Lanovka do Bohnic a dálniční most jsou víceméně srovnatelné zásahy do krajiny, říká autor posudků obou staveb

před 6 měsíce 79
 DPPVizualizace plánované lanovky z Podbaby do Bohnic. Foto: DPP

Úředníci z pražského Odboru ochrany prostředí zastavili výstavbu lanovky z Podbaby do Bohnic kvůli údajně negativnímu vlivu na krajinný ráz. Jiří Kupka, autor posudku, o jehož závěry se úřad opřel, pro Deník N odmítl, že by jeho posudek automaticky vedl k zamítnutí projektu. Ten je podle něj „na hranici přijatelnosti“. Kupka vypracoval také posudek na úsek pražského okruhu s dálničním mostem, který má vést o něco severněji. Ten označil za „působivý kontrastní prvek, který do prostoru vnáší novou kvalitu“.

„Samotného mě to překvapilo, když jsem si to přečetl,“ řekl Deníku N vedoucí Katedry urbanismu a územního plánování na stavební fakultě ČVUT Jiří Kupka. Jako hlavní autor se podílel na studii, která měla posoudit, jestli je z hlediska zákona přijatelné, aby nad Vltavou vedla lanovka spojující Podbabu na jedné straně a Bohnice na druhé.

Ze zákona je nutné, aby úředníci posoudili vliv stavby na krajinný ráz. V podstatě se jedná o analýzu, do jaké míry daná věc změní určité místo či oblast. Na jejím základě pak úředníci rozhodnou, jestli daná stavba může vzniknout, nebo ne. U návrhu na lanovku došli k tomu, že její stavba je v Praze nepřijatelná.

Posudek detailně hodnotil zásah lanovky do jednotlivých prvků údolí. Reprodukce: Deník N

Záměr je podle úředníků nepřijatelný z hlediska vlivů na krajinu a její ekologické funkce a vlivů na kulturní dědictví. Představuje podle nich významný „zásah do znaků a hodnot krajinného rázu“.

Odvolávají se přitom na závěry studie, kterou zpracoval právě Jiří Kupka. Ten Deníku N řekl, že

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Přečtěte celý článek