MHD za hubičku. Praha má levnější roční jízdné než většina republiky i evropských měst

před 2 měsíce 66

Ve vládnoucí pražské koalici se opět rozhořela debata o zdražování jízdného v hlavním městě. Roční kupon s atraktivní cenou 3650 korun už je podle politiků nadále neudržitelný, neboť provoz sítě městské hromadné dopravy v Praze každým rokem zdražuje a magistrát ho musí zhusta dotovat. Roční kupon ostatně neobstojí nejen ve srovnání s metropolemi v okolních zemích, ale ani mezi krajskými městy.

O koaličním hledání kompromisu o výši jízdného se rozhovořil začátkem února pirátský náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib. „Dorazilo mi od našich koaličních partnerů několik návrhů. Mohu potvrdit, že jsou tam i návrhy, které by měly spočívat v dvojnásobném zdražení ročního dlouhodobého kuponu. Já avizuju, že s takovým skokovým zdražením bych nemohl souhlasit,“ uvedl Hřib. Zdražení jízdného prosazují zejména jeho koaliční partneři z ODS.

Jejich hlavním argumentem je, že z vybraného jízdného pokryje pražský dopravní podnik jen zlomek svých nákladů. Poslední data z roku 2022 ukazují, že se na jízdenkách a kuponech vybralo 3,4 miliardy korun. To je asi jen šestnáct procent celkových nákladů a hlavní město tak muselo městskou hromadnou dopravu dotovat dalšími více než 16 miliardami korun. Náklady na provoz dopravní sítě budou podle dřívějšího vyjádření šéfa podniku Petra Witowského dále stoupat, ideální podíl tržeb z jízdného na celkových nákladech je podle něj 35 procent.

Zlevňování Krnáčové

Násobné zdražení jízdného je ale vždy na hraně politické únosnosti. Zatím se zdražovaly jednotlivé jízdenky, které využívají hlavně návštěvníci Prahy. O potřebě zvýšit cenu ročního kuponu mluví politici dlouhodobě, prakticky od doby, kdy exprimátorka Adriana Krnáčová zlevnila v roce 2015 roční kupon z 4750 korun na nynějších 3650 korun. Zlevnění se tehdy pozitivně odrazilo na počtu cestujících, kteří si jej pořídili, pomohla i kampaň, která ulevila černým pasažérům od pokut, pokud si kupon na celý rok koupili.

Doba se však posunula, Pražané zbohatli, ale ve městě stále jezdí za deset korun na den. Ne náhodou se o zdražování mluví teď, kdy je současná koalice stále v první polovině svého mandátu. Zdražovat je politicky vždy náročnější než zlevňovat.

Srovnání s krajskými městy a Evropou

Při pohledu na cenu ročního jízdného v ostatních krajských městech je patrné, že Pražané mají přes své vysoké výdělky nominálně jeden z nejlevnějších tarifů. I ve Zlíně či Ústí nad Labem musejí místní za dopravu platit více, metrem se přitom za svůj kupon nesvezou.

Praha neobstojí ani při srovnání s hlavními městy sousedních států. Obyvatelé Bratislavy, Budapešti i Varšavy, kteří si vydělají v průměru zhruba stejně jako Pražané, musejí zaplatit za roční kupon na MHD výrazně více. Pouze obyvatelé Vídně mají relativně levné jízdné v poměru k průměrné zdejší mzdě.

Jakékoli zdražování jízdného s sebou může nést celou řadu negativ, na což ostatně upozorňují například pražští Zelení. „Pro běžnou pražskou rodinu, už tak zatíženou inflací a vysokými nájmy, by bylo zdražení základních esenciálních služeb o sto procent zásadní problém. Nedělejme z cestování veřejnou dopravou nedosažitelný luxus,“ uvedl spolupředseda pražských Zelených Jan Janoušek, podle kterého je potřeba podporovat široké využití městské hromadné dopravy, aby lidé nejezdili do města auty. Pokud by došlo ke skokovému zdražení, musela by Praha patrně také počítat s nárůstem počtu černých pasažérů.

Přečtěte celý článek