Parkování v Praze je příliš levné, tvrdí Hřib. Naznačil, jaké změny magistrát chystá

před 4 měsíce 71

Změny je třeba dále dohodnout v koalici, poznamenal Hřib. Připomínky k návrhu reformy se zatím zpracovávají. „Teď bylo pro návštěvníky možné si pomocí takzvaných virtuálních parkovacích hodin zaplatit parkovné i na modré zóně a cenově se to moc nelišilo od fialové. Nová úvaha, kterou požadovala významná část městských částí, byla, aby modré zóny byly striktně pro rezidenty a specifické případy. Aby nebylo možné si koupit návštěvu. Ale když se to dalo na papír, některé městské části to zase rozporovaly. Je otázka, jestli nejít spíš cestou třeba výraznějšího cenového rozdílu. V centru je modrá za 80 korun na hodinu a fialová za 60. To bych řekl, že nikoho moc nemotivuje, aby třeba objel blok,“ popsal možnosti parkovací reformy.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Praha potřebuje peníze, chystá zdražení MHD i parkování. Kolik si lidé připlatí?

Zásadním problémem podle Hřiba je, že parkování v Praze je příliš levné: „Když dáváte něco skoro zadarmo, je jasné, že je potom nekonečná poptávka a nikdy toho nebude dost. Město dotuje parkování ještě víc než MHD. Když vezmete komerční cenu, třeba v garážích na Jižním Městě je to 24 tisíc korun za rok. Kdyby tam byly zóny placeného stání města, parkovací místo by vycházelo na 1 200 korun. Náklady na místo v zónách placeného stání jsou přitom kolem 9 500 korun, a to není cena jenom za to autíčko, co jezdí po městě a snímá SPZ nebo za modrou barvu, je to i cena za asfalt. Základním problémem je, že potřebujete najít takovou cenu, při které bude zhruba deset procent míst volných. To je výsledek, při kterém máte podle mezinárodních studií uživatelský pocit, že zaparkujete.“

Více o možném zohlednění velikosti vozu v ceně parkování či mýtném za vjezd do centra se dozvíte ve videu v úvodu článku.

MOHLO VÁM UNIKNOUT: Praha urychlí opravu Barrandovského mostu. Finální práce skončí už letos v létě

Přečtěte celý článek