Český lev
Snímek Petra Václava by mohl část publika přesvědčit, aby dávali českému filmu šanci i nad rámec lifestylových nebo hrubozrnných komedií
Filmové ceny Český lev, které byly rozdány v sobotu v pražském Rudolfinu, měly letos nečekanou a zásadní výhodu. Kdyby vyhrál v hlavní kategorii vlastně kterýkoliv z nominovaných filmů, nebyla by to ostuda. Nakonec hlasující dali víceméně podle očekávání přednost snímku, který sami na podzim vybrali jako českého kandidáta usilujícího o nominaci na Oscara. Českého lva za nejlepší film získalo životopisné drama Il Boemo o zapomenutém skladateli z 18. století Josefu Myslivečkovi v hlavní roli s Vojtěchem Dykem. Oceněný byl i jeho režisér Petr Václav a jeho spolupracovníci za nejlepší scénografii, kostýmy a masky.
Dalo by se argumentovat, že faustovský Arvéd – nejlepší film podle filmových kritiků a kritiček – je formálně i vypravěčsky výraznější a autorsky kompaktnější. Validní argumenty by jistě našel i početný tábor rapového, hyper rychlého, na mobil natočeného snímku BANGER. o dealerovi drog, který chce získat respekt. Il Boemo je konzervativnější volba. Letos je však konzervativní vkus hlasujících, který v minulosti generoval nejednou tristní výsledky, pro změnu vlastně pozitivní zpráva. Jinými slovy, je dobře, že vyhrál Il Boemo.