Moderní technologie v gastronomii. Návštěvníci ani netuší, že s přípravou jídla pomáhá umělá inteligence

před 6 měsíce 58

Rozvoj umělé inteligence se nezastavitelně šíří a proniká i do odvětví jako je gastronomie. V jedné z restaurací v centru Prahy už prvky AI využívají. Návštěvníci tak mnohdy ani netuší, že s jídlem pomáhala právě umělá inteligence. Ta už dnes může přijít vhod třeba při navržení sezónního menu, doporučení vhodné ingredience anebo umí vymyslet design vytisknutého jídelního lístku.

Seriál AI Praha 17:17 19. března 2024

Marek Fichtner má na sobě bílé kuchařské oblečení, přes něj tmavou zástěru. Prochází kuchyněmi dvou propojených restaurací v centru Prahy – Červený Jelen a Trezor Špork. Kolem se griluje, peče, smaží. No a právě tady se snaží čím dál víc v provozu využívat umělou inteligenci. A Marek Fichtner je tu šéfkuchařem. 

Navrhni mi menu, ó umělá inteligence! Kuchařům už dohazuje vhodné suroviny či vizuální předlohy

„Já bych se neoznačoval jako průkopník umělé inteligence, dlouho jsem se tomu bránil. Ale pomáhá mi například v tom, že může poradit jakou ingredienci přidat. Když mám lososa a bramboru a k tomu by se mi ještě něco hodilo, a teď nemyslím kopr, tak v tomto případě mi může eventuálně dopomoct,“ tvrdí šéfkuchař.

Zároveň dodává, že práce s umělou inteligencí je efektivnější, než kdyby se složitě dopracovával k informacím třeba v nějakém vyhledávači. „Je to rychlost, máte hned odpověď a pak je na vás, jak s ní naložíte. S tou ingrediencí, kterou AI vyhledá, ale musíte sounáležit. Musí to sedět hlavně vám.

Stylový tatarák je jedním ze stovky jídel, které pomohlo utvořit AI | Foto: Ondřej Vaňura | Zdroj: Český rozhlas

I proto náčelník místní kuchyně tvrdí, že na umělé inteligenci nezakládá svoje kulinářské umění. „Šéfkuchař má časem a zkušenostmi nachutnané věci, které jdou dohromady, a nejsem přesvědčený, že stejného výsledku může docílit umělá inteligence.“ 

Marku Fichtnerovi je 49 let. Jeho zdejší o generaci mladší kolegové se na využívání umělé inteligence dívají optimističtěji. Stejně tak i spolumajitel restaurací Jiří Panuška. „Myslím, že jsme ji jako jedni z prvních začali reálně využívat, někdy začátkem minulého roku. Snažíme se udržet na špičce toho, jak se využívat dá. Využíváme placené verze, využíváme nástroje, které předtím nebyly, tvorbu obrázků a videí.“

Jiří Panuška | Foto: Ondřej Vaňura | Zdroj: Český rozhlas

Za rok a čtvrt od zavedení umělé inteligence do kulinářského řemesla, se systém osvědčil. „Bylo potřeba překonat nedůvěru šéfkuchařů a manažerů. Nicméně ti progresivnější z nich umělou inteligenci využívají na týdenní bázi. Nově se tvoří vizuály. Ne ty, které jdou k zákazníkům, ale pro tým, aby věděl, co chce šéfkuchař jídlem dosáhnout. Jídlo se nemusí vařit, stačí ho vygenerovat a plus minus víme, jak má potom vypadat,“ říká Panuška.

Denně tu kuchaři uvaří stovky jídel a jazykové modely už pomáhají s vytvářením sezónních nabídek. „Stačí specifikovat, že jste v Česku, v Praze. Chtěli jsme vytvořit roční sezónní kalendář, tak jsme zadali příkaz, navrhni na základě tvých schopností a databáze to nejlepší a musím říct, že výsledky jsou velmi přesné.

Vznikla chřestová sezona, jahodová sezona, houbová sezona, sezona zvěřiny a samozřejmě Vánoční menu. Za dobu, co tu umělou inteligenci používáme, vidím velký pokrok,“ pochvaluje si její využití spolumajitel.

V budoucnu by měla umělá inteligence při návrzích vycházet i z dat o tom, co si zákazníci z těchto restaurací objednávali nejradši. I díky tomu by pak měli kuchaři mít více času na podstatu tohoto byznysu, na samotné vaření.

Ondřej Vaňura, tkz

Přečtěte celý článek