Odsouhlaseno. Z pařížského Champs-Élysées se stane výjimečná zahrada

1 měsíc starý 8

Rekonstrukce Champs-Élysées má podle starostky Paříže Anne Hidalgové proměnit téměř dva kilometry dlouhou třídu v „mimořádnou zahradu“. Město ovšem k úpravám Elysejských polí přistoupí až poté, co se Paříží přeženou olympijské hry naplánované na rok 2024.

Výbor za Champs-Élysées se o přestavbu pokouší od roku 2018, návrhy čerstvě schváleného projektu jsou známy od roku 2019. „Legendární avenue ztratila za posledních třicet let svůj lesk. Postupně se vypráznila od Pařížanů a byla zasažena několika krizemi, jako jsou žluté vesty či stávky,“ uvedli členové výboru v prohlášení.

Samotná avenue je podle prezidenta výboru Jeana-Noela Reinhardta jednou z nejkrásnějších na světě. „Ovšem my, co tu pracujeme každý den, si tím ale nejsme tak jisti.“ Na třídě sice přibývá lidí a obchodů, Francouzům se ale jeví zničená.

Výbor vedl veřejné diskuse, co by se s ulicí mělo stát. Schválený projekt zahrnuje zúžení silnic o polovinu, druhá půle se má změnit na korza: chodníky a trávníky plné květin a stromů. Stromy mají současně zlepšit kvalitu vzduchu v srdci města.

Ráj na zemi?

Champs-Élysées je francouzský název označující ráj v řecké mytologii – Elysium. Původně šlo o kombinaci bažin a zahrad.

Zahradník krále Ludvíka XIV., André Le Notre, jako první navrhl širokou promenádu, která byla ohraničena z každé strany dvěma řadami jilmů. Tenkrát se ulice nazývala Grand Cours. Přejmenována byla až v roce 1709. Současně byla také rozšířena. V té době se stala velmi populární - Pařížané se sem vydávali na procházky a pikniky.

Na avenue se slavil konec nacistické okupace v roce 1944 i vítězství ve fotbalových šampionátech. Její sláva ale vybledla. Vyhybají se jí zejména obyvatelé Paříže.

Dnes je známá zejména pro drahé kavárny, luxusní obchody a showroomy automobilek. Každý rok se zde také koná 14. července významný průvod u příležitosti dobytí Bastilly (1789).

Před covidovou krizí počítal architekt Philippe Chiambaretta, jehož firma PCA-Stream plány rekonstrukce navrhla, se sto tisíci chodci denně. Šlo o 72 procent turistů a 22 procent zaměstnanců z okolí.

Dálnice v srdci města

Nyní projede na osmiproudové silnici po Champs-Élysées za hodinu kolem 3 tisíc aut. Architekt Chiambaretta dohledal, že avenue znečišťuje ovzduší víc než hlavní okruh kolem města, tzv. périphérique.

Champs-Élysées tak podle architekta ztělesňuje problémy měst po světě: znečištění, automobily, turismus a konzum. Podle něj se musí přetransformovat v „ekologičtější, chtěnější a inkluzivnější“ místo.

Plán také počítá s opravou Place de la Concorde, největšího náměstí v Paříži. To je teď pro vedení města hlavní prioritou, protože má být opraveno ještě před olympiádou. Champs-Élysées by měla být zrekontruovaná až kolem roku 2030.

Starostka Anne Hidalgová uvedla pro noviny Le Journal du Dimanche, že se jedná o jeden z projektů ze série oprav města „před a po roce 2024“. Proměna se bude týkat i okolí Eiffelovy věže, stane se z něj „mimořádný park v srdci města“.

Zdroj