Neuvěřitelné výsledky: České děti přišly kvůli pandemii o 76 milionů dní výuky

3 měsíce starý 10

Zásadní a těžko napravitelnou škodu páchá pandemie na dětech celého světa. Ty se často nemohou plnohodnotně účastnit výuky, ať už na základních či středních školách, což nepříznivě ovlivní celý jejich další život. V České republice přišli žáci a studenti základních a středních škol dosud v souhrnu o zhruba 76,5 milionu dní školní výuky. 

Tento údaj pokrývá celé období od první uzavírky škol, k níž došlo loni 11. března, až do pátku uplynulého týdne, tedy do 26. března. V celém tomto období byly školy otevřeny v různých režimech, s výjimkou září a první poloviny října však nikdy ne zcela plnohodnotně.

Dále čtěte

Úřad vlády ČR

Naše děti nejsou pokusná morčata Babišovy vlády

Babišova vláda se nám snaží namluvit, že existuje spojitost mezi přetížením nemocnic a návratem dětí do škol. Výsledek? Některé ročníky se možná ...

číst článek »

Počet ztracených dní výuky je korigován o počet dní „získaných zpět“ uplatněním výuky distanční, do níž se však zejména na jaře 2020 nezapojili všichni žáci a studenti a která obecně není tak efektivní jako výuka prezenční. Výsledný počet „ztracených“ dní je následně vynásoben příslušným počtem žáků a studentů, a to v závislosti na školním roce, uplatněném režimu otevření škol a dalších faktorech. Mezi ně patří například podíl dětí, které docházely do školy na jaře 2020, tedy v době, kdy taková docházka byla dobrovolná.

Výpočet vychází z metodiky britské nevládní organizace Save the Children. Ta tento měsíc vydala zprávu , podle které pandemie onemocnění covid-19 v uplynulých zhruba dvanácti měsících připravila děti ve světě průměrně o 74 dní vyučování. A to jak kvůli uzavírkám škol, tak kvůli nemožnosti distanční výuky. Jedná se o více než třetinu běžného školního roku, který má globálně v průměru 190 dní. Světová dětská populace tak zhruba v prvních dvanácti měsících pandemie přišla dohromady o 112 miliard dní výuky.

Metodika organizace Save the Children zohledňuje distanční výuku, k níž však nemá přístup každý. Ani v České republice se do distanční výuky nezapojili všichni, jak je již uvedeno. Ve druhém pololetí školního roku 2019 až 2020 se nezapojilo zhruba 250 tisíc žáků a studentů, jak plyne z šetření České školní inspekce z dubna 2020.

Podle šetření téže instituce z února 2021 poklesl počet žáků a studentů, kteří nejsou do distanční výuky zapojeni, přibližně na 50 tisíc osob. Distanční výuka ovšem není tak efektivní jako výuka osobní, což výpočet ztracených dní pro Českou republiku zohledňuje plně v souladu s metodikou organizace Save the Children. Ta předpokládá, že den distanční výuky svým účinkem na rozšíření vzdělání dětí odpovídá přibližně jen 0,5 dne výuky prezenční.

Autor je hlavní ekonom Trinity Bank.

Zdroj