Nejvíce Oscarů posbíral Oppenheimer, drama o „otci atomové bomby" je i nejlepším filmem

před 6 měsíce 117

10. 3. 2024Aktualizovánopřed 34 mminutami|Zdroj:

ČTK

,

AP

,

Reuters

Pozici favorita v cenách Oscar za rok 2023 potvrdilo drama Oppenhemier, které se stalo nejlepším filmem. Úspěch snímku o vzniku atomové bomby znamená první oscarový zisk vůbec pro režiséra Christophera Nolana i herce Cilliana Murphyho a Robert Downey Jr. Další herecké Oscary patří Emmě Stoneové z Chudáčků a Da’Vine Joy Randolphová za Zimní prázdniny. Ocenění Oppenheimera je návratem blockbusterů na oscarové výsluní.

Filmař Christopher Nolan má důvodů k oslavě hned několik. Tituly režiséra trilogie Temný rytíř či Počátku byly na Oscara už několikrát nominovány, přesto nikdy nezvítězil v žádné z oscarových kategoriích – až doteď. Díky Oppenheimerovi se může těšit z Oscara za režii a za nejlepší film.

Oppenheimer posbíral také sošky za střih a kameru. A dvakrát bodoval v hereckých kategoriích. K novým majitelům zlaté sošky patří Cillian Murphy, představitel titulní role fyzika zásadního při sestrojení atomové bomby, a Robert Downy Jr., který vynikl mezi herci ve vedlejších rolích.

Downey Jr., který ztvárnil ve filmu Oppenheimer admirála Lewise Strausse, zakládajícího člena americké komise pro atomovou energii a politického soupeře hlavního hrdiny. Downey byl poprvé nominován na Oscara na začátku devadesátých let za titulní roli legendárního komika v životopisném dramatu Chaplin. Pak ale jeho kariéru přerušily problémy se závislostí na drogách, která už je minulostí. „Chtěl bych poděkovat svému příšernému dětství a Akademii, v tomto pořadí,“ zažertoval syn z filmařské rodiny. Následně poděkoval své ženě, filmové producentce Susan, která ho prý našla jako „vrčící zvířátko ze záchranné stanice“. 

Po letech uspěl blockbuster

Vítězství Oppenheimera podle kritiků znamená, že Oscara za nejlepší film po delší době získal blockbuster. Oppenheimer s necelou miliardou prodaných vstupenek znamená pro kasovní trhák úspěch, jaký takový snímek podle agentury AP nezažil desetiletí. Filmem s více než stomilionovými tržbami v dolarech, který naposledy získal prestižní ocenění, bylo Argo Bena Afflecka v roce 2012.

Bližší Oppenheimerovi, pokud jde o tržby z pokladen kin, je ale Pán prstenů: Návrat krále. Závěr fantasy trilogie vydělal přes miliardu dolarů a odnesl si jedenáct Oscarů. Vkus akademiků jinak upřednostňuje skromnější a nezávisle produkované snímky, jako byly Moonlight, Země Nomádů, Tvář vody či loňský vítěz Všechno, všude, najednou.

Robert Downey Jr. s cenou Oscar pro nejlepšího herce ve vedlejší roli (Oppenheimer)

Oscar pro nejlepší herečku v hlavní roli patří představitelce hlavní hrdinky v Chudáčcích Emmě Stoneové.

Oscara pro herečku ve vedlejší roli převzala Da’Vine Joy Randolphová za Zimní prázdniny. V komedii z prostředí internátní školy hrála truchlící matku a zaměstnankyni jídelny. „Tak dlouho jsem chtěla být jiná a teď jsem si uvědomila, že prostě musím být sama sebou. Děkuji, že jste mě přijali,“ převzala dojatě svého prvního Oscara. 

Mezi krátkými „animáky“ zvítězil příběh Je po válce! S podtitulem hlásajícím, že inspirací byla hudba Johnna Lennona a Yoko Ono. Syn slavných umělců Sean Ono Lennon, který spolu s oscarovými laureáty přišel na pódium, požádal publikum, aby jeho jednadevadesátileté matce popřálo ke Dni matek. A diváci v Dolby Theatre mu vyhověli. Nejlepším celovečerním animovaným filmem loňského roku je Chlapec a volavka od Hajaa Mijazakiho. Jaaponský nestor animace se v lehce autobiografickém titulu vyrovnává s traumaty druhé světové války.

Ke světovému konfliktu se vrací i hororová Godzilla Minus One, kde obří netvor povstane z jaderného spadu po shození atomových bomb shozených na Hirošimu a Nagasaki. S přispěním nejlepších vizuálních efektů.

Podle nejlepšího adaptovaného scénáře se natočila Americká fikce, která upozorňuje na stereotypy spojené s lidmi tmavé pleti. Nejlepší původní scénář napsala autorská a partnerská dvojice Arthur Harari a Justine Trietová pro Anatomii pádu.

Nejlepší herečka ve vedlejší roli: Da'Vine Joy Randolphová (Zimní prázdniny)

krátkometrážních dokumentů zvítězila Poslední opravna hudebních nástrojů, memento služby kdysi rozšířené po celých Spojených státech. Silný moment přineslo předávání Oscara za celovečerní dokument 20 dní v Mariupolu – historicky prvního Oscara pro Ukrajinu. Ukrajinský novinář Mstyslav Černov natáčel během ruské invaze v obléhaném městě jako jeden z posledních novinářů.

„Pravděpodobně budu prvním režisérem, který zde řekne, že si přeji, abych tento film nikdy nenatočil,“ uvedl. „Přál bych si, abych to mohl vyměnit za to, že Rusko nikdy nezaútočí na Ukrajinu, nikdy nebude okupovat naše města.“ Dodal, že nemůže sice změnit historii, ale jako filmař se nejen on může postarat o to, aby „lidé z Mariupolu a ti, kteří položili své životy, nikdy nebyli zapomenuti“. 

V kategorii zahraničních filmů uspěla Zóna zájmu. Mrazivé drama britského režiséra Jonathana Glazera se zaměřuje na velitele koncentračního tábora v Osvětimi. Mezi kandidáty v této kategorii ani letos nebyl český uchazeč, snímek Bratři o odbojové skupině bratří Mašínů se nedostal do užšího výběru, který předcházel nominacím.

Ve vizuálních kategoriích se dařilo Chudáčkům. Oscara mají za masku i výpravu a také kostýmy, tuto sošku předával nahý rapper a wrestler John Cena, jako fíkový listu mu sloužila obálka se jménem vítěze. Šlo o narážku na půl století starou scénu z předávání Oscarů, kdy při předávání Oscara Elizabeth Taylorové přeběhl přes pódium nahý fotograf a galerista Robert Opel, přičemž zdviženými prsty ukazoval symbol míru.

Oscar za krátký hraný film je prvním oscarovým uspěchem pro mnohokrát nominovaného filmaře Wese Andersona. Tvůrce snímků jako Fantastický pan Lišák, Grandhotel Budapešť nebo Psí ostrov uspěl s adaptací povídky Roalda Dahla o hazardním hráči Podivuhodný příběh Henryho Sugara.

Problém s Barbie

Na nejlepší herečku v hlavní roli je letos poprvé nominovaná žena s kořeny mezi domorodými americkými kmeny. Lily Gladstoneová si nominaci vysloužila za ztvárnění jedné z hlavních rolí ve snímku Zabijáci rozkvetlého měsíce, který zachycuje vraždění původních obyvatel státu Oklahoma na začátku dvacátého století.

Hlasování akademiků při nominacích za herecké výkony vzbudilo diskuse v souvislosti si filmem Barbie. Titulní představitelka Margot Robbieová totiž v pětici nominovaných hereček chybí, což někteří brali jako záměrné opomenutí feministické fantazie. Zvlášť když za režii nemá šanci získat Oscara ani režisérka tohoto snímku Grega Gerwigová. 

Večer provázejí vtipy i protesty

Americká filmová akademie zlaté sošky uděluje od roku 1929. Večerem v sále Dolby Theatre Hollywood provádí jako loni, a dohromady už počtvrté, komik Jimmy Kimmel.

Na úvod pochválil loňský kasovní trhák Barbie, že „plastovou panenku, kterou už nikdo nemá rád“ přetvořil ve feministickou ikonu. Před tímto filmem byla větší šance, že moje žena koupí naší dceři červený Marlborky, neodpustil si následně vtípek. Narážel také na dlouhou stopáž některýc nominovaných titulů, zejména tříhodinový epos Martina Scorseseho Zabijáci rozkvetlého měsíce. „Za dobu, kterou vám zabere sledování, byste mohli jet do Oklahomy a vyřešit ty vraždy,“ navrhnul.

Kimmel neopomenul ani loňskou stávku herců a scenáristů, která zastavila produkci v Hollywoodu. „Díky historické dohodě se herci už nemusí obávat, že je nahradí umělá inteligence. Mohou se vrátit k obavám, že je nahradí mladší a atraktivnější lidé,“ podotkl.

Filmovou slávu využili k protestům propalestinští demonstranti, kteří brzdili dopravu v okolí Dolby Theatre. „Zatímco se díváte, padají bomby,“ upozorňoval jeden z transparentů na konflikt v Pásmu Gazy. 

Stávka filmový průmysl utlumila, Barbenheimer nakopnul

O vítězích Oscarů rozhoduje zhruba deset a půl tisíc členů Akademie filmového umění a věd. Tentokrát hodnotili sezonu poznamenanou téměř půlroční stávkou v Hollywoodu. Herecké a scenáristické odbory se zasazovaly za vyšší podíl na ziscích ze streamovacích platforem či zavedení pravidel pro využívání umělé inteligence. Jejich požadavky byly vyslyšeny.

Protesty ale značně zpomalily továrnu na sny, méně práce znamenaly pro další profese navázané na filmový průmysl. Ztráty v důsledku omezení či zastavení produkcí vyčíslili odborníci na šest až sedm miliard dolarů. Pozastaveno bylo nejen natáčení, ale i některé premiéry. Odklad se dotkl třeba druhé části sci-fi Duna či závěru série Mission: Impossible.

Naopak motor filmového průmyslu, který se stále klopýtavě rozbíhá po ztrátách z období pandemie covidu-19, roztočil celosvětově nečekaný letní souboj dvou odlišných titulů: Barbie a Oppenheimer. Jejich kasovní špičkování v kinech přineslo celkově téměř dvě a půl miliardy dolarů. 

Anticeny pro Medvídka Pú, Megan Foxovou i Stallonea

V předstihu před nejlepšími filmy loňského roku byly vybrány ty nejhorší. Anticeny Zlatá malina ovládl Medvídek Pú: Krev a med, hororová verze příběhu o oblíbené postavičce literatury pro děti. Řežba ve Stokorcovém lese od britského režiséra a scenáristy Rhyse Frake-Waterfielda uspěla v pěti kategoriích, včetně té pro nejhorší film. Týdeník Variety o hororovém Medvídkovi Pú napsal, že „nedokáže naplnit ani ta nejzákladnější očekávání“.

V hereckých kategoriích přibyla Zlatá malina do vitríny takových hvězd, jako jsou Sylvester Stallone či Megan Foxová. Oba si ji vysloužili za role elitních žoldáků v akčním spektáklu Expend4bles: Postr4datelní. Foxová obdržela navíc ještě další Malinu za thriller Johnny & Clyde, kde se objevila coby zločinecká šéfka.

Ocenění pro nominované z předešlých ročníků, kteří se „posunuli k lepšímu“, si odnáší Fran Drescherová. Herečka známá ze sitcomu Chůva k pohledání si nominaci vysloužila v roce 1998 za romanci Kosmetička a zvíře. Reputaci si ale loni napravila coby prezidentka amerických hereckých odborů (SAG-AFTRA) během stávky herců a scenáristů, která téměř na půl roku ochromila Hollywood.

O vítězích Zlatých malin hlasuje více než tisíc členů z celého světa.

Přečtěte celý článek