Kdo vlastní v Česku auto, musí od roku 2024 platit nový poplatek. Nevěděl to nikdo, ale teď to prasklo

před 2 měsíce 85

Nezdá se, že by finanční problémy českých domácností nějakým způsobem ustávaly. Ba právě naopak, přidávají se k nim nové nepříjemné povinnosti, o kterých lidé dosud vůbec neslyšeli. Postupně se ukazuje, o co všechno nás připraví konsolidační balíček snažící se získat více peněz do státního rozpočtu. Ovšem i z jiných stran se na nás valí samé poplatky.

Všechno jde nahoru

Aktuálně totiž dochází k aplikaci evropské směrnice o motorových vozidlech do české legislativy. Jak už tomu tak bývá, novinka nevěští nic moc dobrého. Pro většinu lidí to bude znamenat pouze to, že si připlatí. Týká se to přitom téměř všech majitelů nějakého motorového vozidla, což je poměrně velká skupina lidí.

Vše se promítne v rámci pojištění auta, respektive povinného ručení, které je povinné. Nově totiž není možné uzavřít smlouvu s limitem do 35 milionů korun, který se vztahuje na pokrytí případných škod na majetku nebo zdraví, které byste provozem svého auta teoreticky mohli způsobit.

Možná jste si při sjednávání povinného ručení říkali, proč je limit 35 milionů tak vysoký a nad těmi ještě vyššími jste jen kroutili hlavou. Inu, rok se s rokem sešel a tato částka už jednoduše nestačí. Proto bude potřeba si ho navýšit, čemuž se prakticky nelze vyhnout.

Donedávna většina lidí vybírala právě mezi 35 miliony a 50 miliony, přičemž obvyklé bylo volit nižší možnost, jelikož se zdála dostatečně velkorysá a takové pojištění bylo pochopitelně levnější. Nově je ovšem tou nejnižší hranicí právě padesát milionů korun a tou druhou volbou potom 100 milionů.

Bude vás to stát více peněz

Proč je ale nutné sahat i do stávajících smluv a limity navyšovat? “I když zničíte velmi drahé auto, škoda na něm bude pořád v řádu jednotek milionů, což by pokryl i původní limit. Klíčový rozdíl je hlavně ve škodě na zdraví a ušlém zisku,” objasnil expert na povinné ručení Martin Daneš. Skutečně nejde o to, jakou paseku napácháte na majetku. Tam by stačily částky v jednotkách milionů. Problém je, že motorové vozidlo je velmi silnou záležitostí a někomu jím můžete poškodit i zdraví. Teoreticky i více osobám. A tam už jdou náhrady škod skutečně do desítek milionů korun.

Počítá se tu například s trvalými následky nehod, které mohou být velmi drahé obzvlášť tehdy, pokud se týkají člověka, který měl vysoké příjmy. Pokud už dále nemůže vykonávat svou činnost, je třeba mu tyto prostředky hradit.

Čtěte také: Klienty VZP čeká velká změna. Pozor, ať nepřijdete o všechny peníze. Mají na vás políčeno

Pojišťovny teď musí upravovat smlouvy tak, aby plnily limit alespoň oněch 50 milionů korun. Je možné, že se s vámi spojí a proberou úpravu smlouvy, jejímž výsledkem bude v drtivé většině případů zdražení platby pojsitného.

Foto: Shutterstock

Přečtěte celý článek