Pokusy o vyproštění lodi v Suezu zatím selhávají, USA nabízejí pomoc

3 měsíce starý 4

Egyptský prezident Abdal Fatah Sisí ve čtvrtek ohledně vyproštění lodě hovořil o 48, maximálně 72 hodinách. Nizozemská společnost Smit Salvage, která už se podílela na vyzvednutí lodi Costa Concordia či ponorky Kursk, ale mluví o dnech až týdnech.

Správa Suezského průplavu v pátek informovala, že po vybagrování 20 000 metrů krychlových písku se do vyprošťování zapojí remorkéry. Bagry se musí dostat do hloubky 12 až 16 metrů, uvedla agentura AFP. S vyproštěním lodi by na začátku příštího týdne mohl pomoci také příliv.

Podle Jugita Hikagiho, prezidenta japonské společnosti Shoei Kisen, která loď vlastní, už je do vyprošťovací operace nasazeno deset remorkérů. Higaki pro japonský deník Asahi Šimbun také uvedl, že doufá ve vyproštění lodi ještě během soboty, informuje BBC. Nizozemská společnost ale tak optimistická není, další remorkéry mají navíc dorazit až v neděli.

„Do lodi se nedostává voda,“ cituje BBC Higakiho. „S jejími kormidly a pohonem nejsou žádné problémy. Jakmile se ji podaří vyprostit, měla by být schopná provozu,“ řekl o lodi Ever Given její japonský majitel. Zapojení do vyprošťovací operace v pátek nabídly také Spojené státy.

Americký prezident Joe Biden uvedl, že USA zjišťují, co mohou udělat, aby pomohly vysvobodit 400metrovou kontejnerovou loď . „Máme vybavení a kapacitu, kterou většina zemí nemá. Zjišťujeme, jak můžeme pomoci,“ řekl americký prezident v pátek v Delaware.

Ještě před Bidenovým prohlášením jeden z představitelů amerického námořnictva uvedl, že námořnictvo je připraveno vyslat na místo skupinu odborníků na bagrování, čeká ale na souhlas místních úřadů, píše The Guardian. Mluvčí Bílého domu Jen Psakiová rovněž uvedla, že USA nabídly pomoc při opětovném otevření Suezského průplavu a že „situaci velmi bedlivě sledují“.

Americkou pomoc už ocenila Správa Suezského průplavu, podle které čeká všechny zúčastněné ještě velmi komplikovaná operace. Podle Správy se aktuálně záchranné akce soustředí na vyproštění lodi pomocí tahání. „Tahací operace vyžadují dostupnost řady podpůrných faktorů, včetně směru větru a přílivu a odlivu, což z něj činí složitý technický proces,“ uvedl úřad. Do pomoci se podle Guardianu plánuje zapojit také Turecko, které usiluje o zlepšení vztahu s Egyptem.

Egypt's Suez Canal is still blocked 3 days after a container ship the size of the Empire State Building got stuck.

Officials say it has yet to move, despite digging.

200+ ships are waiting to cross. Experts say the blockage may last weeks, delaying up to $10B in cargo per day. pic.twitter.com/ijGdabgRUd

— AJ+ (@ajplus) March 26, 2021

Některé společnosti už kvůli pozastavení dopravy v Suezském průplavu mění své obchodní trasy. Společnost Maersk uvedla, že dosud tento problém zasáhl 22 jejích plavidel, dalším dvěma lodím pak firma změnila trasu a poslala je okolo mysu Dobré naděje na jižním cípu Afriky. „Celý vývoj pečlivě sledujeme a snažíme se co nejvíce zmírnit zpoždění dodávek. Čím déle plavba trvá, tím větší je riziko, že už nebude v přístavech v Evropě pro naše plavidla místo,“ uvedla společnost pro deník The Guardian.

Suezem ročně propluje 30 procent veškeré kontejnerové dopravy a obecně jím proudí asi 12 procent objemu zboží, s nímž se ve světě obchoduje. Loni touto vodní cestou proplulo 19 000 lodí, což je přes 50 plavidel denně. Specializovaný časopis Lloyd's List denní ztráty v celosvětovém obchodu vyčíslil na 5,1 miliardy dolarů (113,1 miliardy Kč) ve směru nákladu mířícího západním směrem a na 4,5 miliardy dolarů v opačném směru.

Zdroj