Nejsou čipy. Automobilky nám ruší objednávky, říká šéf české firmy

4 dny starý 7

Po loňském propadu to letos u výrobce ocelových pásů a trubek ArcelorMittal Tubular Products z Karviné zatím vypadalo optimisticky. Růst poptávky táhly hlavně automobilky.

Jenže právě z nich začaly nyní přicházet špatné zprávy. Kvůli nedostatku čipů omezila výrobu nejdříve kolínská Toyota a nyní i Škoda Auto.

Celková situace v ocelářské branži však zůstává dobrá. Karvinský ArcelorMittal si pochvaluje mimo jiné omezení levných dovozů z Asie. Do Karviné se má navíc v roce 2023 přesunout i část produkce sesterského podniku z polského Krakova.

Škoda Auto oznámila omezení výroby kvůli nedostatku některých dílů. Jaký vliv to bude mít na dodavatele? Přestavuje to nějaké riziko pro vaši společnost?

Naše společnost není primárně dodavatelem do projektů Škoda Auto. Ale jsme si plně vědomi tohoto rizika, protože podobně postupují i ostatní koncerny včetně celého VW. Současný stav odvolávek je velmi nestabilní a řešíme je denně.

Omezuje to nějak vaši výrobu?

V tuto chvíli jsme práci v oddělení, které vyrábí pro automobilky, přeorientovali na jiné produkty. Zaměstnanců se to nijak nedotkne, budou chodit do práce normálně dál. Samozřejmě obchodní oddělení nespí a nečeká, hledá vyplnění prostoru výrobou pro jiné zákazníky. Takže aktuální opatření se mohou kdykoliv operativně změnit.

Pokud odhlédneme od automobilek, jaká je současná situace ve vašem oboru?

Vývoj v celém evropském ocelářství je velmi dobrý. Důvodů je celá řada. Nikdo neočekával, že se trh bude takto vyvíjet. Dnes je nejen ocel, ale obecně všechny komodity na trhu nedostatkové zboží. Týká se to druhotných surovin přes plasty a gumu až po ocel. Z druhé strany je vývoj velmi dobrý nejen z hlediska ceny, ale i poptávky jako takové. Nikdo neví, jak dlouho to bude trvat, ale situaci v oboru si pochvalují všechny firmy.

ArcelorMittal Tubular Products Karviná

– založení 1918 pod značkou Jäkl

– 250 zaměstnanců

– za rok 2020 zisk před započtením úroků, daní a odpisů (EBITDA) 43,4 mil. Kč

– dodávky trubek například pro automobilky Daimler nebo BMW

Co je motorem zvýšené poptávky?

Dosud to byl určitě automobilový průmysl. Významná jsou také ochranná opatření Evropské unie před dovozem asijských produktů. Navíc Čína v posledních měsících to, co vyrobí, sama spotřebuje, a naopak ještě dováží. Hodně našich konkurentů například Turecka tak vyváží ne například do Evropy a Ameriky, ale do Asie.

Uvolnil se vám vymizením konkurence prostor?

Tím, že dovoz z Asie není tak velký, tak se nám na evropském trhu lépe prosazuje. Navíc tím, že jsme ve firmě loni uskutečnili řadu změn, se nyní s jäklovskými profily dokážeme dostávat na trhy, kde jsme běžně nebyli. Dříve jsme vzhledem k dopravním nákladům prodávali naše produkty hlavně v Česku a na Slovensku, okrajově v Polsku a Německu. Aktuálně však export výrazně zesílil.

Velkým tématem je inflace a růst cen komodit. Dopadá to na vás nějak?

Druhotnou surovinou pro výrobu profilů a trubek je ocel. Když si srovnám ceny oceli s loňským rokem, tak jsme na trojnásobku. Důležité proto bylo promítnout vstupní náklady do produktů. A to se nám postupně daří.

Zápasíte ještě nějak s ekonomickými dopady pandemie?

Nejvíce nás zasáhla situace v automobilovém průmyslu. Tam to přišlo jako blesk z čistého nebe. Zákazníci použili aplikaci vyšší moci a řekli nebereme, stojíme a vy se přizpůsobte. Museli jsme na to reagovat velkými technickými i personálními změnami. Zhruba od loňského září se situace začala měnit. Co jsme ztratili v první polovině roku, tak se nám podařilo zachránit ve druhé polovině. Mohli jsme tedy zakončit rok se vztyčenou hlavou.

Loňské výsledky jste zatím nezveřejnili, ale předpokládám, že už víte, jak jste dopadli?

Byli jsme zhruba na 50 procentech předešlého roku. Bylo to způsobené extra špatnými výsledky z prvního pololetí 2020. Některé části závodu se musely zastavit, lidé byli doma kvůli covidu, přestože zakázky byly, tak jsme nebyli schopni vyrábět. Celkově jsme však na rozdíl od roku 2019 skončili s kladným výsledkem.

S jakými výsledky letos počítáte?

Letošní výsledky jsou zatím velmi dobré. Očekáváme výrazné překročení našeho obchodního plánu. Pokud bychom zůstali na současných číslech, tak budeme meziročně minimálně na dvojnásobku. Ale situace nemusí zůstat po celou dobu stejná. Celkově jsme ovšem optimisté a máme chuť dále investovat.

Kolik jste investovali v posledních letech?

Investovali jsme například do nové technologie tažení trubek kvůli výrobě tlumičů. Loni jsme investovali také do technologie lakování trubek. Nyní investujeme do nové svařovací linky. Celkem jsme za poslední období investovali kolem devíti milionů eur.

Budete nějak měnit rozsah výroby?

V roce 2023 plánujeme dle strategie převzít v rámci koncernu část výroby rourovny z polského Krakova. Tam taky investují a budou se zaměřovat na trochu jinou komoditu. Je proto pravděpodobné, že v příštích dvou letech kvůli tomu budeme muset navýšit počet zaměstnanců o jednu směnu. Hodně se ale také zaměřujeme na automatizování nevýrobních činností například při objednávání materiálu, fakturace, logistiky, nákup surovin.

Zdroj