Lidé chodí na zmrzlinu i přes vyšší ceny. Někteří však už ne tak často

5 měsíce starý 144

 ČTK

ČTK

Lidé přes zdražení, někde až o desítky procent, na zmrzlinu podle zmrzlinářů chodí, někteří ale méně často. Případné další zvyšování cen nechtějí výrobci zmrzliny nyní odhadovat, bude záviset na vývoji cen energií a surovin. I kvůli problémům s dostupností ingrediencí mohou z nabídky zmizet některé příchutě.

Ilustrační fotoZvětšit fotkuKliknutím zvětšíte Zvětšit fotografii Zvětšit fotografii Zvětšit fotografii gallery 13 fotografií v galerii ›

Ilustrační foto | Foto: DENÍK/ Attila Racek

Vyplývá to z ankety ČTK mezi výrobci zmrzliny. V pražských zmrzlinárnách Crème de la Crème letos podle svého jednatele Jana Hochsteigera zdražili asi o deset procent. Snížení zájmu v této souvislosti ale nezaznamenali, lidé ani na vyšší cenu negativně nereagují, jak tomu bylo vždy v minulosti, uvedl. Na prodejny v centru města zato nepříznivě působí úbytek turistů, hlavně ve večerních hodinách. Proto společnost rozhodla o dřívější zavírací době.

"Některé druhy zmrzlin jsme byli nuceni vyřadit kvůli nedostatku některých surovin. Nyní jsou naprosto běžné výpadky dodavatelů, které před covidem prakticky neexistovaly," upozornil Hochsteiger.

Skutečnost, že lidé v důsledku rostoucí inflace začali šetřit, sleduje rodinná společnost Adria Gold. Její zmrzlinu si mohou lidé koupit na zhruba 900 místech po celé České republice. "Prozatím se nejedná o nic dramatického, ale pozorujeme tento trend (úspor) už od června. Nejvíce je to pak patrné ve srovnání s loňským rokem, kdy byl zájem o zmrzlinu extrémní," uvedl ředitel divize zmrzliny v Adria Gold Lukáš Bartoš. Doplnil, že ve srovnání s loňskem ceny zvedli asi o 30 procent.

Zbytky na talíři. V době zdražování čím dál vzácnější jev. Češi se snaží ušetřit menšími porcemi i dojídáním.

Dojídají zbytky, dělají menší porce. Lidé kvůli drahotě více šetří při vaření

Zákazníky Bartoš rozdělil do dvou skupin. Jedna si nedopřává zmrzlinu stejně často jako v minulosti, navíc volí točenou místo dražší kopečkové. Druhá část přichází spíše na kopečkovou, a to hlavně na tzv. extra fruit tvořenou ze 70 procent ovocem. Zájem o dražší zmrzlinu tak podle Bartoše obratově vyrovnává propady u nižší četnosti nákupu levnějších variant.

Adria Gold kvůli vysoké ceně některých surovin zvažuje jejich další nákup a následné zpracování. Velmi pravděpodobně tak příští rok mohou v její nabídce chybět některé příchutě. Určitě se podle Bartoše nebude jednat o nejoblíbenější čokoládovou a vanilkovou. "Snažíme se u klíčových surovin vytvořit zásoby, pokud to je možné a tím pádem předejít případným výpadkům," řekl.

Společnost Puro Gelato zvedla ceny zmrzliny o osm procent proti loňsku. Náklady ovšem podle jednatelky firmy Ľudmily Abrhám stouply o zhruba 15 až 20 procent. Do začátku července byl zájem zákazníků na běžné úrovni, začátkem letních prázdnin nastal mírný pokles, řekla. Dodala, že žádné druhy zmrzliny zatím nepřestali vyrábět. Zdražení se podle ní týká hlavně základních ingrediencí, které jsou součástí každé příchuti.

Zdroj