Jeep uvedl svůj první elektromobil jako začátek elektrické ofenzivy

2 měsíce starý 31

První elektromobil značky Jeep jsme dosud mohli vídat jen v podobě maskovaných prototypů či ilustrací. Nyní je na světě oficiálně - je to crossover, jak taky jinak, a nese jméno Avenger, tedy „mstitel“.

Foto: Jeep

Jeep Avenger 4×e

Zatím o něm není mnoho informací, víme ale, že je jedním z prvních aut na platformě z rodiny STLA, kterou koncern Stellantis odhalil už před řadou měsíců. Kompletně se avenger odhalí na říjnovém autosalonu v Paříži.

Automobilka také oznámila, že vůz bude vyráběn v polských Tychách po boku dosud neznámých crossoverů značek Alfa Romeo a Fiat. Do evropské nabídky Jeepu - v USA se prodávat nebude - se zařadí pod model Renegade. Ten nabízí konvenční a plug-in hybridní pohonná ústrojí.

Foto: Jeep

Jeep Avenger 4×e

Avenger bude primárně autem do města, ale přesto Jeep slibuje působivou světlou výšku a nájezdové úhly. Na jedno nabití má dojet až 400 km daleko a uvnitř má být dostatek místa, stejně jako moderní technologie.

Podle webu Autocar má vůz mít jeden nebo dva elektromotory o výkonu 95 koní, což bude znamenat pohon předních nebo všech kol. Také má být k mání hybridní varianta s téměř totožným vzhledem, ale na starší platformě CMP. Na té jezdí např. DS 3 Crossback.

Foto: Jeep

Zveřejněné fotky Jeepu Avenger 4×e vyvolávají i otázky. Např. nabíjecí zásuvka vypadá, že je pouze pro kabel Mennekes, tedy nabíjení střídavým proudem. Jiný podobný kryt nikde na voze nevidíme, ani pro nabíječku, ani pro tankování benzínu, kdyby vůz na fotkách byl plug-in hybridem. Znamená to tedy, že v základní výbavě avenger nebude podporovat rychlonabíjení stejnosměrným proudem? To se snad dozvíme při kompletním odhalení v říjnu.

Kromě avengeru automobilka ohlásila i plán prodávat do roku 2030 v Evropě výhradně elektromobily; v USA mají elektromobily ve stejném termínu tvořit 50 % prodejů.

V USA k tomu má pomoci elektrický offroad Recon, který se má pochlubit systémem řízení trakce Selec-Terrain či čímsi, co Jeep nazývá „technologie e-uzávěrky diferenciálu“. Zda půjde o něco na způsob klasické uzávěrky, pouze adaptované pro použití s elektromotorem na nápravě, či to bude nějaké jiné, elektronické řešení, zatím není jasné.

Výsledkem, jelikož se jedná o Jeep, ale s vysokou pravděpodobností bude pevné spojení otáček kol na obou koncích nápravy.

Osmdesátiny Jeepu za volantem toho nejdrsnějšího, co dnes značka nabízí

Testy

Automobilka u reconu slibuje i demontovatelné dveře a elektrickou střechu, takže můžeme odhadovat, že model nebude mít daleko k současnému wrangleru. Zda ho nahradí, je zatím příliš brzy spekulovat, stejně jako zda přijde i do Evropy.

Foto: Jeep

Jeep Avenger 4×e

Dalším, tentokrát globálním elektrickým SUV bude nová elektrická verze wagoneeru, prozatím označená „Wagoneer S“. Ta bude mít ve standardu pohon všech kol. Cílem vývoje je 640 km dojezdu, šest stovek koní a zrychlení na „americkou stovku“ 60 mph (97 km/h) za zhruba 3,5 sekundy.

Jeho výroba začne v roce 2024, bude však k objednání už v roce 2023, kdy se také představí. Naopak zmíněný avenger má své objednávkové knihy otevřít už letos na podzim, po pařížském představení.

Zdroj