Loď uvízlá v Suezu blokuje zboží za miliardy dolarů. Vyprošťování se zřejmě protáhne

5 měsíce starý 15

„Je to další těžká rána pro globální obchod v roce, ve kterém už byly dodavatelské řetězce výrazně narušeny,“ řekl agentuře Jett McCandless ze společnosti project44, jež odvětví monitoruje.

Záchranáři se zatím marně pokoušejí uvolnit z mělčiny čtyřsetmetrové a dvě stě tisíc tun vážící plavidlo. Na operaci se podílejí zahraniční specialisté z Japonska či Nizozemska, kteří mají s podobnými akcemi značné zkušenosti.

„Uvolnění uvízlé velmi dlouhé kontejnerové lodi je velkou výzvou vzhledem ke stísněným podmínkám v kanálu,“ konstatoval odborník na námořní plavbu z Tuftsovy univerzity v Massachusetts Rockford Weitz. Akce je podle něho složitější než třeba záchrana lodi, která ztroskotá na útesu. Čeká se, že operaci usnadní až vysoké jarní přílivy v následujících dnech.

Je tak pravděpodobné, že strategická vodní cesta zůstane zablokovaná i v dalších dnech, což způsobí těžké problémy v přepravě zboží. Kanál oproti obeplouvání Afriky výrazně zkracuje cestu, například při plavbě lodi z Perského zálivu do Rotterdamu o 42 procent. Průplavem přitom prochází zhruba dvanáct procent světové námořní dopravy, proplouvá jím pět desítek lodí denně. Odborníci ve čtvrtek uváděli, že na uvolnění trasy čekají už téměř dvě stovky plavidel.

Nehoda podle webu Lloyd's List zastavila přepravu v denní hodnotě 9,6 miliardy dolarů. Zdržení se budou týkat přinejmenším více než dvacítky tankerů se surovou ropou včetně tří obřích. Stojí i plavidla s náklady leteckého benzínu. U ústí čeká také více než třicet kontejnerových lodí. V době, kdy námořní doprava válčí s nedostatkem kontejnerů a přepravních prostředků, to znamená komplikace navíc. Na palubách desítek dalších čekajících lodí jsou auta, obilí, cement i dobytek.

Kvůli obavám ze zdržení dodávek vzrostla už ve středu cena ropy o čtyři procenta. Lodě navíc musejí počítat i s možností, že se nepodaří trasu uvolnit ani do začátku příštího týdne. Je totiž možné, že zaseklé plavidlo bude třeba odlehčit a zároveň hodně kopat a hloubit v pobřežním písku.

Kapitáni čekajících plavidel tak řeší velké dilema, zda vytrvat, nebo se otočit a obeplout Afriku kolem mysu Dobré naděje. „Všechny přepravní společnosti musejí hned zvážit svoje možnosti,“ napsal na LinkedIn Lars Jensen ze společnosti SeaIntelligence Consulting.

„Je to největší loď, která kdy narazila na mělčinu v Suezském průplavu. Pokud ji nedokážou uvolnit za vysokého přílivu, budou muset začít s odstraňováním nákladu,“ uvedl podle BBC historik námořní plavby Sal Mercogliano.

Pochybnosti, zda se plavba Suezem vyplatí

  • Nehoda jistě rozpoutá debata o vhodnosti 193 kilometru dlouhého a poměrně úzkého a mělkého kanálu pro plavbu v éře supertankerů a velkých kontejnerových lodí. Už loni se objevily náznaky, že obřím plavidlům se při nízkých cenách ropy proplouvání kanálem nemusí vyplatit a někdy je pro ně  vhodnější zvolit delší cestu kolem Afriky.
  • Ceny za tranzit přes kanál jsou poměrně vysoké, závisejí na velikosti, hmotnosti a nákladu lodí, frekvenci využívání průplavu a směru cesty. Podle údajů z posledních let se za plavbu z Asie do Evropy platilo průměrně přes 400 tisíc dolarů, zatímco cena zpět byla zhruba poloviční.
  • Lloyd's List však uvedl, že proplutí plně naložené kontejnerové lodi evropským směrem může vyjít až na 700 tisíc dolarů. V poslední době podle webu vzrostl počet lodí, které raději volí o více než tři tisíce námořních mil delší trasu kolem mysu Dobré naděje.
Zdroj