Koupit boty online je problém. Třetina se vrací obchodům zpět

1 měsíc starý 12

Třetina zákazníků se netrefí při online nákupu do správné velikosti bot, podstatná část zákazníků ani boty touto formou nakoupit nezkouší a investici do obuvi odkládá.

Podle Vlasty Mayerové, tajemnice České obuvnické a kožedělné asociace (ČOKA), je to přirozené, protože každý výrobce používá trošku jiné kopyto a obuv, i když jsou boty velikostně v pořádku, nemusí tvarově sedět. Také deklarované velikosti nemusí vždy přesně odpovídat očekávání zákazníka. „My jsme například při přeměření vnitřního prostoru u dětské obuvi od různých výrobců se stejným značením velikosti zjistili rozdíly až o dvě čísla. Velmi důležitý je samozřejmě i střih obuvi,“ dodává Mayerová.

Pro spoustu zákazníků se tak nákup v e-shopu stává problémem. Aby se totiž přesně trefili do své velikosti, musí si často objednávat více párů bot nebo nesedící obuv poštou vracet a čekat na novou zásilku.

Denisa Jandová, marketingová manažerka společnosti Baťa, uvádí, že celá třetina zákazníků preferuje i v současnosti raději osobní odběr obuvi.

„Nákup obuvi není jednoduchý, protože bota musí zkrátka sedět. Naše výdejní místa v prodejnách umožňují zákazníkům si ihned po vyzvednutí boty někde v klidu vyzkoušet a případně ten stejný den je vyměnit za odpovídající velikost,“ komentuje Jandová.

Vláda kvůli zamezení šíření koronaviru od 22. října zakázala maloobchodní prodej. Krátké, zhruba třítýdenní rozvolnění kabinet povolil v prosinci. Následně od 19. ledna povolil provoz prodejcům dětských oděvů a obuvi a papírenského zboží. Rozhodnutí vládní představitelé zdůvodnili tím, že po zboží z těchto obchodů vzrostla po Novém roce poptávka. Do škol se tehdy vrátily děti z prvních a druhých tříd základních škol.

V současné době poptávka znovu roste. Aktuálně podle informací od prodejců obuvi v Česku zejména po zboží z jarní kolekce, a to v kategorii dětské, i dospělé.

„Zájem o dětskou obuv ještě narostl v návaznosti na informace o plánovaném zavření obchodů s tímto druhem zboží. V posledním týdnu před uzavřením obchodů jsme tak například měli dvojnásobné prodeje v porovnání s předchozími týdny,“ říká marketingová manažerka firmy Baťa Denisa Jandová.

Podle Tomáše Novotného, provozního ředitele společnosti Baťa, prodejny v současné době slouží pro vracení a výměny zboží zakoupeného přes e-shop.

„Přestože se lidé naučili více nakupovat online a našemu e-shopu se daří, stále doufáme v brzké zrušení komplikovaných zákazů na prodejnách, protože osobní služba zákazníkovi je to, co naši firmu reprezentuje odjakživa a co zákazník sám vyžaduje a potřebuje,“ doplňuje Novotný.

Ve stejném režimu funguje i původem německý obuvní řetězec Deichmann. I ten si již zvykl na vyšší počet objednaných párů stejné boty, jen v jiné velikosti. „Objednávky v našem internetovém obchodu nejsou nijak regulovány a zákazník si může objednat libovolný počet párů obuvi v různých velikostech,“ říká tiskový mluvčí Radovan Fojt. Páry, které zákazníkovi nakonec nesedí, pak může osobně vrátit na prodejně, nebo je na vlastní náklady zaslat poštou zpět do skladu internetového obchodu.

Dochází peníze na nové zboží

U některých prodejců bylo s další vlnou opatření proti šíření onemocnění potřeba změnit i jejich samotnou strategii nákupu zboží od dodavatelů. Například u jedné pražské prodejny obuvi, která si nepřála zveřejnit jméno, je problém pokles jejich tržeb. Majitele totiž finance nutí omezovat výběr zboží, které je schopen svým zákazníkům na internetu nabízet. Zároveň podniku přebývají zásoby z uplynulé sezony, které už se letos nepodaří za plnou cenu prodat.

K úpravám nákupní strategie se uchýlila i česká značka Baťa. „Upravili jsme strategii nákupu již od března 2020, výrazné změny jsme ovšem neprovedli, soustředíme se na nákup zboží podle poptávky na trhu. Objednávky z naší vlastní továrny v Dolním Němčí jsme pro náš trh naopak navýšili,“ vysvětlila manažerka marketingu Denisa Jandová.

Pro mnoho prodejen znamená další uzavření problémy především s objednaným zbožím a plnými sklady nejen s obuví, ale například s neprodaným oblečením. „To rozhodnutí vlády je pro řadu z nich poslední hřebíček do rakve, protože pořád mají plné sklady zimních kolekcí, už to nemají jak vyprodat. A když tu kolekci neprodají, tak nemají za co nakoupit tu jarní a letní,“ doplnil prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáš Prouza.

Víkendové nákupy

Vzhledem k pondělnímu omezení některým obchodníkům za uplynulý víkend, tedy v posledních dnech, kdy bylo dostupné dětské oblečení a obuv v obchodních sítích, vzrostly na posledních chvíli prodeje o desítky procent.

Například řetězec s diskontním zbožím KiK měl podle svého jednatele Martina Šatného oba víkendové dny mnohem větší prodeje dětského oblečení a obuvi. „Opět se potvrdilo, že používaný ‚jojo‘ efekt zavřít a otevřít je v této situaci to nejhorší řešení,“ uvedl.

V prodejnách Tesco, kde se některý sortiment může na rozdíl od malých obchodů prodávat, naopak stoupl zájem o papírenský sortiment nebo dětské oblečení podle mluvčího společnosti Václava Koukolíčka v řádu desítek procent.

Zdroj