Návrh ohledně elektromobilů je utopie. Auto by se stalo luxusem, zdůrazňuje Zahradil

4 dny starý 4

V každoročním projevu o stavu Evropské unie mluvila předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová především o ekologii a covidu. „Tyto projevy předsedkyně nepřeceňujme. Jde o rituál, který imituje zvyk z USA. Nebral bych to jako nejzásadnější projev. Obrázek o EU to poskytuje – řešení pandemie, snižování emisí skleníkových plynů, debakl Afghánistánu a technologické zaostávání Evropy za USA a Čínou. Je otázkou, zda EU s tím může něco dělat,“ uvedl Zahradil.

V projevu šéfky Evropské komise Zahradilovi něco chybělo. „Sebereflexe toho, jak špatně Evropská komise odhadla vývoj pandemie a vypořádávání se s nedostatkem vakcín. Vakcíny nedorazily do Evropy včas,“ vysvětlil europoslanec.

Klimaticky neutrální Evropa

Velmi diskutovaným tématem je Evropě nyní takzvaný Green Deal (Zelená dohoda). Jedná se o soubor politických iniciativ Evropské komise, jejichž hlavním cílem je dosáhnout toho, aby Evropa byla v roce 2050 klimaticky neutrální.

„Z Green Dealu mám skutečně obavy. Nejsem si jist, jestli to sdílí celá česká politická scéna. Jde o připravený plán na přestavbu ekonomiky celé řady států, které mají průmyslovou základnu. Česká republika je země, která má průmyslový základ a obávám se, že to s naší ekonomikou může zamávat,“ vysvětlil Zahradil.

„Jsme země, která se nebojí jaderné energetiky. Pokud nezahájíme nějaký citlivý přechod na nové technologie, odrazí se to v cenách a ty dopadnou na koncového spotřebitele. Poprvé to trochu zaznělo i v projevu Ursuly von der Leyenové, kdy se zmínila o sociálních dopadech Green Dealu. Je vidět, že už se to vnímá i na evropské úrovni, která kolem toho nejdřív nadšeně tancovala a teď vidí, že to není tak veselé,“ uvedl europoslanec.

Budoucnost elektromobilů

Předseda ODS Petr Fiala vyzval k tomu, abychom Green Deal využili jako příležitost pro inovativní české firmy. „Je to příležitost pro určitý segment, to nemohu popřít. Stejně tak pro jiné segmenty to značí hrozbu. Není to tak jednoduché, že by to byla zářná cesta do bezuhlíkaté budoucnosti,“ reagoval Zahradil. „Jsem velmi kritický ke Green Dealu a podle mě neodhadnutelných rizik je více než příležitostí,“ dodal.

Velký poprask po zveřejnění opatření souvisejících s Green Dealem způsobil návrh zakázat od roku 2035 prodej nových aut se spalovacími motory, do roku 2030 by podle Evropské komise měly fungovat 3 miliony dobíjecích stanic pro elektromobily. „Vnímám to jako utopii a zbožné přání. Nejsem přesvědčen, že něco takového je realizovatelné. Dnes vlastnictví automobilu není nic exkluzivního. Pokud by se mělo masově na elektromobily přejít, vlastnictví se stane exkluzivní záležitostí. To předpokládám, že nechceme nikdo dopustit,“ míní Zahradil.

Středeční projev šéfky Evropské komise se dotkl i otázky migrace. „Zatím se zdá, že (migrační rizika z Afghánistánu) nejsou tak velká, jako byla před několika lety ze Sýrie. Je to velmi emocionální téma a dají se na něm vyvolat emoce u voličů. Na druhou stranu to je a bude reálné,“ řekl Zahradil.

Zdroj