Jak jsou na tom české automobilky?

5 měsíce starý 78

České automobilky i jejich dodavatelé se i letos potýkají s problémy a zásadním poklesem výroby. Důvodem je nedostatek polovodičových čipů, narušené dodavatelské řetězce kvůli ruské agresi na Ukrajině, omezení logistických toků kvůli protipandemickým opatřením v Číně, ale i tak nepředvídatelné události, jako byl požár klíčového dodavatele modelu Škoda Octavia.

Jaké byly výsledky českého autoprůmyslu v roce 2021 a jaké výzvy na něj čekají, oznámí prezident Sdružení automobilového průmyslu Martin Jahn, viceprezident Miroslav Dvořák a výkonný ředitel Zdeněk Petzl.

Situaci výrobců aut poznamenává inflace, která se v Česku vyšplhala až na 16 procent a řada lidí má již problémy, jak zaplatit všechny rodinné výdaje či splácet hypotéky a půjčky. V reakci na inflaci zase Česká národní banka zvedla úrokové sazby na 7 procent a zásadně tak firmám zdražila případné úvěry na další rozvoj.

Na začátku června pak Evropský parlament schválil návrh, který by měl od roku 2035 zakázat prodej nových osobních aut a lehkých užitkových vozů se spalovacími motory.

Světlo na konci tunelu se možná objevilo letos v květnu, kdy české automobilky vyrobily 120.186 osobních aut, což je o 12,8 procenta více než ve stejném měsíci loni. Poprvé tak letos zaznamenaly meziroční růst a zároveň se s měsíčním objemem produkce vrátily k předkrizovým číslům. Výroba za pět měsíců 481.535 aut byla ale stále o 14 procent nižší než loni.

Zdroj