„Nezničitelné“ ojetiny: Tato auta najezdila nejvíce kilometrů ze všech

3 měsíce starý 66

Nejznámějším žebříčkem vydávaným každoročně TÜV je nepochybně hitparáda spolehlivosti, takzvaný TÜV Report, vytvořený na základě podílu vozidel daného modelu, která neprojdou technickou kontrolou. Kromě tohoto koeficientu spolehlivosti však TÜV uvádí již několik let u každého modelu i průměrný počet ujetých kilometrů. Jde sice o poměrně relativní číslo, ale vychází z dat získaných většinou z více než devíti milionů automobilů, které se každoročně dostaví na povinnou technickou kontrolu, obdobu české STK. Nejnovější údaje TÜV Reportu 2021 zahrnují období od června 2019 do července 2020.

Nejstarší ojetiny = nejojetější ojetiny

Asi nepřekvapí, že nejvíce mají najeto auta v nejstarší sledované kategorii, tedy od 10 do 11 let věku. V provozu jsou nejdéle, takže toho mají i nejvíce za sebou. Průměrně se počet jejich kilometrů na počítadle pohybuje okolo 100 000 kilometrů. Jenže ne všechny modely se na tom podílejí stejnou měrou. Rozdíly mohou být obrovské. Jsou mezi nimi polykači kilometrů i mazlíčci garáží, které si majitelé hýčkají. Těchto deseti modelů se druhá možnost rozhodně netýká. Mají těžký život, ročně absolvují průměrně 16 000–20 000 kilometrů.

Nepřímo to vypovídá i o jejich spolehlivosti. Nemusí to být sice pravidlem, ale pokud se většina z nich v této disciplíně umísťuje pravidelně na špičce, musí mít image kvality. Zajímavé však je, že mezi nimi nenajdeme ani jeden japonský, korejský či francouzský model. TOP 10 tvoří výlučně německé produkty, většinou prémiové, a k tomu jedno Volvo, jedna Škoda a jeden Ford. Kde jsou Lexusy, Mazdy, Hondy a Toyoty? Je to jednoduché, majitelé si je hýčkají a na trhu ojetin se vyskytují jen minimálně, ve sledovaných kategoriích také najíždí nejméně kilometrů.

A kdo je tedy vítězem? Na první příčce se s nájezdem 202 000 kilometrů umístilo desetileté Audi A6, před Volvem V70/XC70 (198 000 km) a Volkswagenem Passat (193 000 km).

Nejen manažerské limuzíny

Jestliže Audi a VW jsou typickými manažerskými auty, od kterých se tvrdá každodenní práce jaksi očekává, pro Volvo to tak docela neplatí. Přesto se dost najezdilo. Dokonce více než čtvrté manažerské BMW 5 (192 000 km). Lehký život však nemají ani rodinné Fordy S-Max a Galaxy na páté příčce, které musí zvládnout větší porce kilometrů než SUV Mercedes-Benz ML a Volvo XC60. Až za nimi je největší konkurent Passatu – Ford Mondeo. A první desítku uzavírá Mercedes-Benz E se Škodou Superb. Zdá se tedy, že český model s německou technikou se propracoval k těm nejlepším.

Zajímavé však je, že pokud bychom se na tyto auta podívali přes optiku indexu spolehlivosti, zcela na špičku nepatří. Spíše naopak. Takové Audi A6 je pod průměrem třídy na 64. příčce. Platí to i o Volkswagenu Passat, Fordu S-Max, Mercedesu M a zvláště o Fordu Mondeo. Možná doplácejí právě na to, že během svého těžkého života se opotřebují více než jiní. Jenže jsou tu i výjimky. Hvězdou je z tohoto pohledu například Mercedes-Benz E, Volvo XC60, Volvo XC70 a Škoda Superb. Takže pokud se porozhlédnete po kouscích, které nemají na tachometru až tak vysoké číslo (rozuměj zhruba do 300 000 reálných km), může to být velmi dobrá volba v případě koupě starších ojetých aut.

10-letá auta s největším nájezdem podle TÜV

Model Počet km Index spolehlivosti
Audi A6 (C6) 202 000 26,7
Volvo V70/XC70 (III) 198 000 21,5
VW Passat (B6) 193 000 28,1
BMW 5 (E60) 192 000 24,0
Ford S-MAX/Galaxy 185 000 28,9
Mercedes-Benz M (W164) 183 000 29,9
Volvo XC60 (I) 176 000 19,5
Ford Mondeo (IV) 174 000 28,9
Mercedes-Benz E (W211) 168 000 17,1
Škoda Superb (II) 164 000 21,5

Zdroj