Polský Cyberpunk trhá rekordy, vydělal už miliardu. Výrobce má ale problém

10 měsíce starý 51

Záře neonů v rušných a zločinem protkaných ulicích megaměsta, dystopická budoucnost lidstva ovládaného korporacemi a lidé vylepšující své tělo pomocí mechanických implantátů.

Polské studio CD Projekt ve čtvrtek dokončilo vývoj hry Cyberpunk 2077, ve které vsadilo na atmosféru známou z filmů, jako jsou Blade Runner, Minority Report nebo Brazil. Tváří hry se stal herec Keanu Reeves známý postavou Nea v sérii Matrix.

A sázka polskému studiu patrně vyšla. Na hru se po osmi letech nákladného a problematického vývoje, během kterého bylo vydání několikrát odsunuto (jen letos třikrát), těšily miliony hráčů. Podařilo se jí strhnout už několik rekordů a podle odhadů by se mohla stát jednou z nejprodávanějších her historie. Navzdory tomu akcie společnosti reagovaly výrazným poklesem.

Upoutávka na hru:

Hry, která kromě kyberpunkové atmosféry láká na propracovaný a syrový příběh bez cenzury (hlavní postavě je možné upravit například vzhled genitálií), se do čtvrtka včetně předobjednávek prodalo podle vývojářů osm milionů kopií. Z toho 4,7 milionu kusů si koupili počítačoví hráči, čímž hra podle serveru Gaming Industry překonala poměrně nedávno prolomený rekord nejrychleji prodávané hry pro PC.

Studio uvedlo, že tržby na platformě Steam prolomily hranici 50 milionů dolarů (zhruba jedna miliarda korun) už před dvěma týdny. Jen na Steamu hru v jednu chvíli hrálo přes milion hráčů, čímž se stala nejhranější hrou pro jednoho hráče a čtvrtou nejhranější vůbec na této platformě. Rekord padl i na streamovací videoslužbě Twitch, kde se hra stala nejsledovanějším singleplayerovým titulem v historii.

I kvůli pandemii bylo 74 procent prodaných kopií digitálních, zbytek připadá na fyzické krabicové verze. Hra vyšla kromě „tradičních“ služeb jako Steam, Epic Games či GoG také na nových streamovacích platformách Google Stadia, NVidia a GeForce NOW. Vedle PC je dostupná jak na nové generaci konzolí PlayStation 5 a Xbox Series X a S, tak i na starších PlayStation 4 a Xbox One. A právě stav hry na už dosluhujících konzolích se může stát škraloupem na jejím jinak perfektním uvedení.

Padají rekordy, ale akcie také

Hru totiž trápí řada menších či větších chyb a nedodělků. Především na starších konzolích titul nevypadá místy graficky uspokojivě. Pro autory to znamená další týdny práce na jeho vyladění. Pokud by se rozšířila informace, že hra je plná chyb, někteří hráči by si ji v předvánočním čase nekoupili a čekali by na potřebné opravy a případné slevy.

Hra v současnosti stojí kolem 60 eur (asi 1600 korun). Tvůrci už slíbili, že se na chyby zaměří.

Právě hrozba reputace „zabugované hry“ srazila akcie společnosti CD Projekt na varšavské burze. Jejich hodnota je oproti minulému týdnu o 26 procent nižší, za den klesla o zhruba deset procent.

CD Projekt přitom soupeří s francouzským gigantem Ubisoftem, který stojí například za sérií Assassin’s Creed, o nejhodnotnější herní studio v Evropě. A o tom rozhodne právě úspěch Cyberpunku 2077.

„Spíše kladné“ hodnocení

Hodnocení hry je doposud poměrně pozitivní. Podle dat serveru Metacritics ji 52 profesionálních recenzentů ohodnotilo na v průměru úctyhodných 90 bodů ze 100. Hodnocení uživatelů na platformě Steam je o něco kritičtější, z necelých 70 tisíc hodnocení je 77 procent pozitivních. To hru hodnotí na úroveň „spíše kladné“, což je až čtvrtá nejvyšší hodnota.

Pokud se polskému hernímu studiu podaří hru rychle zazáplatovat a předvánoční prodeje budou dobré, Cyberpunk 2077 se může stát jednou z deseti nejprodávanějších videoher vůbec. Tím může překonat i dosud nejúspěšnější hru studia Zaklínač 3 (The Witcher) založenou na knihách polského spisovatele fantasy Andrzeje Sapkowského.

Podle serveru Gaming Industry se odhaduje, že by se v následujících 12 měsících mohlo prodat až 29,7 milionu kopií hry, což by z ní udělalo 10. nejprodávanější titul historie. Tím je v současnosti právě Zaklínač 3, kterého se ale v předobjednávkách prodalo „jen“ 1,5 milionu kopií.

Zdroj