Nezdražujeme, zmenšujeme: V regálech obchodů opět řádí „smrskflace“. Jak se bránit?

1 měsíc starý 19

Půlkilové balení, které váží 450 gramů, osm deka šunky namísto obvyklých deseti nebo dvoulitrová limonáda, která má jen 1,75 litru. S nezvyklými rozměry balení nejrůznějších druhů výrobků se čeští nakupující setkávají stále častěji. A jsou kvůli tomu pěkně naštvaní. Není divu, svůj omyl totiž často zaregistrují až doma, kdy si už jen těžko z regálu vyberou vhodnější alternativu.

„Automaticky jsem sáhla po ovocném jogurtu, cena necelých deset korun se mi zdála dobrá. Jenže doma jsem při vybalování nákupu zjistila, že neváží 150, ale jen 130 gramů. Do obchodu jsem se vrátila a na cenovce skutečně byla uvedena hmotnost 130 gramů. Jenže toho si nevšimnete,“ řekla CNN Prima NEWS Milena z Krupky na Teplicku, která se takto nechala napálit v jednom z místních supermarketů.

Sledujte jednotkové ceny

Vinu však obchodníkovi nedává. „Počítám, že v obchodě se jogurty nevyrábí, ani nebalí do kelímků. Musím si prostě dávat víc pozor a pečlivě sledovat cenovky,“ dodala s pokrčením ramen. Právě pozornost je nejlepší obrana proti takzvané „smrskflaci“ (z anglického shrinkflation). Jevu, kterým ekonomové označují kombinaci inflace a zmenšování balení výrobků.

Na cenovkách totiž musí být ze zákona vedle ceny za konkrétní balení výrobku uvedena také cena v přepočtu za určitou hmotnostní či objemovou jednotku. Obvykle za sto gramů, kilogram nebo litr. U zboží, které se prodává na rozměr, se zase musí uvést cena například za metr čtvereční, jak bývá obvyklé třeba v hobbymarketech.

„Výrobci v poslední době zintenzivňují praxi nenápadného zmenšování objemu výrobků, snižování gramáže či ubírání procent alkoholu. Cena potravinového nebo nápojového výrobku zůstává v obchodě stejná, avšak tajně se smrskává právě objem, gramáž nebo kvalita. Zákazník tak za stejnou cenu koupí méně, takže si pohorší podobně jako při cenové inflaci,“ uvedl pro CNN Prima NEWS hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.

Zmenšují vše, co mohou

Podle něho přišly až o deset gramů v posledních letech tyčinky Deli nebo Snickers. „Tyčinka KitKat Chunky měla původně gramáž 50 gramů, po prvním ztenčování se snížila na 48 gramů a dnes váží jen 40 gramů. Čokolády Figaro, Studentská pečeť, Milka nebo tyčinka Margot ztratily během pár let dvacet gramů,“ dodal Kovanda.

Také redakci CNN Prima NEWS se podařilo v regálech tuzemských obchodů na několik triků s hmotností výrobků narazit. Šlo například o šunku schwarzwaldského typu. Přestože balení budilo dojem, že jde o 100 gramů, na zadní straně obalu byla uvedena hmotnost 80 gramů.

Zřejmě nejvíce ale nakupujícím zamotá hlavu pořízení tyčinky Margot. Standardní balení, ať už v bílé nebo tmavé čokoládě, má 90gramovou hmotnost. Pokud ale dostanete chuť na margotku rozinkovou, počítejte s hmotností jen 81 gramů. Na trhu se ale vyskytuje také tyčinka Margot plus bez lepku, která má o 30 procent nižší obsah tuku. Ta váží jen 70 gramů. Zatímco běžná a s rozinkami se cenově neliší (u balení, jež se ale liší hmotnostně), jakási „light“ verze je o přibližně čtvrtinu dražší.

„TobleroneGate“

„Smrskflace“ se ale zdaleka netýká jen cukrovinek či ostatních druhů potravin. Postihuje běžně také drogerii a jiné nepotravinářské zboží. Poměrně slušný přehled o vývoji „smrskflace“ podává portál Skrblik.cz. A připomíná, jak se měnil objem oblíbené černé limonády s bublinkami. „Na jaře 2017 se Coca Cola přestala prodávat ve dvoulitrové lahvi. Nově jsou k dostání lahve o objemu 1,75 a 2,25 litru,“ píší provozovatelé portálu.

Změny gramáže se nevyhnuly ani instantnímu kakaovému nápoji Granko, jehož výrobce v roce 2015 zmenšil o 50 gramů půlkilové balení na současných 450 gramů. Litrové balení prostředku na mytí nádobí Jar už má jen 900 mililitrů, tuhý deodorant Old Spice už několik let nemá 65, nýbrž jen 50 mililitrů. A tak by se dalo pokračovat dalšími a dalšími příklady výrobků.

Doslova globální skandál v roce 2016 způsobil výrobce ikonické čokolády Toblerone, americká společnost Mondelez International. Cukrovinka totiž přišla o 50 gramů své hmotnosti vskutku originálním způsobem. Změny by si nevšiml snad jen absolutní neznalec. Mezi charakteristickými trojúhelníkovými kousky se totiž zvětšily mezery. Někteří zákazníci si okamžitě začali stěžovat, že výrobek namísto alpských vrcholků připomíná placaté Nizozemsko. Zhruba po dvou letech se Mondelez rozhodl své vlajkové lodi vrátit čest a mezery mezi trojúhelníky zase zmenšit.

Zdroj