Prahou projíždí historické tramvaje, připomínají 130 let od zahájení elektrické dopravy

4 měsíce starý 25

Trasa tramvajového průvodu vede ze smyčky Královka v Bělohorské ulici kolem Hradu na Klárov, ze stanice Malostranská na Staroměstskou a po nábřeží na Palackého náměstí. Vozy pak zamíří na Karlovo náměstí a dál na Václavské náměstí, Masarykovo nádraží, na Dlouhou třídu a na Letnou. Skončí na Letenském náměstí. Tady se uskuteční slavnostní otevření naučné stezky pro trase bývalé první elektrické dráhy do Stromovky a první pražské lanovky na Letnou.

Tramvaje se začaly ve smyčce Královka řadit v 7:15. Celkem jich vyrazilo na trasu o hodinu později třináct. V čele je nejstarší evropská provozuschopná elektrická tramvaj z roku 1899, následují ji vozy z roku 1901 a 1908.

V průvodu nechybí ani tramvaje z 50. a 60. let či ty současné. Jízdenka stojí 50 korun. Ve fanshopu pražského dopravního podniku si zájemci mohli vybrat, kterým vozem chtějí jet. Zbylé lístky, které se neprodaly on-line, je možné zakoupit u průvodčího.

Elektrickou tramvají se Pražané svezli poprvé v sobotu 18. července 1891. Trať vedla od letenského zámečku k severnímu vchodu do Stromovky. Projektoval ji vynálezce František Křižík. Trasa měřila původně 766 metrů, později se prodloužila na 1,4 kilometru.

Provoz na této první elektrifikované trase skončil 15. srpna 1900. Za deset sezon se tu přepravilo přes 593 tisíc cestujících. První tramvaje začaly v Praze jezdit roku 1875, tehdy je táhlo koňské spřežení.

Zdroj