrželo.

Mýtné by se vybíralo na silnicích, jejichž výstavbu zajistily federální finanční prostředky. Místní a státní dopravní agentury byly proto nuceny vypracovat nedávno zveřejněnou studii, jež má zajistit, aby nedošlo k poškození lidí ze znevýhodněných komunit. Nyní je zpráva hotová a agentury uspořádají řadu veřejných slyšení od 25. do 31. srpna, kde umožní lidem vyjádřit svůj názor.

Jakmile budou na všech úrovních schválena doporučení ohledně výše poplatků, slev a dalších výjimek, může výkonná rada M.T.A. nařízení schválit.

Majitelům automobilů v New Yorku nastává těžké období

Kromě hrozícího zavedení mýtného se řidiči v New Yorku musejí potýkat také s přemnoženými potkany, kteří ničí jejich automobily. Právě snížení počtu automobilů a omezení znečištění by mohlo napomoci vyřešit i tento problém.

Kolik bude stát vjezd na Manhattan?

Ceny mýtného se zřejmě budou lišit v závislosti na typu vozidla a čase vjezdu. Úředníci ještě o výši poplatků nerozhodli, ale dopravní studie zveřejněná minulý týden nabízí pohled na zvažované scénáře.

Úřad vyhodnotil sedm scénářů, které se výrazně liší ve výši poplatků. Nejlevnější poplatek je 9 dolarů (cca 200 Kč) pro osobní dopravu za vjezd ve špičce. Nejvyšší sazba je 23 dolarů (cca 550 Kč), zahrnuje však nejvíce možných výjimek a slev. Během nočních hodin je poplatek zhruba poloviční. Majitelé nekomerčních osobních automobilů budou povinni hradit poplatek pouze jednou denně.

Pokud majitel auta vlastní tzv. E-ZPass, což je elektronický systém výběru mýta, rovněž zaplatí méně. Poplatky by však mohly být mnohem vyšší pro ty, kteří projíždějí oblastí ve větším vozidle bez E-ZPassu. Podle jednoho z návrhů by velká nákladní vozidla, která tak učiní, mohla zaplatit více než 100 dolarů (cca 2 500 Kč).

Některá vozidla přepravující osoby se zdravotním postižením a záchranná vozidla s povolením nebudou platit vůbec. Lidé, jejichž primární bydliště je uvnitř okresu a jejichž příjem je nižší než 60 tisíc dolarů (cca 1 400 000 Kč) ročně, budou mít nárok na státní daňovou úlevu rovnající se výši jejich mýtného.

Mohlo by vás zajímat

Ministerstvo dopravy ještě pod vedením Karla Havlíčka z ANO potichu připravilo další rozšíření mýtného na silnicích nižších tříd. Síť zpoplatněných silnic, tedy těch, na nichž se platí mýtné, by se měla rozrůst o dalších 380 kilometrů. Kamiony by tak měly platit za průjezd tahy jako například z Plzně do Klatov a dále do Vodňan nebo z Jihlavy k Hatím na česko-rakouské hranici. Státu by to mělo vynést zhruba 400 milionů korun.

Očekává se, že mýtné vybírané za vstup do oblasti vynese ročně asi 1 miliardu dolarů na veřejnou dopravu – peníze, které městská hromadná doprava nutně potřebuje. Dopravní úřad se totiž ocitl na pokraji finanční krize, protože kvůli pandemii koronaviru výrazně ubylo cestujících v metru a autobusech, což zatížilo rozpočet systému a podtrhlo jeho závislost na jízdném.

Úřad předpovídá na rok 2025 ztrátu 2,5 miliardy dolarů, což odpovídá 12 procentům provozního rozpočtu. Právě mýtné by mohlo pomoci tuto ztrátu výrazně zmírnit. Tyto peníze by pak byly použity na modernizaci infrastruktury, např. na budování nových výtahů či bariér na nástupištích. Očekává se, že program může v příštích letech přinést až 15 miliard dolarů na zlepšení systémů metra, autobusů a příměstské železnice.

Představitelé dalších čtvrtí mimo Manhattan plán odsoudili kvůli obavám, že by platby mohly znamenat nespravedlivou zátěž pro lidi z jiných částí New Yorku, kteří potřebují cestovat do centra města.

Zdroj