Dále v rozhovoru objasňuje, proč se při vývoji nových digitálních metod banka nechává inspirovat zákazníky.
Můžete popsat vývoj digitálního firemního bankovnictví u vás za poslední rok?
V čerpání úvěrových produktů digitálním způsobem jsme ve skupině malých a středních firem skoro na sto procentech případů. Abych tvrzení vysvětlil – znamená to, že vlastně už nikdo nevyplňuje podklady nutné pro čerpání úvěru na papíře, a už vůbec nemluvě o tom, že by se podepisovaly rukou, pak skenovaly a posílaly do banky. Zájemce vše jednoduše zvládne přes internetové bankovnictví s pomocí tzv. RB klíče. Stejně jsme na tom i při otevření dalšího účtu, nové měnové složky nebo změny dispozičního práva.
Jakým způsobem zapojujete do vývoje digitálních produktů zákazníky?
Například tak, že jim měsíčně dáváme možnost vyjádřit s našimi službami spokojenost či nespokojenost. Vše hodnotí známkami jako ve škole, přičemž uvádějí vlastní nápady na zlepšení postupů. Potom se interně díváme na to, co manažery nejvíce trápí, a zveme je ke hledání řešení. Využíváme program Service Design, což je vlastně specifický přístup k navrhování služeb s důrazem na spokojenost uživatele. Testujeme jednotlivé fáze návrhů až do finálního produktu.
Jaký je momentální stav využívání dnes tolik moderního využívání rozhraní API ve vaší bance a vidíte zde potenciál dalšího rozvoje?
Rozvoj programu Premium API je jedna z našich priorit ve firemním bankovnictví. Ostatně, mnoho poskytovatelů účetních systémů naše služby API do nabízeného řešení již integrovalo. Zainteresovaní si dobře uvědomují úspory s tím spojené. Od ledna tohoto roku se počet aktivních propojovacích certifikátů u malých a středních firem zvýšil o šedesát procent. Takže ano, vidíme zde velký potenciál. Do rozvoje API má smysl investovat.
Jenže s rostoucí digitalizací se zvyšuje i tlak zákazníků na kybernetickou bezpečnost. Držíte krok?
Dovolím si říct, že bezpečnost finančních operací zvládáme zatím dobře. I tak se však snažíme o osvětu a vedeme naše zákazníky k zodpovědnému chování.
Například…?
Jedna z našich rad zní, aby lidé nereagovali na podezřelé krátké textové zprávy či podvodné e-maily s výzvami k zaplacení jakýchsi účtů nebo s prosbami o pomoc. Zdůrazňujeme, že je lepší tyto zprávy ignorovat, případně alespoň je ověřovat, když situace není jasná.
Které nové technologie či služby zavedete ve firemním bankovnictví v příštím roce?
U programu Premium API rozšíříme paletu služeb tak, aby vyhovovaly i velkým firmám. Ověřujeme také spolupráci s autory nového nástroje Digitoo a zájemcům pomáháme digitalizovat účetnictví. Konzultujeme s uživateli i nový design internetového bankovnictví. Nevyvíjíme novinky od stolu, ale chceme být co nejblíže praxi.