Matka Googlu má problém, YouTube jí kazí výsledky

3 měsíce starý 27

Zatímco v minulosti se společnosti Alphabet dařilo, letos očekávání analytiků nenaplnila. Mateřská společnost Googlu nebo YouTube oznámila ve své čtvrtletní zprávě, že dosáhla zisku 16,4 miliardy dolarů. Zisk na akcii vychází na 24,6 dolaru, zaostává tak za prognózou expertů, kteří počítali s částkou 25,7 dolaru.

Podle serveru CNBC se s největšími problémy potýká videoportál YouTube. Analytici odhadovali, že Alphabet vykáže na YouTube růst o 25 procent, reálně šlo ale o pouhých 14 procent. To přispělo k větším ztrátám příjmů a zisků a strmému poklesu akcií společnosti Alphabet.

YouTube ztrácí, popularitě se těší krátká videa

Platforma YouTube čelí hned několika rizikovým faktorům. Tím prvním je válka na Ukrajině – Alphabet totiž pozastavila ruským kanálům příjem z reklam a zároveň zablokovala kanály spojené s ruskými státními médii. „Od začátku války došlo v Evropě ke snížení výdajů inzerentů, zejména na YouTube,“ řekla finanční ředitelka Alphabet Ruth Poratová.

Inzerenty navíc trápí i růst spotřebitelských cen, a proto jsou opatrní a vyčkávají. Zisk z reklam tak klesá a výsledky YouTube jenom potvrzují, že trh s digitálními médii tvrdě zasáhly inflační tlaky. Minulý týden generální ředitel společnosti Snap Evan Spiegel uvedl, že první čtvrtletí bylo pro konkurenta YouTube „náročné“ a společnost poskytla slabou prognózu prodeje pro druhé čtvrtletí.

Dalším z problémů je i konkurence, konkrétně TikTok, na kterém je možné sledovat pouze krátká videa. Právě ta se však v poslední době těší extrémní popularitě a sází na ně i sociální sítě, například Instagram či Facebook. YouTube se tak rozhodl svézt na vlně krátkých videí a přišel s platformou YouTube Shorts. Vedoucí pracovníci v úterý oznámili, že Shorts se může pochlubit 30 miliardami denních zhlédnutí, služba je však zatím v raných fázích monetizace.

I přes slabší výsledky a horší pozici na trhu je generální ředitel Alphabetu Sundar Pichai optimista a v koncept nejznámějšího videoportálu věří. „Z dlouhodobého hlediska je pro mě YouTube místem, kam uživatelé nepřicházejí pouze za zábavou, ale také proto, aby našli informace. Přicházejí, aby se něco dozvěděli. Přicházejí objevovat, zkoumat,“ řekl pro The Guardian s tím, že sledovanost a zákaznická základna YouTube se vyvíjí, a vyjádřil pozitivní výhled do budoucna.

Google je stále špičkou v online marketingu

Podobně jako YouTube se i vyhledávací gigant Google potýká s problémy. „Překvapivé výsledky Googlu ukazují, že zpomaluje růstu příjmů, protože inzerenti omezují své výdaje kvůli inflaci,“ popsal pro The Guardian Jesse Cohen, hlavní analytik společnosti Investing.com.

Navzdory tomu je Google i nadále dominantním hráčem na poli online reklamy. Podle Guardianu tvořily zisky z Google Ads 82 procent celkových příjmů Alphabet v roce 2021. Navíc se očekává, že Google v roce 2022 získá skoro třicetiprocentní podíl na celosvětovém trhu s online reklamami, který má hodnotu 602 miliard dolarů. Podle Insider Intelligence je to nejméně dvanáctý rok v řadě, kdy je Google na vrcholu.

Prodej cloudu rostl pomaleji než před čtvrtletím a „ostatní“ příjmy společnosti Google, které zahrnují prodeje aplikací, hardwaru a předplatného, dosáhly 6,8 miliardy dolarů – experti odhadovali 7,3 miliardy.

Růst holdingu Alphabet sice v tomto roce zpomalil – akcie podle úterního reportu v prvním čtvrtletí klesly o více než 17 procent –, za poslední dva roky ale akcie společnosti vyletěly téměř o 90 procent nahoru. Kromě inflace, války a nižší inzerce se na výsledcích Googlu a YouTube podepsal i zásah společnosti Apple, která umožnila svým uživatelům omezit sledování aktivit třetími stranami, což mělo dopad na personalizované reklamy a inzerci obecně.

Zdroj