Poslanec Kolovratník chce zachránit železnici. Je to likvidační, oponují dopravci

2 měsíce starý 19

Poslanec Martin Kolovratník (ANO) navrhuje, aby komerční osobní vlaky měli na železnici přednost před těmi nákladními. Vyplývá to z pozměňovacího návrhu k novele zákona o drahách, který Kolovratník podal. Informoval o tom web Zdopravy.cz. Podle dopravců by takový krok byl pro část z nich likvidační. 

Asi nikoho nepřekvapí, že naprostou většinu zboží v Česku převáží kamiony. I přesto, že se stát zavázal k přesunu nákladní dopravy ze silnic na koleje, přišel poslanec hnutí ANO s překvapivým návrhem. Martin Kolovratník podal pozměňovací návrh, podle kterého by komerční vlaky s cestujícími měli mít v budoucnu přednost před nákladními expresy. 

Dále čtěte

FCM

Bestseller Pavla Šafra se vrací na e-shop FORUM. Češi mezi pravdou a lží mají dotisk

Nestihli jste si koupit knihu Češi mezi pravdou a lží šéfredaktora deníku FORUM 24 Pavla Šafra? Nebo jste ji přečetli elektronicky, ale chtěli ...

číst článek »

Samotný pozměňovací návrh k novele zákona o dráhách není veřejně dostupný, získali ho však redaktoři webu Zdopravy.cz. Podle nich poslancův návrh souvisí s chystanými velkými omezeními na koridorových tratích, zejména mezi Chocní a Ústím nad Orlicím. Kvůli plánovaným výlukám bude muset dojít k výraznému omezení kapacity pro osobní a nákladní vlaky. 

Kolovratník argumentuje tím, že současná podoba právní úpravy fakticky znemožňuje využití institutu přetížení dráhy. Pokud by jej totiž správce železnice využil, musel by v první řadě odmítnou komerční spoje. Například na nejvytíženější tratí mezi Prahou a Ostravou jsou ale dnes všechny přímé vlaky provozovány jako komerční.

Pozměňovací návrh se nelíbí nákladním ani některým osobním dopravcům na železnici. „Návrh jsme dvakrát odmítli i s podáním příslušných odborných argumentů. Pokud by tento návrh skutečně prošel, je to v podstatě z velké části likvidace nákladní železniční dopravy,“ řekl deníku FORUM 24 výkonný ředitel Sdružení železničních nákladních dopravců Oldřich Sládek.

Podle Sládka je návrh v rozporu s nařízením 913/2010 o evropské železniční síti pro konkurenceschopnou nákladní dopravu a také se směrnicí 34 o evropském železničním prostoru. 

Dále čtěte

kanál YouTube Českého rozhlasu Radiožurnálu

Milan Hnilička končí. Kvůli sobotnímu večírku složí poslanecký mandát

Poslanec hnutí ANO a bývalý hokejový brankář Milan Hnilička se vzdá poslaneckého mandátu. Zda bude pokračovat ve funkci šéfa Národní sportovní ...

číst článek »

Na diskriminaci upozorňuje také soukromý dopravce Leo Express. „Vzhledem k plánovaným omezením na železnici je pro osobní dopravce důležité, aby obdrželi dostatečné množství kapacity pro zajištění dopravní obslužnosti v kritické infrastruktuře. Je ovšem důležité, aby byla kapacita přidělována nediskriminačně a v dostatečné míře pro všechny železniční dopravce, kteří koleje využívají včetně nákladních,“ reagoval mluvčí společnosti Emil Sedlařík.

„Zákon o drahách není plně v souladu s legislativou EU a v návaznosti na to vznikají nejasnosti, když se řeší priority při přidělování kapacity dopravní cesty. A v tom je zřejmě podstata celého problému, kdy by se spoje měly posuzovat primárně podle toho, jak jsou důležité pro zajištění obslužnosti a fungování železniční dopravy jako kritické infrastruktury pro ekonomiku,“ vysvětlil mluvčí společnosti RegioJet Aleš Ondrůj.

Česká dráhy se oficiálně odmítly k návrhu poslance Kolovratníka vyjádřit. „Nejsme a ani jsme nebyli autory tohoto pozměňovacího návrhu. Každý pozměňovací návrh je detailně diskutován přímo v připomínkovém řízení. Proto nebudeme pozměňovací návrhy, ať už se týkají čehokoliv a jejich autorem je kdokoliv, v této fázi legislativního procesu komentovat,“ uvedl mluvčí Robert Pagan.

Generální ředitel národního dopravce Ivan Bednárik ale návrh poslance Kolovratníka kritizuje. „Upřednostnit pendolino před vlakem, který veze náklad padesáti kamionů, je cesta do pekel,“ prozradil webu Zdopravy.cz.

Zdroj