Odborník připomněl, že předchozím dodavatelem leteckých služeb byla Lufthansa, která byla nahrazena po výběrovém řízení v roce 2021 vyhlášeném resortem obrany. To podle něj vyhrála společnost, „která nabídla nejnižší cenu na úkor kvality“.
K TÉMATU: Částka na nákup munice pro Ukrajinu je celá, řekl Pavel. Poradce Pojar to ale zpochybnil
„Nemá až tak v ruce technickou část služeb. Množství problémů a prodlev vzniká z toho důvodu, že firma nemá dostatek odborníků a není schopná dodávat servis včas,“ prohlásil Vojáček ve vysílání CNN Prima NEWS.
Ministerstvo obrany prý kvůli tomu opakovaně hradí smluvní pokuty. „Problémy nastaly během evakuace českých občanů z Izraele při útoku Hamásu i při nucené zastávce ministra zahraničí Jana Lipavského (Piráti) v indické Bombaji. Zkušená společnost by byla schopna vyřešit opravy v řádu několika hodin,“ sdělil analytik s tím, že se nyní zpravidla čeká na náhradní díly ze zahraničí či na tým techniků dny a týdny.
Zmínil také, že česká vládní letka se nejspíše rozroste o dva letouny typu bizjet od brazilské společnosti Embraer. Vládní činitelé by pak mohli využívat tyto menší stroje. „Nabídka je podle mých informací na stole a česká vláda by ji měla přijmout co nejrychleji. Komplikací s velkými airbusy, které se nyní využívají, je celá řada,“ dodal Vojáček.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Česko vystřelilo do vyšších pater politiky. Nákup munice tu řeší všichni, tvrdí reportér Matyáš Zrno přímo z Ukrajiny