Kosmetická legenda Ryor míří navzdory krizi do zámoří. Podpoří ji patrioti

1 měsíc starý 11

Za uplynulý rok hlásí výrobce tradiční kosmetiky Ryor lepší výsledky než v předchozích dvou letech, kdy firma měla obrat kolem 130 milionů korun. Tržby by v covidovém roce 2020 měly vyrůst o šest procent.

„Máme z toho značnou radost, protože ani my jsme si nebyli jistí, jak se kosmetice obecně povede. Velkou výhrou pro nás bylo, že zůstaly otevřené drogerie a že nemáme prodejny v obchodních centrech. Tím pádem jsme v určité formě mohli prodávat dál,“ vysvětluje pro SZ Byznys Eva Štěpánková, zakladatelka a majitelka firmy Ryor.

Češi je podrželi doma

I Ryor udržel nad vodou e-shop a v dubnu uvedení novinky na trh, antimikrobiálního gelu na ruce. Na to Češi slyšeli. „Sice se nám velmi špatně sháněl potřebný druh lihu pro výrobu kosmetiky, ale lidé vždy s gelem nakupovali i další výrobky. Díky tomu jsme pochopili, že nebude tak zle,“ popisuje situaci v prvním lockdownu obchodní ředitelka a spolumajitelka firmy Jana Štěpánková a tvrdí, že v první vlně pandemie bylo tolik zakázek, kolik nemají ani o Vánocích.

Ryor

vznik: 1991,

název: Rybíz - oranž - Ryor,

sídlo: rodinný dům v Praze na Strahově,

od roku 1997 v Kyšicích u Kladna,

z původních 5 zaměstnanců dnes zhruba 80,

počet produktů: 220,

vývoz do zahraničí: přibližně 20 zemí.

„To jsme nikdy nezažili. Dokonce jsme museli prodej gelu spouštět třeba jen mezi 19. a 20. hodinou. Za tu dobu jsme měli tolik objednávek, že nám práce vystačila na celý další den,“ dodává.

Ztráty a potíže

Vzhledem ke zmatkům a obavám se nicméně zásadně narušil zásobovací řetězec. Některé továrny ve světě zavřely, a tak bylo složitější nepřerušit výrobu kvůli surovinám a obalům. „V rámci krizového stavu jsme se rozhodli zajistit pouze prodej 50 nejprodávanějších produktů z celkových 220. A nakupovat suroviny a obaly pouze pro ně. Tohle rozhodnutí nám ale vydrželo pouze deset dnů, než se ukázalo, že se prodává stále dobře,“ říká obchodní ředitelka firmy s tím, že dosud se v tomto ohledu trh úplně nevzpamatoval.

Na dodání některých ingrediencí stále čekají i tři měsíce.

Přišli navíc o prodeje v turistických destinacích. „Hodně bolavé to pro nás bylo v Mariánských Lázních a Karlových Varech. Také pražská prodejna na Národní třídě evidovala méně cizinců, zejména z Ruska a Japonska. Přesto jsme získali i nové spolupráce. Třeba s českou kosmetickou firmou, která se zaměřuje na vývoz do zahraničí. S jakou, bohužel nemohu upřesnit kvůli mlčenlivosti,“ říká pro Seznam Zprávy spolumajitelka firmy Ryor.

Češi je podrží i v zahraničí

Covid firmě překazil spolupráci u západních sousedů. „V Německu hodně funguje Ryor přes kosmetické salony, které byly bohužel také zavřeny. Podobně jsme dopadli na Islandu a Ukrajině,“ vypočítává ztráty na zahraničních trzích dcera zakladatelky kosmetické legendy, která se prosadila zhruba ve dvacítce zemí.

Vznikly ale nové příležitosti, zejména v USA. Ryor míří do New Yorku a Texasu. Ani u těchto projektů nechtějí majitelky odtajňovat detaily.

Eva Štěpánková, zakladatelka Ryoru

- pracovala v Ústavu lékařské kosmetiky jako vedoucí výroby,

- odešla ve svých 43 letech na mateřskou dovolenou,

- jako samoživitelka se chtěla postarat o dceru a neprodávat vlastní nápady někomu druhému.

„Ale jde o velký projekt jednoho podnikatele v Texasu, který zakládá tradiční český hotel a restauraci a k tomu připojí i prodej a distribuci našich produktů. V New Yorku jde zase o spolupráci s prodejcem, který tam má salon, kamennou prodejnu i e-shop,“ uvádí Jana Štěpánková.

„Hodně jsme rozjeli posílání do zahraničí, a to zejména díky Zásilkovně. Ulehčila nám odbavování menších zásilek pro konečné zákazníky i přes to, že nemáme automatizovaný zahraniční e-shop,“ dodává spolumajitelka Ryoru.

Plány ano, ale opatrné

Na rok 2021, o kterém ekonomové mluví s otazníky, mají v Ryoru spoustu plánů. Především pokračování projektů, které kvůli pandemii koronaviru a nejistotě stopli a raději peníze šetřili.

„K Vánocům jsme si koupili do výroby novou myčku za půl milionu a jsme z ní nadšeni. Mezi svátky jsme vylepšili v expedici prostory pro balení zásilek. Plánujeme, ale opatrně. Potřebujeme už vidět konec tunelu a ten je zatím v nedohlednu,“ říká Jana Štěpánková pro Seznam Zprávy.

Zdroj