Kam až sahá vliv impéria PPF: od bankovnictví po vývoj léku na rakovinu

5 měsíce starý 12

Tragická smrt podnikatele a finančníka Petra Kellnera otřásla nejen tuzemským byznysovým světem. Šlo o jednu z nejvlivnějších postav, která zasahovala do řady klíčových odvětví. Téměř tři desítky let budoval skupinu PPF, kterou přetavil v největší společnost ve střední Evropě a která působí ve víc než dvacítce zemí na třech kontinentech. Kam až sahá vliv celé skupiny?

Celý příběh začíná v roce 1991, kdy Petr Kellner zakládá spolu s Milanem Vinklerem akciovou společnost Správa prvního privatizačního fondu, a. s. Právě od jména této společnosti pak pochází dnes známá zkratka PPF. Oba podnikatelé se totiž chtěli účastnit chystané kuponové privatizace. Společnosti velmi pomáhá půjčka od firmy Sklo Union Teplice ve výši 20 milionů korun, která měla sloužit na přípravu kampaně. Klíčovou postavou se také stává Štěpán Popovič, který průmyslový podnik řídil. Kellner s průmyslníkem poté spolupracoval až do Popovičovy smrti před dvěma lety. Do PPF investiční společnosti ve stejném roce nastupuje jako výkonný ředitel Ladislav Bartoníček, který je jedním ze tří akcionářů PPF Group s podílem 0,535 procenta.

Rok poté získávají investiční fondy PPF přes tři procenta všech investičních bodů a tím akcie 202 podniků v hodnotě 4,9 miliardy korun. Podobný scénář se odehrál i v privatizačním procesu v Rusku v roce 1993, kde byla založena společnost PPF-R. Společnost získala podíly v 80 ruských podnicích s hodnotou 50 milionů dolarů.

Do širšího povědomí se skupina PPF dostává v roce 1995, kdy nakoupila 20 procent akcií České pojišťovny. Privatizační fondy PPF se následně transformují na holdingovou společnost a rok poté dochází k převzetí řízení České pojišťovny od státu, kde funkci generálního ředitele získal Ladislav Bartoníček. Důležitou roli při privatizaci pojišťovny sehrál tehdejší ministr financí za ODS Ivan Kočárník, který následně po svém konci v politice nastupuje do vedení této pojišťovny.

Vliv v dalších oblastech si Petr Kellner vytváří od roku 1999, kdy dochází k přeměně směřování skupiny PPF. Ta prodává podíly v řadě průmyslových podniků a začíná se zaměřovat na retailové finanční služby. To se ale ne vždy podařilo, příkladem je Home Credit na čínském trhu. Společnost se sice stala jedinou zahraniční firmou, která dostala od tamější vlády povolení na poskytování půjček, přesto v září loňského roku oznámila za první pololetí ztrátu 18 miliard korun.

V současné době je ale hned několik oblastí, kde si udržuje značný vliv. I přes problém s Home Creditem jde o finančnictví a bankovní služby: nutno zmínit PPF Banku nebo Air Bank. Právě poslední bankovní dům je nyní předmětem sjednocení s Monetou Money Bank, čímž by vznikla třetí největší banka na českém trhu.

Skupina PPF je také významným hráčem na poli telekomunikace s operátory Telenor CEE, společností CETIN a také společností O2. V poslední výroční zprávě považuje skupina PPF za jednu z nejdůležitějších společností SOTIO, která se zaměřuje na biotechnologický výzkum a vývoj nových léčebných možností pro boj s onkologickým onemocněním.

V dalších klíčových oblastech působí PPF také ve strojírenství v podobě Škody Transportation, v oblasti nemovitostí, pojišťovnictví či dopravních systémů. Právě společnost CzechToll vyhrála v konsorciu spolu se společností SkyToll soutěž na provozování mýtného systému v České republice. PPF zasahuje také do mediálního trhu, skupina se stala podruhé vlastníkem TV Nova prostřednictvím holdingu Central European Media Enterprises.

To, jaký bude mít PPF vliv bez Petra Kellnera, ukáže čas. Český byznys v každém případě ztrácí vlivného hráče, kterého hned tak někdo zřejmě nenahradí.

Zdroj