Konec absurdních limitů? Vláda chce povolit vyšší hluk u méně vytížených silnic

5 měsíce starý 91

Andrea Cerqueirová

Přísné limity hluku brání rozvoji satelitů na okraji obcí. Prakticky je totiž překračuje i pouhá doprava místních obyvatel. Změnit to má chystané nařízení vlády.

Doprava, nehody, záchranáři, hasiči - ilustrační foto | Foto: Deník/ Michal Fanta

V satelitech na okraji obcí lidé už zřejmě nebudou překračovat hlukové limity jen tím, že tam přijíždějí auty. Přístup ze strany státu má změnit chystané nařízení vlády o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací. Přinést má sjednocení hygienických limitů pro všechny silnice.

Úředníci ministerstva zdravotnictví návrh odůvodňují tím, že není rozhodující administrativní zařazení konkrétní silnice, nýbrž její skutečné užívání a s tím související hlučnost. Například v příměstských oblastech a v obcích, kde jsou komunikace třetí třídy nebo jen účelové, nyní platí přísnější hygienický limit. Ten je pětapadesáti decibelů ve dne a pětačtyřiceti decibelů v noci. U silnic vyšších tříd je to přitom až sedmdesát decibelů ve dne a šedesát v noci.

Tinnitus se vyskytuje u lidí takřka všech věkových kategorií

Tinnitus aneb Vetřelec v hlavě. Stěžovaly si na něj už starověké civilizace

Podle mluvčího ministerstva Ondřeje Jakoba to způsobuje paradoxní situace. „Limitu totiž dosahuje jen samotná doprava lidí, kteří v oblasti bydlí,“ řekl Deníku.

Potvrzuje to i Jana Součková, která žije poblíž hlavního města. „Přijde mi naprosto absurdní, že tím, že tu člověk žije a jezdí autem, de facto porušuje vládní nařízení. Ani jsem o tom nevěděla. Nikdo si ale na nic nestěžuje, tudíž naštěstí nepadají ani žádné pokuty,“ řekla Deníku.

Dvacetiletá dočasnost

Jakob uvedl, že přísné limity brání i tomu, aby se lokality rozvíjely, protože to by logicky přineslo více hluku. Chystaná novelizace podle něj nehází za hlavu ochranu veřejného zájmu, ale odstraňuje tuhost nařízení, která byla v minulosti zamýšlena jako dočasná. „K dnešnímu dni už ale přetrvávají víc než dvacet let. Dopad nařízení na ochranu zdraví před hlukem je přitom přinejmenším diskutabilní,“ řekl.

Darování krve.

Začíná hlavní sezona úrazů. Nemocnice urgentně shánějí dárce krve

Nařízení je nyní v meziresortním připomínkovém řízení, což znamená, že se k němu mohou vyjadřovat kupříkladu zástupci obcí, měst a krajů, zaměstnanců nebo podnikatelských svazů. Podle Jakoba ministerstvo materiál s řadou z nich konzultovalo už předem. „Návrh jsme téměř rok diskutovali s resortem dopravy. Shodli jsme se,“ uvedl. Zásadní výhrady tedy nečeká.

Hluk z tepen

Největší hluk z dopravy zažívají lidé bydlící poblíž frekventovaných silnic, kupříkladu pražské magistrály. Podle mluvčí Státního zdravotního ústavu Štěpánky Čechové se ale řešením jejich problémů s nadměrným hlukem nezabývá tato, ale jiné instituce. Na svých webových stránkách ústav informuje, že občané, kteří jsou přílišným hlukem obtěžováni, mohou podat oficiální podnět na krajskou hygienickou stanici, ministerstvo zdravotnictví nebo hlavního hygienika.

Zdroj